Формування у старшокласників почуття патріотизму на уроках літератури рідного краю (на прикладі творів Миколи Чорновуса)

  • O. V. Zabarnyi кандидат педагогічних наук, доцент кафедри методики викладання української мови і літератури Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: українська література, патріотизм, творчість

Анотація

У статті розповідається про процес формування у старшокласників почуття патріотизму на уроках літератури рідного краю, дається характеристика етапам методичної моделі процесу формування, досліджуються критерії сформованості морально-етичного почуття. На прикладі творчості поліського поета Миколи Чорновуса розроблено конспект уроку, присвяченого даній темі. У статті розповідається про життєвий і творчий шлях українського письменника, журналіста і краєзнавця Миколи Чорновуса (Ткаченка), аналізуються його твори, присвячені темі України, життю українського народу, темі синівської любові до Батьківщини. У статті розроблено критерії сформованості почуття патріотизму, наведено приклади творчих завдань, які формують дане почуття. Необхідність формувати у молоді почуття патріотизму є ключовим завданням сучасної української школи. Воно повинно реалізовуватися як у процесі навчання, так і у процесі виховання. Соціологи та філософи визначають патріотизм як суспільний моральний принцип, який характеризує ставлення людей до своєї держави та проявляється у певному способі дій і складному комплексі суспільних почуттів, що узагальнено називається любов’ю до Батьківщини. Психологи визначають патріотизм як певне моральне ставлення й оцінку особистістю елементів Батьківщини. Почуття патріотизму набувається особистістю не лише через біологічну спадковість, а в першу чергу, через вплив соціального середовища, соціальних інституцій (пріоритетне місце серед них належить школі), процес громадянського виховання. Проблемі виховання громадянина-патріота велику увагу приділяли українські педагоги Костянтин Ушинський, Григорій Ващенко, Софія Русова, Яків Чепіга, Тимофій Лубинець, Іван Огієнко та інші.Процес формування у школярів почуття патріотизму є тривалим. Тож не варто очікувати миттєвих результатів. Тільки вчинки і переконання людини можуть засвідчити результати такої роботи.

Посилання

1. Toftul M. H. Suchasnyi slovnyk z etyky. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I.Franka, 2014, 416 s.
2. Teoretychni osnovy suchasnoi ukrainskoi pedahohiky. Patriotyzm. URL: https://pidruchniki.com/ 17540906/pedagogika/ patriotism
3. Tkachenko M.N., Tkachenko N.Ia., Bilotsvit O.M. Sontse skhodyt dlia tebe. Chernihiv: Vydavets Lozovyi V.M., 2013. 240 s.

Переглядів анотації: 115
Опубліковано
2018-11-26
Як цитувати
Zabarnyi, O. V. (2018). Формування у старшокласників почуття патріотизму на уроках літератури рідного краю (на прикладі творів Миколи Чорновуса). Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 73-80. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2018-PP-4-73-80