Відхилення у поведінці дітей як психолого­педагогічна та соціальна проблема

  • K. O. Yushchenko аспірантка кафедри педагогіки, початко­ вої освіти та освітнього менеджменту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: поведінка, поведінка, що відхиляється, відхилення у поведінці дітей

Анотація

У статті окреслено низку понять, що складають змістове підґрунтя для розуміння сутності, чинників та етапів у виникненні поведінкових відхилень. Проаналізовано психолого-педагогічні й соціальні детермінанти поведінкових відхилень у дітей, їх причинно-наслідкова природа та механізми ускладнень у
межах окреслених етапів. Обґрунтована необхідність здійснення профілактичної роботи та внесення педагогічної корекції у поведінку особистості, яка формується, на всіх рівнях освіти.Ураховуючи результати проведеного дослідження, визначено найбільш поширені негативні прояви у поведінці дітей дошкільного віку. Встановлено доцільність реалізації превентивної складової освітнього процесу у закладах дошкільної освіти, що надасть можливість попередити виникнення ситуативних негативних поведінкових проявів та запобігти їх перетворенню у педагогічну занедбаність, важковиховуваність та стійкі форми девіантної поведінки.

Посилання

1. Dubyna H. D. Zmist, vydy ta chynnyky deviantnoi povedinky osobystosti. Pedahohichnyi dyskurs. 2007. Vyp. 1. S. 65–71.
2. Zmanovskaia E. V. Devyantolohyia: psykholohyia otkloniaiushchehosia povedenyia: ucheb. posobye. dlia stud. vyssh. ucheb. zaved. Moskva: Akademyia, 2003. 288 s.
3. Kodzhaspyrova H. M., Kodzhaspyrov A. Yu. Slovar po pedahohyke. Moskva: YKTs "MARt"; Rostov­na­Donu: Yzdatelskyi tsentr "Mart", 2005. 448 s.
4. Orzhekhovska V. M., Pylypenko O. I. Preventyvna pedahohika: navch. posib. Cherka­sy: Vyd. Chabanenko Yu., 2007. 284 s.
5. Parfanovych I. I. Teoretyko­metodychni zasady profilaktyky deviantnoi povedinky divchat zahalnoosvitnikh shkil: dys. d­ra ped. nauk: 13.00.05. Ternopil, 2014. 548 s.
6. Pykhtina N. P. Profilaktyka nehatyvnykh proiaviv u povedintsi ditei: navch. posib. Nizhyn: NDU im. M. Hoholia, 2012. 376 s.
7. Podlasыi Y. P. Kurs lektsyi po korrektsyonnoi pedahohyke: ucheb. posobye dlia stud. sred. spets. ucheb. zaved. Moskva: Humanytarnыi yzdatelskyi tsentr VLADOS, 2003.
352 s. Korrektsyonnaia pedahohyka.
8. Psykholohichna entsyklopediia / avt.­uporiad. O. M. Stepanov. Kyiv: Akademvydav, 2006. 424 s.
9. Psykholoho­pedahohycheskyi slovar / sost. Ye. S. Rapatsevych. Mynsk: Sovrem. slovo, 2006. 928 s.
10. Samoilov A. M. Profilaktyka deviantnoi povedinky pidlitkiv u sotsialno­vykhov­nomu seredovyshchi zahalnoosvitnoi shkoly: dys. … kand. ped. nauk: 13.00.07. Vinnytsia,
2017. 282 s.
11. Tovkanets O. S. Pedahohichni umovy profilaktyky deviantnoi povedinky uchniv profesiinykh uchylyshch: avtoref. dys. … kand. ped. nauk: spets. 13.00.07. Uzhhorod, 2012. 16 s.
12. Fedorova M. A. Vykhovannia kultury povedinky u ditei 6–7­ho rokiv zhyttia (v
umovakh navchalno­vykhovnoho kompleksu "shkola – dytiachyi sadok"). Moralno-etychni
zasady formuvannia zrostaiuchoi osobystosti: monohrafiia / za red. prof. M. V. Levkiv­
skoho. Zhytomyr: ZhDU, 2008. S. 128–142.
13. Fedorchenko T. Ye., Potapova O. V. Rannia profilaktyka deviantnoi povedinky mo­
lodshykh shkoliariv: navch.­metod. posib. Zaporizhzhia: PP "AA Tandem", 2008. 236 s.
14. Shapar V. B. Suchasnyi tlumachnyi psykholohichnyi slovnyk. Kharkiv: Prapor, 2007.
640 s., S. 344.
15. Shyshova I. O. Korektsiia porushen povedinky doshkilnykiv. Naukovi zapysky.
Seriia "Pedahohichni nauky". Kirovohrad: RVV KDPU im. V. Vynnychenka, 2012. Vyp. 103.
S. 387–394.

Переглядів анотації: 117
Опубліковано
2018-11-26
Як цитувати
Yushchenko, K. O. (2018). Відхилення у поведінці дітей як психолого­педагогічна та соціальна проблема. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (3), 71-77. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2018-PP-3-71-77