Літургійна творчість Артемія Веделя: музикознавчий та інтерпретаційно- виконавський аспекти

  • I. V. Tylyk кандидат мистецтвознавства, старший викладач кафедри музичного мистецтва Київського національного університету культури і мистецтв
  • V. V. Lysenko асистент кафедри музичного мистецтва Київського національного університету культури і мистецтв
Ключові слова: літургійна творчість А. Веделя, науково-музикознавчий аналіз, автографічні твори

Анотація

Об’єктом статті є жанр літургії в музичній спадщині видатного українського композитора Артемія Веделя (1767–1808). Охарактеризовано музикознавчий та інтерпретаційно-виконавський аспекти жанру в контексті української сакральної музики другої половини XVIII ст. Висвітлено
сакрально-богослужбові ареали Літургії в мистецькій спадщині композитора. Означено актуальність статті у контексті мистецтвознавчих критеріїв, музикознавчих, інтерпретаційно-виконавських параметрів з наведенням оцінок експериментально-творчої презентації творів. Наведено джерельну базу дослідження крізь призму різнопрофільних наукових праць з даної проблематики та виокремлено їх науково-практичну цінність. Розкрито етапи формування художньо-стильової індивідуальності Артемія Веделя на основі інтелектуально-емоційного та мистецького досвіду митця, залежно від впливу домінуючих суспільних настроїв та естетичних уподобань. Виокремлено 1776–1787 роки – період навчання композитора в Києво-Могилянській академії як найважливіші із вказаних етапів у кристалізації підвалин творчого світосприйняття митця, характерних рис його мистецького феномену. Висвітлено значущсть отриманих результатів для використання в різнопрофільних теоретико-музикознавчих дослідженнях, виконавських мистецьких проєктах. Для прикладів проведення культурологічного аналізу обрані Літургія св. Іоанна Златоуста С-dur, яка ще жодного разу не була виконана в повному обсязі, та літургія Es-dur. Охарактеризовано компаративно-стильовий текстологічний аналіз літургій Es-dur і С-dur з визначенням значної різниці в самій концептуальній масштабності задуму щодо його тенденції до поглибленої психологізації в розкритті індивідуально-психологічного й релігійно-філософського змісту. У площині інтонаційно-лексичного, ладо-гармонічного та фактурного розвитку визначено гнучкий баланс між традиційними музичними стереотипами та актуальними елементами тогочасної західноєвропейської композиційної лексики. Аргументовано необхідність уведення вказаного твору А. Веделя у вітчизняний та європейський музичний простір.

Посилання

1. Anotovanyj pokazchyk tvoriv Artemija Vedela (1767–1808) (1997) [Annotated index of works by Artem Vedel (1767–1808)] / introduction. Art. T. V. Husarchuk and A. V. Kutasevich. Kyiv: Choral Library of the Chamber Choir «Kyiv». 36 p. [in Ukrainian].
2. Artem Vedel (2000). Bozhestvenna Liturgija Sv. Ioanna Zolotoustoho ta 12 dukhovnykh khorovykh kontsertiv [Artem Vedel Divine Liturgy of St. John Chrysostom and 12 spiritual choral concerts] / Ed. V. Kolesnik, introduction. Art. T. Gusarchuk / Kyiv, Edmonton, Toronto, 384 p. [in Ukrainian].
3. Artemij Vedel. (2007)..Dukhovni tvory [Spiritual works]/ Vyd: Khorova biblioteka khamernoho khoru «Kyiv» [Ed Choir Library of the Kyivs Chamber Choir «Kyiv». M. Gobdich, introduction. Art. T. Gusarchuk. Kyiv, 273 р. [in Ukrainian].
4. Askochenskyi, V. I. (1860), Vedel Artemij Lukianovych, Domashniaia beseda dlia narodnoho chtenyia. [Home conversation for public reading], no. 19, Saint-Petersburg, pp. 270–276. [in Russian].
5. Husarchuk, T. V. (2017), Artemij Vedel. Postat u konteksti epokh [Artemij Vedel. The figure in the context of epochs], Nizhyn, p/e Lysenko M.M. [in Ukrainian].
6. Kornij, L. (1998), Istoriia ukrainskoi muzyky [The history of Ukrainian music], Kyiv; Kharkiv; New York: M.P. Kots Publishing House, [in Ukrainian].
7. Kuk V. (1995). Rukopysna partytura tvoriv Artema Vedelia [Manuscript score by Artem Vedelia]. Ukrayinskyy muzychnyy arkhiv [Ukrainian music archive]. Kyiv: Tsentrmuzinform [Central.Music.Inform]., № 1. P. 34–52. [in Ukrainian].
8. Kutasevych, A. V. (2015), Stylova dyferentsiatsiya dukhovno-muzychnykh spadshchyn Stepana Dehtyarova ta Artema Vedelia: pytannya avtorstva tvoriv superechlyvoyi atrybutsiyi: avtoref. dys. … Kand. mystetstvoznavstva: spets. 17.00.03. Muzychne mystetstvo [Stylistic differentiation of clerical and musical heritages of Stepan Degtyarev and Artem Vedel: the works’ authorship question of contradictory attribution], Thesis abstract for Cand. of Art of sciences (Musical art), 17.00.03, National Music Academy of Ukraine named P. I. Tchaikovsky, Kyiv, 18 p. [in Ukrainian].
9. Petrushevskyi, V. (1901), O lichnosti i tserkovno-muzykal’nom tvorchestve A. L. Vedelya [About personality and A. L. Vedel’s church and musical creativity] / K istorii Kiyevo-Akademicheskogo khora i kharakteristiki tserkovnogo peniya v Kiyeve v kontse XVIII v. [To the history of Kyiv Academic Choir and characteristics of the church singing in Kyiv at the end of the eighteenth century], Trudy Kievskoy duhovnoy akademii [Kyiv Theological Academy works], №7, pp. 382 – 396. [in Russian].
10. Sonevyts’kyi I. (1966). Artem Vedel i yoho muzychna spadshchyna. [Artem Vedel and his musical heritage]. New York, 177 p. [in Ukrainian].
11. Tylyk I. (2013) Tvorchist Artemija Vedelia u konteksti kulturno-mystetskoho ta dukhovnoho zhyttya Ukrayiny druhoyi polovyny XVIII st. dys.... kand.mystetvozn. [Creativity of Artemy Vedel in the context of cultural, artistic and spiritual life of Ukraine in the second half of the 18 centere], Diss. for Cand. of Art of sciences (Theory and history of culture) 26.00.01. Kyiv National University of Culture and Arts Kyiv, 181 p. [in Ukrainian].
12. Turchaninov, P. I. (1863), Autobiography / Archpriest P. Turchaninov, Domashniaia beseda dlia narodnoho chtenyia [Home conversation for public reading], Sankt-Peterburg, №. 2. – pp. 47–51; №. 3. – pp. 64–67; №. 4. – pp. 87–92; №. 5. – pp. 116–121; №. 6. – pp. 134–137. [in Russian].

Переглядів анотації: 18
Опубліковано
2021-08-18
Як цитувати
Tylyk, I. V., і V. V. Lysenko. Літургійна творчість Артемія Веделя: музикознавчий та інтерпретаційно- виконавський аспекти. Література та культура Полісся, Vol 102, no 17f, Aug. 2021, pp 176-85, doi:10.31654/2520-6966-2021-17f-102-176-185.
Розділ
Історія культури