Середовище розвитку дитини різновікової групи

  • Olexander Petrovich Pisotsky кандидат психологічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
  • Liudmila Mykolaivna Pisotska викладач кафедри дошкільної освіти Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: середовище, предметно-ігрове середовище, освітнє середовище

Анотація

У статті розглядається актуальна проблема сучасного дошкілля – створення середовища різновікової групи закладу дошкільної освіти. Це питання аналізується у контексті впливів основних складових феномену на різнобічний розвиток особистості дитини. Авторами здійснено детальний огляд основних параметрів середовища: предметного, предметно-ігрового, розвивального та ін. Розкриваються їх основні характеристики та ознаки, визначаються основні напрямки педагогічних впливів на дитину різних осередків. Аналізуються предметне середовище і його вплив на становлення дошкільника, а саме: забезпечує розвиток всіх видів його діяльності, пізнавальних психічних процесів, зокрема уяви. Щодо предметно-ігрового середовища зроблено акцент на активному використанні в освітньому процесі ЗДО іграшок, різноманітних дидактичних посібників та іншого обладнання, що в свою чергу також спонукають дітей до активної участі в ігровій, продуктивній, художній діяльності, задовольняють потребу у пізнанні навколишнього світу, стимулюють фізичну активність, забезпечують розвиток комунікативних навичок. Щодо розвивального середовища різновікової групи зроблено акцент на необхідності взаємозв’язку в ньому низки умов, які саме і забезпечуватимуть реалізацію різноманітних можливостей дітей, сприятимуть розвитку, вихованню, освіті та саморозвитку кожного вихованця. Підкреслюються компоненти і змістовий характер розвивального середовища різновікової групи, взаємозв’язок їх між собою, їх безпосередній вплив на розвиток особистості дошкільника. Наголошується на ролі педагога у створенні середовища розвитку малюка. Робиться висновок про необхідність володіння майбутніми вихователями практичними аспектами створення повноцінного розвивального середовища.

Посилання

1. Ryhel, O., & Hurkovska, T. (2018). Predmetne seredovyshche yak rozvyvalne v hrupi ditei rannoho viku [The subject environment as a developmental group in a group of
young children]. Praktychnyi psykholoh. Dytiachyi sadok – Practical psychologist. Kindergarten, 10, 1 [in Ukrainian].
2. Tarasenko, H. (2015). Shchob sertse vidhuknulos na krasu [For the heart to respond to beauty] Doshkilne vykhovannia – Preschool education, 6, 10 [in Ukrainian].
3. Levinets, N., & Plokhuta, Ya. (2014). Suchasni pidkhody do modeliuvannia zdorov’iazberezhuvalnoho seredovyshcha riznovikovoi hrupy [Current approaches to modeling
a multi-age health-care environment]. Visnyk instytutu rozvytku dytyn – Bulletin of the Institute for Child Development, 35, 87–92 [in Ukrainian].
4. Krutii, K. L. (2009). Osvitnii prostir doshkilnoho navchalnoho zakladu [Educational space of a preschool educational institution]. Zaporizhzhia [in Ukrainian].
5. Novoselova, S. (1998). Razvyvaiushchaia sreda predmetno-yhrovaia sreda detstva [Developmental environment]. Doshkolnoe vospytanye – Preschool education, 4, 79 [in
Russian].
6. Pisotska, L. M., & Pisotskyi, O. P. (2018). Osvitnie seredovyshche zakladu doshkilnoi osvity [The educational environment of the institution of preschool education]. Nizhyn: NDU im. M. Hoholia [in Ukrainian].
7. Mykhailova, A. I., Kushnarenko, E. M., & Hubanova, N. V. (2008). Orhanizatsiia roboty z ditmy riznovikovykh hrup [Organization of work with children of different age groups]. Kharkiv: Vesta: Ranok [in Ukrainian].
8. Nyzkovska, O. (2018). Ihrashka v tsentri uvahy pedahohichnoi spilnoty [The toy is the focus of the pedagogical community]. Doshkilne vykhovannia – Preschool education, 1. 9–11 [in Ukrainian].
9. Kostiantynova, O., & Kharytonovych, O. (2013). Rozvyvalne seredovyshche hrupovykh prymishchen: struktura i zmist [The development environment of group rooms: structure and content]. Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu – Educational methodologist of preschool institution, 11. 41 [in Ukrainian].
10. Havrysh, N., & Linnik. O. (2013). Orhanizovuvaty, ale ne obmezhuvaty [Organize, but not limit] Doshkilne vykhovannia – Doshkilne vykhovannia, 1. 9 [in Ukrainian].
11. Rusan, L., & Kolosinska, H. (2007). Riznovikova hrupa v dytiachomu sadku [Age group in kindergarten]. Kyiv: Shk. svit [in Ukrainian].
12. Prokopenko, L. (2004). V rodynnii hrupi tsikavo y zatyshno [The family group is fun and cozy]. Doshkilne vykhovannia – Doshkilne vykhovannia, 11. 20 [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 13
Опубліковано
2019-12-02
Як цитувати
Pisotsky, O., & Pisotska, L. (2019). Середовище розвитку дитини різновікової групи. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (3), 74-81. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2019-PP-3-74-81