ЛІТЕРАТУРНА ОСВІТА У НІЖИНСЬКІЙ ВИЩІЙ ШКОЛІ: ІСТОРІЯ І СЬОГОДЕННЯ КАФЕДРИ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

  • O. Zabarny кандидат педагогічних наук, доцент кафедри української літератури, методики її навчання та журналістики Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: літературний процес, літературознавчі дослідження, художні твори

Анотація

У статті висвітлюються етапи розвитку літературної освіти у Ніжинській вищий школі з часу її становлення і до сьогодення. Досліджуються методика навчання літератури в Гімназії вищих наук імені князя О. Безбородька, яка дозволила підготувати низку всесвітньовідомих літераторів, таких як Микола Гоголь, Нестор Кукольник, Євген Гребінка, Віктор Забіла, Леонід Глібов та інші. У дослідженні оглядово розглядаються питання про організацію літературної освіти у фізико-математичному та юридичному Ліцеях імені князя О. Безбородька, а також у історико-філологічному інституті. Аналізується підбір викладачів навчального закладу, серед яких було багато визначних учених-науковців та літераторів тієї доби, таких як академіки Імператорської академії наук професори М. Лавровський, М. Ґрот, А. Будилович, М. Сперанський, Р. Брандт, Ю. Карський та інші, а також письменники-літературознавці І. Кульжинський, П. Марочевський, М. Затеркевич. У статті досліджено процес становлення та еволюцію розвитку кафедри української літератури у Ніжинській вищий школі з моменту її створення (1930) і до сьогодення. Висвітлено найбільш важливі періоди в житті кафедри, досліджено напрямки її науково-методичної роботи, повідомлено про організацію позанавчальної роботи зі студентами. Окремо досліджується процес становлення літературної студії вишу. За час існування Ніжинської вищої школи з її аудиторій вийшли на терена літературного процесу 196 вихованців. Серед них лауреати Національної премії імені Тараса Шевченка Юрій Збанацький, Євген Гуцало, Леонід Горлач, відомі письменники та літературознавці української діаспори Ольга Мак, Анатолій Калиновський, Леонід Полтава, Петро Одарченко, Іван Кошелівець та інші. В статті досліджуються творчі долі керівників літературної студії, письменників Миколи Сайка, Олександра Королевича, Павла Сердюка, лауреата Національної премії імені Тараса Шевченка, академіка АН України Дмитра Наливайка, поета і перекладача, професора Олександра Астаф’єва. Велика увага у дослідженні приділена процесу зародження і становленню національно-демократичних поглядів серед викладачів Ніжинської вищої школи у
60–90-х роках ХХ століття. Розповідається про демократичні погляди Лесі Коцюби, Григорія Аврахова, Івана Бровка, Дмитра Наливайка та інших.
Велику увагу у дослідженні приділено питанню функціонування кафедри української літератури, методики її навчання та журналістики Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя у сучасні часи.

Посилання

1. Avrahov, G. G. (2005). Yiyi znano vsima, Lesya Yosypivna. Shtrykhy do realnogo portretu L. Y. Kotsyuby [She is known to all, Lesya Yosypivna. Touches to the real portrait of L. I. Kotsyuby]. Divoslovo – Divoslovo. 8. 54–55 [in Ukrainian].
2. Zabarny, O. V. (2017). Na krugozlami zhyttya [At the break of life]. Literaturnyi Chernihiv – Literary Chernihiv. 2 (78). 175–189 [in Ukrainian].
3. Kovalchuk, O. G. (1990). Kafedra Ukrayinskoyi literatury Nizhynskogo peduniversytetu [Department of Ukrainian Literature, Nizhyn Pedagogical University]. Slovo i chas – Word and time. 5. 73–77 [in Ukrainian].
4. Samoilenko, G. V. (2014). Taras Shevchenko i Nizhynska vyshcha shkola [Taras Shevchenko and Nizhyn Higher School]. Nizhyn: NDU M. Gogol Publishing House [in Ukrainian].
5. Samoilenko, G. V. & Samoilenko O. G. (2005). Nizhynska vyshcha shkola: storinky istoriyi [Nizhyn Higher School: pages of history]. Nizhyn: NDU M. Gogol Publishing House [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 30
Опубліковано
2020-12-21
Як цитувати
Zabarny, O. (2020). ЛІТЕРАТУРНА ОСВІТА У НІЖИНСЬКІЙ ВИЩІЙ ШКОЛІ: ІСТОРІЯ І СЬОГОДЕННЯ КАФЕДРИ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 97-107. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2020-PP-4-97-107