Деякі педагогічні умови розкриття творчого потенціалу молодших школярів у трудовому навчанні

  • Maryna Shevchuk доцент кафедри педагогіки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: потенціал, творчий потенціал, структура творчого потенціалу

Анотація

У статті автор, спираючись на тлумачення словників та трактовки вчених, які займалися проблемами творчості особистості, виявляє власне розуміння понять "потенціал", "творчий потенціал", а також визначає структуру творчого потенціалу. При цьому увага акцентується на тому, що компоненти структури творчого потенціалу обумовлені віковими особливостями людини. Відповідно це необхідно враховувати у розкритті та реалізації креативних резервів учнів молодшого шкільного віку. Автор підтримує ідею науковців, які вважають, що внутрішні ресурси особистості виявляються через діяльність. Тому трудова діяльність молодших школярів, на його думку, є плодотворним полем розкриття творчого потенціалу учнів початкових класів. Але даний процес можливо активувати створенням певних педагогічних умов. Такими умовами автор вважає: організацію доброзичливо-діалогічного середовища праці, розробку індивідуально-колективних маршрутів творчості та використання ситуацій стимулюючого прогнозування у трудовому навчанні в початкових класах загальноосвітньої школи. Вищезазначені педагогічні умови діють у своєму діалектичному взаємозв’язку. Створення доброзичливо-діалектичного середовища відкриває духовні скарби
молодших школярів, формує бажання шукати щось нове; розробка індивідуально- колективних маршрутів вивільняє творчі сили дитини, скеровуючи їх у певному напрямку; а використання ситуацій стимулюючого прогнозування спрямовує креативність учнів початкової школи до подальших перспектив дитячої
творчості, розширюючи горизонти фантазій.

