ОРГАНІЗАЦІЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

  • A. Sazonova кандидат педагогічних наук, доцент кафедри психології та розвитку особистості Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти
Ключові слова: експериментальна діяльність, експериментальне мислення

Анотація

У статті розкрито теоретико-методичні аспекти організації експериментування дітей дошкільного віку. В роботі представлено характеристику поняття
"експериментальна діяльність" у контексті педагогічних і психологічних досліджень, названо компоненти експериментального мислення, виокремлено умови успішного експериментування. Розглянуті основні положення дозволили сформулювати висновки щодо ефективності організації експериментальної діяльності у закладах дошкільної освіти. У статті представлено психолого-фізіологічні особливості дітей як необхідна умова для успішної організації експериментальної діяльності. Експериментування як вид діяльності має свою структуру, яку схарактеризовано в матеріалі статті. Також у роботі представлена послідовність дитячого експериментування, що має певну логіку побудови. Значна увага у статті пересвячена специфіці організації та проведення занять-експериментування: розкрито та детально охарактеризовано їх структурні елементи. У процесі організації експериментальної діяльності дітей велике значення має наявність у закладах дошкільної освіти спеціально організованого куточка для забезпечення необхідними матеріалами. У статті представлено детальний опис такого наповнення куточка експериментальної діяльності: охарактеризовано основні завдання куточка, виділені компоненти, описано матеріали для наповнення.

Посилання

1. Bеlеn’ka, G. V. (2007). Eksperimentuvannya – krok do pіznannya [Experimentation is a step towards cognition]. Doshkіl’ne vikhovannya – Preschool education. 5. 7–10 [in Ukrainian].
2. Krutіy, K. (2003). Kontseptsіya ta metodichnі zasadi programi "Ditina v doshkіl’nі roki" [The concept and methodological principles of the program "Child in preschool years"]. (2d ed.). Zaporіzhzhya: LІPS. Ltd [in Ukrainian].
3. Ladivіr, S. (2006). Vnutrіshnіy svіt ditini yak proektsіya zhittedіyal’nostі [The inner world of the child as a projection of life]. Doshkіl’ne vikhovannya – Preschool education. 5. 4–7 [in Ukrainian].
4. Lisenko, N. V. (2009). Teorіya і praktika ekologіchnoї osvіti [Theory and practice of environmental education]. Kуiv: Vidavnichiy Dіm "Slovo" [in Ukrainian].
5. Mikhaylіchenko, T. (2010). Іntegratsіya poshukovo-doslіdnits’koї dіyal’nostі z rіznimi vidami dіyal’nostі doshkіl’nikіv [Integration of research activities with different activities of preschoolers]. Vikhovatel’-metodist doshkіl’nogo zakladu – Educator-methodologist of preschool institution. 7. 42–50 [in Ukrainian].
6. Pіlyugіna, E. G. (2007). Sensornі zdіbnostі malyuka. Rozvitok spriynyattya kol’oru, formi ta rozmіru v dіtey vіd narodzhennya do tr’okh rokіv [Sensory abilities of the kid. Development of perception of color, shape and size in children from birth to three years] Khar’kov: Ranok [in Ukrainian].
7. Polєvіkova, O. B. & Shvets, T. A. (2018). Organіzatsіya poshukovo-doslіdnits’koї dіyal’nostі v doshkіllі [Organization of research activities in preschool]. Khar’kov: Osnova [in Ukrainian].
8. Shvayko, L. L. (2009). Eksperimental’na dіyal’nіst’ u DNZ [Experimental activity in a preschool educational institution]. Khar’kov: Osnova [in Ukrainian].
9. Venger, L. A. (1995). Vozmozhnosti obrazovatel’noy raboty s odarennymi det’mi 5–7 let [Opportunities for educational work with gifted children 5–7 years old]. Doshkol’noe vospitanie – Preschool education. 3. 24–25 [in Russian].
10. Podd’yakov, A. N. (1996) Myshlenie doshkol’nikov v protsesse eksperimentirovaniya so slozhnymi ob"ektami [Thinking of preschoolers in the process of experimenting with complex objects]. Voprosy psikhologii – Questions of psychology. 4. 14–18 [in Russian].
11. Podd’yakov, A. N. (1990). Kombinatornoe eksperimentirovanie doshkol’nikov s mnogosvyaznym ob"ektom − "chernym yashchikom" [Combinatorial experimentation of preschoolers with a multi-connected object – "black box"]. Voprosy psikholii – Questions of psychology. 5. 65–71 [in Russian].
12. Podd’yakov, A. N. (1991) Kombinatornoe eksperimentirovanie doshkol’nikov s razlichnymi ob’ektami [Combinatorial experimentation of preschoolers with various objects]. Vesnik Moskovskogo universiteta – Bulletin of Moscow University. 4. 34–41 [in Russian].
13. Podd’yakov, N. N. (2000) Dominirovanie protsessov integratsii − zakon razvitiya detey doshkol’nogo vozrasta [Dominance of integration processes – the law of development of preschool children]. Doshkol’noe vospitanie – Preschool education. 1. 73–77 [in Russian].
14. Savenkov, A. (2006) Issledovatel’skie metody obucheniya v doshkol’nom obrazovanii [Research teaching methods in early childhood education]. Doshkol’noe vospitanie – Preschool education. 4. 10–19 [in Russian].

Переглядів анотації: 139
Опубліковано
2020-11-06
Як цитувати
Sazonova, A. (2020). ОРГАНІЗАЦІЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (3), 98-104. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2020-PP-3-98-104