НЕДИСЦИПЛІНОВАНІСТЬ У ДОШКІЛЬНИКІВ: ОСОБЛИВОСТІ ВИЯВУ ТА ЧИННИКИ ДЕТЕРМІНАЦІЇ

  • N. Pykhtina кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: дисципліна, дисциплінованість, недисциплінованість

Анотація

У статті обґрунтовано концептуальні позиції та підходи до тлумачення базових понять проблеми недисциплінованості у дошкільників. Проаналізовані близькі до недисциплінованості за значенням поняття: неорганізованість, незібраність, занедбаність. Окреслені та охарактеризовані психолого-педагогічні чинники виникнення вказаного негативного поведінкового прояву: незабезпечення однієї з базових потреб дитини – потреби в увазі, бажання дитини самоствердитись, реальні чи уявні образи дитини на дорослих, втрата дитиною віри у власний успіх, незабезпеченість потреби у самоствердженні. Представлені різноманітні класифікації недисциплінованості у дітей: на основі критерію врахування специфіки чинників недисциплінованості (патогенна, психосоціальна, соціальна); за характером вияву (відкрита (поведінкова), прихована (глибинна)): за характером виникнення (первинна і вторинна); за тривалістю протікання (ситуативна, тимчасова, стійка).

Посилання

1. Baier, O. M. (2008). Rozvytok samorehuliatsii starshykh doshkilnykiv u vzaiemodii z odnolitkamy i doroslymy [Development of self-regulation of senior preschoolers in interaction with peers and adults]. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
2. Berezka, S. V. (2019). Osoblyvosti psykhokorektsii povedinkovykh rozladiv ditei z porusheniam intelektualnoho rozvytku zasobamy art-terapii [Features of psychocorrection of behavioral disorders of children with intellectual disabilities by means of art therapy]. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
3. Kononenko, O. L. (1998). Sotsialno-emotsiinyi rozvytok osobystosti (v doshkilmonu dytynstvi) [Socio-emotional development of personality (in preschool childhood)]. Kyiv: Osvita [in Ukrainian].
4. Krivtsova, S. V. (2000). Trening: uchitel i problemy distsipliny [Training: teacher and discipline problems]. (3d ed.). Moskva: Genezis [in Russian].
5. Kubiak, N. I. (2010). Zapobihania pedahohichnoii zanedbanosti ditei molodshoho shkilnoho viku z dystantnykh simei [Prevention of pedagogical neglect of children of primary school age from distant families]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
6. Kuznetsova, G. I. & Kharchenko, V. D. (1980). Psikhologicheskie osobenosti nedistsiplinirovanosti podrostkov [Psychological features of adolescent indiscipline]. Moskva: Prosveshchenie [in Russian].
7. Yarmachenka, M. D. (2001). Pedahohichnyi slovnyk [Pedagogical dictionary]. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].
8. Pykhtina, N. P. (2012). Profilaktyka nehatyvnyh proiaviv u povedintsi ditei [Prevention of negative manifestations in children's behavior]. Nizhyn NDU im. Hoholia [in Ukrainian].
9. Slavina, L. S. (1986). Osnovnye prichiny shkolnoi nedistsiplinirovanosti. Proiavlenia nedistsiplinirovanosti u mladshykh shkolnikov [The main reasons for school lack of discipline. Manifestations of indiscipline in younger students]. Moskva: Prosveshchenie [in Russian].
10. Soloviova, L. I. (2012). Doslidzhenia indyvidualnykh kharakterystyk proiaviv volovoii povedinky starshykh doshkilnykiv [Research of individual characteristics of manifestations of volitional behavior of senior preschoolers]. Aktualni problemy psykholohii: zb. nauk. pr. Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukraiiny – Actual problems of psychology: coll. Science. etc. of the GS Kostyuk Institute of Psychology of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Maksymenka S. D. (Eds.). Kyiv: Sribna khvylia Vol. IV. 254–268 [in Ukrainian].
11. Fasolko, T. S. (2000). Vykhovania vidpovidalnoii povedinky u ditei starshoho doshkilnoho viku [Education of responsible behavior in older preschool children]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
12. Fedorova, M. A. (2005). Kultura povedinky ditei 6–7-ho rokiv zhytia (vykhovania u NVK "shkola – dytiachui sadok") [Culture of behavior of children 6–7 years of age (education in NVK "school – kindergarten")]. Levkivskoho M. V. (Eds.). Zhytomyr: Vyd-vo ZHDU im. I. Franka [in Ukrainian].
13. Tseluiko, V. M. (2004). Vy i vashi deti. Psikhologia semii [You and your children. Family psychology]. Moskva: AST [in Russian].
14. Chudnovskyi, V. E. (2009). Kak vospitat distsiplinirovanogo rebenka [How to raise a disciplined child]. Sankt-Peterburg: Piter 1-e izdanie [in Russian].

Переглядів анотації: 13
Опубліковано
2020-12-21
Як цитувати
Pykhtina, N. (2020). НЕДИСЦИПЛІНОВАНІСТЬ У ДОШКІЛЬНИКІВ: ОСОБЛИВОСТІ ВИЯВУ ТА ЧИННИКИ ДЕТЕРМІНАЦІЇ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 25-32. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2020-PP-4-25-32