Компаративне наближення до хронотопу "Кантос" Паунда

  • O. M. Gon доктор філологічних наук, доцент, професор кафедри іноземних мов Інституту міжнародних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка
Ключові слова: Паунд, Тичина, київські неокласики

Анотація

Паундова візія історії людства в епосі "Пісні" є викликом стереотипному припущенню, що самé словосполучення "американський епічний канон" (цивілізаційно-історичний, суспільно-політичний, філософсько-естетичний) імплікує наперед відомий презирливий оксиморон. "Кантос" органічно функціонують у континуумі американської епічної традиції, започаткованій "Гартфордськими дотепниками". Засадничий хронотоп модерного епосу Паунда трансформує просвітницький прогресистський імпульс "imperium sine fine dedi" на деміургійний дискурсоцентричний "завжди-теперішній" час, побудований на Гомеровому каноні "in medias res". Принцип
взаємопроникнення, трансфузії ліричного й епічного, автобіографічного й історичного, фікційного та документального компонентів складає у "Кантос" багаторівневий художній хронотоп, побудований на модерністському принципі монтажу, який посутньо залежить від концепту деміурга, та радикально відрізняється від структурування ренесансного, бароково-класицистичного й романтичного епосів. Пролептична та етіологічна поетика традиційних епосів та функція авторського слова в них опукло виокремлює такі конститутивно оригінальні прийоми модерного епосу, як монтаж і калейдоскопічна оптика, спонтанність поетичного висловлювання, поєднання соціального і художнього, самоусвідомлена рефлексивність, недовіра до центруючого наративу автора чи ліричного героя. Разом з тим ще в давньоанглійському епосі відчитується реверсивний, зворотній рух частин. Такий човниковий, або версифікаційний, погляд на
історію як ідею вічного повторення складає основу хронотопу "Кантос". Версифікація як похідне від versus (повернення) реалізована Паундом за лекалами рефреноцентричних моделей європейських твердих поетичних форм, котрі об’ємно репрезентовані в історичному дискурсі поеми. У віршах Тичини, київських неокласиків і Мандельштама ця ідея втілена в ізоморфних образах чорнозему й плуга, які символізують як модерністський деміургійний потенціал слова творити світи, так і трагічну долю українського "розстріляного відродження", висловленого в багатозначних образах-бустрофедонах, що органічно поєднують конотаційний ореол плуга, ріллі й версифікації.

Посилання

1. Girin, Y. N. (Ed.). (2010). Avangard v kul’ture XX veka. 1900–1930: Teorija. Istorija. Poetika [Avant-garde in the culture of the twentieth century.
1900–1930: Theory. History. Poetics, in 2 vols. V. 2]. Moscow: IMLI RAN [In Russian].
2. Bila, A. (2006) Ukrains’kyj literaturnyj avanhard: poshuky, styl’ovi napriamky: monohrafiia [Ukrainian literary avant-garde: search, stylistic
directions: monograph]. Kyiv: Smoloskyp [in Ukrainian].
3. Stekh M. R., Poliuha M. (Eds.). (2017). Vybranyj Ezra Pavnd [Selected Ezra Pound, in 2 vols], v. 2. Kyiv: Penmen; Ukr. Propilei [in Ukrainian].
4. Gachev, G. D. (2008). Natsionalnyie obrazyi mira. Ellada, Germaniya, Frantsiya: opyit ekzistentsialnoy kulturologii [National images of the world. Hellas, Germany, France: the practice of existential culturology]. Moscow: Logos [In Russian].
5. Hromiak, R., Kovaliv, Y [Eds.]. (1997). Literaturoznavchyj slovnyk-dovidnyk [Literary Dictionary and Reference]. Kyiv: Akademiia [in Ukrainian].
6. Zerov, M. Kapnos tes partridos. URL: http://www. poetryclub. com.ua/metrs_poem. php?poem=1393 (Last accessed: 10. 02. 2019) [in Ukrainian].
7. Klen, Y. (1991). Vybrane [Selected Writings]. Kyiv: Dnipro [in Ukrainian].
8. Klen, Y. (2014). Pro genezu poemy "Popil imperij" [On the Genesis of the Long Poem The Ashes of the Empires]. In Stefanovska, L. (Ed.). MUR i
vidrodzhennia ukrains’koho literaturnoho zhyttia u taborakh dlia bizhentsiv na terytorii Nimechchyny. 1945–1948. [Artistic Ukrainian Movement and the Revival of Ukkrainian Literary Life in DP Camps in Germany. 1945–1948)], part II, Anthology of Source Texts. Warszawa: UW (pp. 239–241) .
9. Mandelshtam, О. (1987). Slovo i kultura: Stati [Word and Culture: Essays]. Moscow: Sovetskiy pisatel [In Russian].
10. Meletinskiy, E. M. (2006). Poetika mifa [The Poetics of the Myth]. Moscow: Vostochnyie literatury [In Russian].
11. Tychyna, P. Pluh [The Plow]. URL: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=427 (Last accessed: 14. 04. 2020) [in Ukrainian].
12. Tyinyanov, Yu. N. Poetika. Istoriya literaturyi. Kino Poetics. [The History of Literature. Cinema]. Moscow: Nauka [In Russian].
13. Shevel’ov, Yu. (2009). Vybrani pratsi [Selected Writings], in 2 vols, v. 2 Literaturoznavstvo [Studies in Literature]. Kyiv: Vyd. dim "Kyievo Mohylians’ka akademiia" [in Ukrainian].
14. Auden, W. H. (1950). Collected Shorter Poems. 1930–1944. London: Faber and Faber.
15. Bernstein, M. A. (1980). The Tale of the Tribe: Ezra Pound and the Modern Verse Epic. Princeton: Princeton University Press.
16. Brodsky, J. (1995). On Grief and Reason. New York: Farrar, Straus and Giroux.
17. Ezra Pound in Context. ed. by I. B. Nadel. Cambridge, UK; New York, Cambridge University Press, 2010. 497 p.
18. Nadel, I. (Ed.). (2010). Ezra Pound in Context. Cambridge: Cambridge University Press.
19. Hulme T. E., (1955). Further Speculations. Minneapolis: University of Minnesota Press.
20. McGann, J. J. (Ed.). (2000). Lord Byron. The Major Works. Oxford: Oxford University Press.
21. Poe, E. A. (1922). The Complete Poetical Works. New York: Thomas Y. Crowell company.
22. Pound E., ABC of Reading. New York: J. Laughlin, 1960.
23. Lehman D. (Ed.). (2006). The Oxford Book of American Poetry. Oxford: Oxford university press.
24. Paige D. D. (Ed.). The Selected Letters of Ezra Pound. 1907– 1941. London: Faber and Faber, 1971

Переглядів анотації: 120
Опубліковано
2020-05-18
Як цитувати
.
Розділ
Літературознавство