Особливості інформаційного протиборства Великобританії та гітлерівської Німеччини у роки Другої світової війни (1939–1945 рр.)

  • A. G. Brovko кандидат історичних наук, старший викладач Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: інформаційне протистояння, інформаційна війна, пропагандистська діяльність

Анотація

У статті висвітлюються особливості ведення інформаційного протиборства Великобританії та Німеччини у роки Другої світової війни. Особливу
увагу зосереджено на веденні пропагандистської діяльності державами. Зазначено, що пропаганда як зброя інформаційного впливу почала активно
використовуватись державами-суперниками саме у період Другої світової. Пропаганда здійснювалась двома способами: фронтова пропаганда, яка
виражалась у поширенні листівок, промов та звернень до солдат, як власної, так і ворожої армій, та у вигляді кампанії, розгорнутої за допомогою
преси, яка доносила необхідну інформацію та ідеї до найбільш віддалених куточків світу. У статті наголошено на методах використання пропагандистської діяльності Великобританії. Зокрема, зазначено, що з початком війни було відновлено діяльність Міністерства інформації, вказано на створенні відповідних органів та проведенні різноманітних кампаній. Саме у Великобританії вперше було створено спецформування психологічної боротьби, засновником якого вважається адмірал Годфрі. З метою впливу на свідомість населення держави-ворога активно використовувались листівки, ЗМІ, кіноіндустрія та агенти слухачі. У свою чергу А. Гітлер та керівництво Третього рейху розробило низку методів пропагандистського впливу, які були втіленні у життя нацистським міністром Й. Геббельсоном. Прагнучи створити образ британців як ворога німецького народу та рейху, а також підірвати могутність Англії, уряд Німеччини активно використовував з цією метою ЗМІ. Одним із найвідоміших пропагандистів, який працював на британській радіостанції у Німеччині, був Вільям Джойс, що виступав під псевдонімом лорд Хо-Хо. Британці хоч і слухали німецькі радіостанції проте не довіряли їм. Не піддаючись на повідомлення з нацистської Німеччини, англійці зберегли вірність "британській короні". Тому за період Другої світової війни у Великобританії не відбулось жодної значної антиурядової чи пронімецької акції

