Cоціально-моральне виховання в ранньому онтогенезі: теоретичні та технологічні аспекти

  • E. L. Kononko доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри дошкільної освіти Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: картина соціальної реальності дошкільника, соціально-моральне виховання, структурні та змістові характеристики соціально-моральної вихованості

Анотація

У статті обґрунтовано концептуальні та технологічні аспекти соціально-морального виховання в ранньому онтогенезі. Актуальність дослідження визначається: браком теоретико-експериментальних досліджень вказаного напряму, виконаних на дітях старшого дошкільного віку; зміною соціальних реалій України, пов’язаних з трансформацією суспільних цінностей, домінуванням прагматичних орієнтацій над морально-духовними; затребуваністю педагогічною практикою розробок методичної спрямованості щодо оптимізації процесу соціально-морального виховання у дошкільному закладі та сім’ї. У дослідженні визначено критерії, показники та чотири типи соціально-моральної вихованості дітей старшого дошкільного віку – гармонійно-конструктивний, частково збалансований, дисгармонійний, деструктивний; схарактеризовано особливості знань дошкільників про зміст понять "соціальний" та "моральний"; їхнє
емоційно-мотиваційне ставлення до моральних норм, соціальних оцінок і меж припустимої поведінки; сформованість у них реальних навичок соціально-моральної активності в різних сферах життя та видах діяльності. Розкрито структурну та змістову характеристики кожного типу соціально-моральної вихованості дошкільників. Розроблено та описано стратегію упровадження у практику педагогічних умов оптимізації виховного процесу, спрямованих на забезпечення балансу соціального і морального в розвитку дітей 5–6 років. До
основних педагогічних умов оптимізації віднесено: реалізацію суб’єкт-суб’єктних відносин педагога і дітей дошкільного віку; сприяння актуалізації їхнього природного потенціалу шляхом заохочення до самостійності, прийняття власних рішень, здійснення свідомого вибору; підтримка прагнення дошкільників до самовираження у соціально прийнятний спосіб; формування в них емоційної сприйнятливості та чуйності; виховання совісті як внутрішньої етичної інстанції; розвиток креативності як базової якості особистості й запоруки життєвого успіху.

Посилання

1. Armer, Ye. V. (2013). Kartina mira i kartina sotsialnoy realnosti: sotsialno-konstruktivistskiy pokhod [The picture of the world and the picture of social reality: a socio-constructivist campaign] Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Bulletin of Tomsk State University, Vol. 366, 24–27 [in Russian].
2. Vopneruk, E. A. (2008). Vliyaniye lichnostnykh osobennostey na vospriyatiye sotsialnoy realnosti [Influence of personality characteristics on the perception of social reality] Psikhologicheskiy vestnik Uralskogo gos. u-ta – Psychological Bulletin of the Ural State university. Yekaterinburg: Publishing House Ural. Univ., Vol. 6, 30–51 [in Russian].
3. Andreyev, E. M. (2009). Novaya sotsialnaya realnost: metodologicheskiye problemy integrativnogo sotsialno-filosofskogo i sotsiologicheskogo analiza [New social reality: methodological problems of integrative socio-philosophical and sociological analysis]. Obshchestvo i pravo – Society and law, 5 (27). 13–20 [in Russian].
4. Razin, A. A. (2012). Sovremennaya moral i yeye filosofskiye osnovaniya [Modern morality and its philosophical foundations] Eticheskaya mysl – Ethical thought, 12. 33–44 [in Russian].
5. Bekh, I. D. (2006). Vykhovannia osobystosti: Skhodzhennia do dukhovnosti [Education of the Personality: Approach to Spirituality]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
6. Bure, R. S. (2011). Socialno-nravstvennoe vospitanie doshkolnika [Social and moral education of a preschooler]. Moskva: Mozaika-sintez [in Russian].
7. Ponimanska, T. I. (2006). Doshkilna pedahohika [Preschool pedagogy]. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].
8. Kozlova, S. A. (2000). Moj mir: priobshchenie rebenka k socialnomu miru. Korrekcionno-razvivayushchie zanyatiya s doshkіlnikami [My world: introducing the child to the
social world. Corrective developmental classes with preschool children]. Moskva: LINKA-PRESS [in Russian].
9. Kosheleva, A. D. (2000). Problema emocionalnogo mirooshchushcheniya rebenka v detskoj prakticheskloj psihologii [The problem of the child’s emotional attitude in children’s practical psychology]. Psiholog v detskom sadu – Psychologist in kindergarten, 2–3. 25–38 [in
Russian].
10. Zenkovskij, V. V. (1995). Socialnoe vospitanie, ego zadachi i puti [Social education, its tasks and ways]. Psihologiya detstva – Childhood psychology. Ekaterinburg: Delovaya kniga, 294–344 [in Russian].

Переглядів анотації: 15
Опубліковано
2019-12-02
Як цитувати
Kononko, E. L. (2019). Cоціально-моральне виховання в ранньому онтогенезі: теоретичні та технологічні аспекти. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 8-18. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2019-PP-4-8-18