Посилання

1. Bahdueva A. V. Pedahohycheskye uslovyia formyrovanyia professyonalnoi hotovnosty budushchykh spetsyalystov s yspolzovanyem ynformatsyonnykh tekhnolohyi (na
prymere spetsyalnostei kadastrovoho profylia) : avtoref. dyss. na soyskanye nauchn. stepeny kand. ped. nauk : spets. 13.00.01 / Bahdueva A. V. ; Buriatskyi hos. un-t. – Ulan-Ude, 2006. – 23 s.
2. Verbets V. V. Teoretyko-metodolohichni zasady formuvannia dukhovno-tvorchoho potentsialu studentskoi molodi : dys. … d-ra ped. nauk : spets. 13.00.01 / Verbets V. V. –
Rivne, 2005. – 495 s.
3. Honcharov S. M. Tlumachnyi slovnyk ekonomista / S. M. Honcharov, N. B. Kushnir // za red. prof. S. M. Honcharova. – Kyiv : Tsentr uchbovoi literatury, 2009. – 264 s.
4. Derkach A. Akmeolohyia : ucheb. posob. / A. Derkach, V. Zazykyn. – Sankt-Peterburh : Pyter, 2003. – 256 s.
5. Dzhayn Y. O. Otsenka trudovoho potentsyala : monohrafyia / Y. O. Dzhayn. – Sumy : YTD "Unyversytetskaia knyha", 2002. – 250 s.
6. Kravchuk P. F. Formyrovanye tvorcheskoho potentsyala lychnosty v systeme vyssheho obrazovanyia : avtoref. dyss. ... d-ra fylos. nauk : spets. 22.00.06 / Kravchuk P. F. –
Moskva, 1992. – 32 s.
7. Lykhvar V. D. Rozvytok khudozhno-tvorchoho potentsialu molodshykh shkoliariv u protsesi obrazotvorchoi diialnosti : avtoref. dys. ... kand. ped. nauk : spets. 13.00.07 /
Lykhvar V. D. ; Kherson. derzh. un-t. – Kherson, 2003. – 24 s.
8. Lvova Y. V. Psykholohycheskye faktory razvytyia kreatyvnosty lychnosty : dyss. ... kand. psykhol. nauk : spets. 19.00.01 / Lvova Y. V. – Novosybyrsk, 2005. – 203 s.
9. Manko V. M. Psykholoho-pedahohichni umovy pidhotovky studentiv do zasvoiennia znan / V. M. Manko // Naukovi zapysky : zb. nauk. st. / Nats. ped. un-t im. M. P. Drahomanova ; ukl.: P. V. Dmytrenko, O. L. Makarenko. – Kyiv, 2000. T. KhKhKhVI, ch. 4. – 2000. – S. 66–74.
10. Martyniuk I. O. Tvorchyi potentsial i samorealizatsiia osobystosti / I. O. Martyniuk // Psykholohiia i pedahohika zhyttietvorchosti. – Kyiv, 1996. – 792 s.
11. Moliako V. O. Psykholohichna teoriia tvorchosti / V. O. Moliako // Obdarovana dytyna. – 2004. – № 6. – S. 2–9.
12. Ovsianetska L. Tvorchyi potentsial liudyny: sotsialno-psykholohichna paradyhma / L. Ovsianetska // Sotsialna psykholohiia. – 2004. – № 2. – S. 140–145.
13. Ovchynnykov V. F. Nauchno-tekhnycheskyi prohress y razvytye tvorcheskoho potentsyala rabotnyka proyzvodstva / V. F. Ovchynnykov. – L., 1974. – 279 s.
14. Otenko Y. P. Metodolohycheskye osnovy upravlenyia potentsyalom predpryiatyia / Y. P. Otenko. – Kharkov : Yzd. KhNEU, 2004. – 216 s.
15. Palamarchuk V. Innovatsii v suchasnii osviti / V. Palamarchuk // Zavuch. – 2006. – № 10. – S. 1–4.
16. Pedadohichna entsyklopediia [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: http://slovnik.com.ua/. – Nazva z ekranu.
17. Pedahohichna maisternist / I. A. Ziaziun, L. V. Kramushchenko, I. F. Kryvonos ta in. ; za red. I. A. Ziaziuna. – 2-he vyd., dopov. i pererob. – Kyiv : Vyshcha shk., 2004. – 422 s.
18. Popel A. A. Psykholohycheskye uslovyia razvytyia sotsyalnoi kreatyvnosty studentov v protsesse professyonalnoi podhotovky : dyss. ... kand. psykhol. nauk : spets. 19.00.07 / Popel A. A. – Nyzhnyi Novhorod, 2005. – 217 s.
19. Radko S. H. Teoretycheskye osnovy upravlenyia trudovym potentsyalom : ucheb. posobye / S. H. Radko. – Sankt-Peterburh : Fylyal yzd-va "Prosveshchenye", 2007. – 318 s.
20. Rybalka V. V. Psykholohiia rozvytku tvorchoi osobystosti : navch. posib. / V. V. Rybalka. – Kyiv : IZMN, 1996. – 236 s.
21. Slovnyk ukrainskoi movy. Akademichnyi tlumachnyi slovnyk : v 11 t. / hol. red. I. Bilodid. – Kyiv : Naukova dumka, 1971. T. 2. – 1971. – S. 335.
22. Sovetskyi entsyklopedycheskyi slovar / hl. red. A. M. Prokhorov. – 4-e yzd. – Moskva : Sovetskaia entsyklopedyia, 1985. – 1600 s.
23. Sysoieva S. O. Osoblyvosti protsesu tvorchosti y yikh vrakhuvannia u profesiinii pidhotovtsi fakhivtsiv / S. O. Sysoieva // Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi
humanitarno-tekhnichnoi elity : zb. nauk. pr. – Kharkiv : NTU "KhPI", 2002. – Vyp. 3. – S. 105–111.
24. Tretiak T. M. Proiavy tvorchoho potentsialu uchniv u naukovo-tekhnichnii tvorchosti / T. M. Tretiak // Psykholohichne doslidzhennia tvorchoho potentsialu osobystosti : monohrafiia / avt. kol., nauk. kerivnyk V. O. Moliako. – Kyiv : Pedahohichna dumka, 2008. – 208 s.
25. Khomiakov V. I. Upravlinnia potentsialom pidpryiemstva / V. I. Khomiakov, I. V. Bakulin. – Kyiv : Kondor, 2007. – 400 s.

Переглядів анотації: 74
Опубліковано
2017-06-29
Як цитувати
Shevchuk, M. (2017). Деякі педагогічні умови розкриття творчого потенціалу молодших школярів у трудовому навчанні. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (2), 132-138. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2017-PP-2-132-138