Посилання

1. Hibrydna viina i zhurnalistyka. Problemy informatsiinoi bezpeky: navchalnyi posibnyk (2018). / za zah. red. V. O. Zhadka; red.-upor.: O. I. Kharytonenko,
Yu. S. Poltavets [Hybrid warfare and journalism. Information security issues: a textbook]. Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova. – 356 s. [in Ukrainian].
2. Ermakov, A. M. Obraz Velykobrytanyy v propahande Yozefa Hebbelsa (1939–1945) [The image of Great Britain in the propaganda of Joseph Goebbels
(1939–1945)]. S. 36–42. URL: file:///C:/Users/Home/Downloads/obraz-velikobritanii-v-propagande-yozefa-gebbelsa-1939–1945.pdf (Last accessed 20.05.2020) [in
Russian].
3. Istoriia informatsiino-psykholohichnoho protyborstva : pidruch (2012) / [Ia. M. Zharkov, L. F. Kompantseva, V. V. Ostroukhov V. M. Petryk, M. M. Prysiazhniuk,
Ye. D. Skulysh]; za zah. red. d. iu. n., prof., zasl. yurysta Ukrainy Ye. D. Skulysha. [History of information and psychological confrontation: a textbook ]. Kyiv: Nauk.-vyd. viddil NA SB Ukrainy. 212 s. [in Ukrainian].
4. Klynina, T. (2016). Informatsiina viina SShA ta Velykoi Brytanii pid chas Druhoi svitovoi viiny (1939–1945 rr.) [Information war between the United States and
Great Britain during the Second World War (1939–1945)]. SKhID № 2 (142) berezen-kviten. [in Ukrainian].
5. Kutska, O. M. Propahandystska robota viiskovopolitychnoho kerivnytstva Velykobrytanii v period Druhoi svitovoi viiny ta u pershi povoienni roky [Propaganda
work of the British military leadership during the Second World War and in the first postwar years]. S. 42–57. URL: file:///C:/Users/Home/Downloads/ vnv_2009_12_4. pdf (Last accessed 20.05.2020) [in Ukrainian].
6. Salata O. O. Lystivky yak informatsiino-psykholohichnyi zasib borotby pid chas viiny Nimechchyny proty SRSR [Salad OO Postcards as an informational and
psychological means of struggle during the German war against the USSR]. http://history-pages. kpi. ua/wp-content/uploads/2015/10/28_21_Salata. pdf (Last
accessed 20.05.2020) [in Ukrainian].
7. Propahanda yak skladova peremohy. Velykabrytaniia u Druhii svitovii [Propaganda as a component of victory. Great Britain in World War II]. https://uain.
press/blogs/propaganda-yak-skladova-peremogy-velyka-brytaniya-u-drugij-svitovij-1066744 (Last accessed 20. 05. 2020) [in Ukrainian].
8. Surzhyk, D. V. Borba za moralno-boevoi dukh anhlychan v hody Vtoroi myrovoi voiny [The struggle for the morale of the British during the Second World
War]. S. 48–61. file:///C:/Users/Home/Downloads/borba-za-moralno-boevoy-duh-anglichan-v-god-vtoroy-mirovoy-voyn. pdf (Last accessed 20. 05. 2020) [in Russian].
9. Surzhyk D. V. "Ydemte vpered edynoi syloi!" Brytanskyi til v hody Vtoroi myrovoi voiny [Surzhik D. V. "Come forward with a united force!" British rear during
the Second World War] Chast 2. S. 241–251. file:///C:/Users/Home/ Downloads/ idemte-vpered-edinoy-siloy-britanskiy-t-l-v-god-vtoroy-mirovoy-voyn-chast-2.pdf
(Last accessed 20. 05. 2020) [in Russian].
10. Surzhyk D. V. "Ydemte vpered edynoi syloi!" Brytanskyi til v hody Vtoroi myrovoi voiny ["Come forward with a united force!" The British rear during the
Second World War]. Chast 3. s. 163–170 file:///C:/Users/Home/Downloads/idemte-vpered-edinoy-siloy-britanskiy-t-l-v-god-vtoroy-mirovoy-voyn-chast-3. pdf (Last
accessed 20.05.2020) [in Russian].
11. Surzhyk D. V. "My ykh slushaem, no my ym ne verym". Yz ystoryy nemetkoho ynoveshchanyia na Velykobrytanyiu v hody Vtoroi myrovoi voiny ["We
listen to them, but we do not believe them. "From the History of Non-Broad Broadcasting to Great Britain during the Second World War] file:///C:/ Users/Home/Downloads/m-ih-slushaem-no-m-im-ne-verim-iz-istorii-nemetskogo-inoveshaniya-na-velikobritaniyu-v-god-vtoroy-mirovoy-voyn. pdf (Last accessed
20.05.2020) [in Russian].
12. Malakhovskaia, V. V., Malakhovskyi, A. K. (2019) Brytanskye SMY v peryod Vtoroi: osobennosty funktsyonyrovanyia [British media in the Second period:
features of functioning] Manuskrypt – Manuscript Tambov: Hramota. Tom 12. Vol. 1. C. 66–72 [in Russian].
13. Malakhovskyi, A. K. K voprosu ob osobennostiakh anhloiazichnoi radyopropahandy hytlerovskoi Hermanyy v 1939–45 hh.: lord Kho-Kho [To the
question of the features of the English-language radio propaganda of Hitler Germany in 1939–45: Lord Ho-Ho] file:///C:/Users/ Home/Downloads/k-voprosu-ob-
osobennostyah-angloyaz-chnoy-radiopropagand-gitlerovskoy-germanii-v-1939–45 gg-lord-ho-ho. pdf (Last accessed 20. 05. 2020) [in Russian].

Переглядів анотації: 129
Опубліковано
2020-05-29
Як цитувати
Brovko, A. G. «Особливості інформаційного протиборства Великобританії та гітлерівської Німеччини у роки Другої світової війни (1939–1945 рр.»). Література та культура Полісся, Vol 99, no 13i, May 2020, pp 97-07, doi:10.31654/2520-6966-2020-13i-99-97-107.
Розділ
Всесвітня історія