Музей як феномен соціальної пам’яті

  • S. M. Kalibovets кандидат історичних наук, науковий співробітник Українського інституту національної пам’яті
Ключові слова: музей, соціальна пам’ять, соціальний інститут

Анотація

У статті аналізується процес становлення музею як інституту соціальної пам’яті, що має динамічну структуру, здатного виконувати соціальні
функції, які обумовлені суспільними потребами на сучасному етапі розвитку. Зазначено, що музей є соціальним інститутом, який виконує певні соціокультурні функції, а вивчення взаємозв’язку музею і соціальної пам’яті – актуальна наукова проблема, яка недостатньо досліджена на даний час. Музей як соціальний інститут організовує і координує діяльність людей по відношенню до минулого, передачі знань про нього, без чого ця діяльність набула би розрізненого, непослідовного характеру. Музей інституціоналізує нормативні моделі, зразки поведінки, які визначають, що в даному суспільстві вважається законним чи очікуваним у відношенні історичного минулого і попередників, формує ставлення до світу символічних об’єктів, які відносяться до минулого. Музей забезпечує символічну присутність минулого в теперішньому, демонструючи реальні цінності різних епох і народів. До того ж музей як соціальний інститут може внести суттєвий вклад у проблему екології, культури через трансляцію цінностей. Музей
являє собою цілісну, штучну, цілеспрямовану систему, зародження якої зумовлено суспільними потребами і відповідними соціальними діями, що має на меті збереження соціальної пам’яті. В ході історичного розвитку музей як система набув сталий склад компонентів, виробив структуру їх
взаємодій і функції, конструювався в соціальний інститут, одержав статус науково-дослідного і культурно-освітнього закладу, адаптувався до впливів економічних, політичних, соціальних, духовно-ідеологічних факторів, став об’єктом держаної політики.

Посилання

1. Rossyiskaia tsyvylyzatsyia: Эtnokulturnыe y dukhovnыe aspektы (2001) [Russian Civilization: Ethnocultural and Spiritual Aspects] [Tekst]: entsyklopedycheskyi slovar A. L. Andreev y dr. (2001); Rossyiskyi nezavysymii yn-t sotsyalnikh y natsyonalnikh problem, Yssledovatelskyi tsentr "Relyhyia v sovremennom obshchestve". M. Respublyka. 543 s. [in Russian].
2. Akulych, E. M. (2004). Muzei kak sotsyalnii ynstytut [Museum as a social institute]. Sotsyolohycheskye yssledovanyia. № 10. URL: http://www. isras. ru/socis_2004_10. html (Last accessed 06.09.2019) [in Russian].
3. Zapadno-evropeiskaia sotsyolohyia XIX veka: O. Kont, D. S. Myll, H. Spenser (1996). [19th Century West European Sociology: O. Comte, D. S. Mill, G. Spencer ] Ucheb. posobye dlia studentov vuzov, obuchaiushchykhsia po napravlenyiu y spets. "Sotsyolohyia" / Sost. V. P. Troshkyna; Pod obshch. red. V. Y. Dobrenkova. Moskva: Mezhdunar. Un-t Byznesa y Upr. 346 s. [in Russian].
4. Marks K. P. V. Annkovu, 28 dekabria 1846 h. [Marx K. P. V. Annkov, December 28, 1846]. Soch. Yzd. 2–e, T. 27. 511 s.; Marks K. K krytyke hehelevskoi fylosofyy prava Soch. Yzd. 2–e., T. 27. 511 s. [in Russian].
5. Parsons, T. (1994) Systema koordynat deistvyia y obshchaia teoryia deistvyia: kultura, lychnost y mesto sotsyalnыkh system [Parsons T. Coordinate system of action and general theory of action: culture, personality and place of social systems]. Perevod H. Beliaevoi. Amerykanskaia sotsyolohycheskaia misl: Teksty / Pod. Red. V. Y. Dobrenkova. – M.: Yzd-vo MHU, 536 s. [in Russian].
6. Berher P., Lukman Т. (1995). Sotsyalnoe konstruyrovanye realnosty : Traktat po sotsyolohyy znanyia [Berger Peter. The Social Construction of Reality: A Treatise on the Sociology of Knowledge]. /Per. Rutkevych E., Moskva: MEDYUM Academia-Tsentr. 322 s. [in Russian].
7. Leiman, I. I. (1971) Nauka kak sotsyalnыi ynstytut [Leiman I. I. Science as a social institution]. L. 179 s. [in Russian].
8. Fedorov N. F. "Muzei, eho smыsl y naznachenye", "Pouchytelnyi pamiatnyk (muzei)" (1995–1999) [Fedorov N. F. "Museum, its meaning and purpose", "Instructive monument (museum)"]. Sobranye sochynenyi: v 4-kh t. M. Yzd. hruppa "Prohress". [in Russian].
9. Razghon, A. M. (1954) Nauchnoe opysanye muzeinыkh predmetov [Razghon A. M. Scientific Description of Museum Objects]. M. 52 s. [in Russian].
10. Muzeinoe delo. Rossyy Vorontsova E. A. y dr (2003) [Museum business of Russia. Vorontsova E. A. and etc]. Akad. perepodhot. rabotnykov yskusstva,
kultury y turyzma, Ros. yn-t kulturolohyy MK RF. M. [VK]. 615 s. [in Russian].
11. Nora P., Ozuf М., Zh. de Piuymezh. Frantsyia-pamiat (1999) [Nora P. France-memory] Per. s fr. D. Khapaevoi; Nauch. kons. Per. N. Koposov. SPb.: S.-Peterb. Un-ta. 328 s.
12. Vaidakher, F. (2005). Zahalna muzeolohiia х [Vaydacher F. Zagalna museology]: posibnyk Perekl. z nim. V. Lozynskyi, O. Lianh, Kh. Nazarkevych. Lviv: "Litopys". 632 s.
13. Herasymenko, E. (2012). Muzei y pamiat v svete kontseptsyi ynstytutsyonalyzatsyy [Gerasimenko E. Museum and memory in the light of institutionalization concepts]. Vesnyk SHUTy KD. № 1(19). S. 251–260.
14. Troshyn, T. M. (2008) "Sovremennyi ynteraktyvnyi muzei kak prostranstvo tolerantnosty". [Troshin T. M. A modern interactive museum as a space of tolerance]. Ekaterynburh. 75 s.

Переглядів анотації: 129
Опубліковано
2020-05-29
Як цитувати
Kalibovets, S. M. Музей як феномен соціальної пам’яті. Література та культура Полісся, Vol 99, no 13i, May 2020, pp 153-65, doi:10.31654/2520-6966-2020-13i-99-153-165.
Розділ
Регіональна історія та культура