Роль братів Дмитра та Левка Ревуцьких в утворенні та діяльності Музичного товариства імені Леонтовича (лютий 1921– лютий 1928)

  • V. V. Kuzyk доктор філософії мистецтва, кандидат мистецтвознавства, старший науковий співробітник відділу музикознавства Інституту мистецтвознавства, фольклору та етнографії імені М. Рильського НАН України
Ключові слова: музика, композитор, брати Ревуцькі

Анотація

Майже 100-річчя чекала Україна на повернення історичної правди щодо реалій її життя у часи проголошення вперше її незалежної державності.
Та доба виявилася тісно пов’язаною з політикою жорстокого більшовистського «червоного» терору, що приніс багато жертв, з-поміж яких і
вбивство 23 січня 1921 р. композитора Миколи Леонтовича. Коли звістка про цю трагічну подію долетіла до Києва, то 1-го лютого 1921 р. значна
група діячів культури, професори і студентство зібралися в Київському музично-драматичному інституті ім. М. В. Лисенка, щоб утворити Комітет пам’яті М. Леонтовича, який пізніше мав другу назву Всеукраїнськмй комітет пам’яти Миколи Леонтовича, а останню третю – Музичне товариство імени Леонтовича. Це мистецьке об’єднання пропрацювало 7 років (лютий 1921 – лютий 1928) у струмені Українського відродження ХХ століття і стало яскравим втіленням прогресивного поступу української культури в загальносвітовий простір. Активну участь на різних етапах історії Музичного товариства ім. Леонтовича брали видатні діячі національної культури, брати Дмитро та Левко Ревуцькі. Зокрема, Дмитро Миколайович був одним із 50 засновників Комітету / Товариства; вів роботу з поширення українського вокального репертуару та народних пісень і дум, займався видавничою справою. Він почав розробляти новий на той час напрямок – поетичний переклад вокальних творів європейської та російської музики: пісні, романси, оперні лібретто. Це була справа великої ваги, бо українська культура декларувалась як частка світової культури. Участь Левка Миколайовича розпочалася з діяльності у Прилуцькій філії Товариства як композитора і концертуючого піаніста (1920–1924, утворення філії 1923). Тоді були створені такі показові твори, як кантата «Хустина» на вірші Т. Шевченка, хори «Серце музики» на слова М. Вороного, «Гукайте їх» на слова М. Філянського, «На ріках круг Вавилона» переспів Т. Шевченка за Псалмами Давидовими, низка солоспівів тощо. Від літа 1924 р. Л. Ревуцький діяв у складі київської філії товариства, входив до Президії, з групою композиторів-новаторів утворив Асоціацію сучасної музики (АСМ, 1926). У цей період було написано значну кількість творів, з-поміж яких особливо вирізнялися вокальні цикли на основі фольклорних джерел «Сонечко» (для дітей) і «Галицькі пісні», що визнані шедеврами жанру, Симфонія № 2 (посіла І місце в загальноукраїнському конкурсі творів), розпочато компонування Концерту для фортепіано з оркестром F-dur, завершення якого відбулося вже після ліквідації товариства. Творчій спадщині обох братів Ревуцьких випала непроста доля: науковий та етнографічний доробок Дмитра Ревуцького було наказано знищити, симфонічні партитури найбільш вагомих творів Левка Ревуцького згоріли у полум’ї. Однак пошуки останніх десятиліть дозволили повернути до життя втрачене та зробити їх надбанням культури нації.

Посилання

1. Borisov, V. (1989) Meetings were so rare. L. N. Revutskiy. Stat’i. Vospominaniya / Red.-sost. V. Kuzyk. Kiyev: «Muzychna Ukrayina», s. 120–122.
2. Buhayeva, O. (2011) Archival heritage of the Music Society named after MD Leontovich. Kyiv, 387 s. [in Ukrainian]
3. Buhayeva, O. (2015) Music Society named after MD Leontovich (1921–1931): Biographical Dictionary / Scientific Handbook. Kyiv, 347 s. [in Ukrainian]
4. Hrinchenko, M. (1927) Musical silhouettes. ІІ. Levko Revutsky. Muzyka, № 2, s. 13–20. [in Ukrainian]
5. [Hrinchenko M.] (1927) Review of new arrivals. Muzyka – Music, № 1, s. 77. [in Ukrainian]
6. (1926) Report of the Presidium of the All-Ukrainian Music Society named after Leontovich for 1926. Muzyka – Music, № 3, s. 56–59. [in Ukrainian]
7. Ivanov, V. In the wake of tragic events. Ukrayinsʹkyy muzychnyy arkhiv – Uporyadkuvannya ta zahal. redaktsiya M. Stepanenka. Kyiv: Tsentrmuzinform, s. 54–68. [in Ukrainian]
8. Kavunnyk O. Musical environment of Nizhyn. Nizhyn, 2016, 318 s. [in Ukrainian]
9. Kuzyk, V. (2021) Ukrainian Music Society named after Mykola Leontovych: Survival Strategy. Muzyka – Music, 2021, № 1–2, s. 3–8. [in Ukrainian]
10. Kuzyk, V. (2021) Irzhavets-Ichnyanya-Pryluky period of life and work of Levko Revutsky. Kulʹtura i mystetstvo Chernihovo-Sivershchyny: Mista, podiyi, postati / Red–uporyadnyky O. Kavunnyk, V. Kuzykю. Nizhyn Kyiv, 2021, s. 158–177. [in Ukrainian]
11. Kuzyk, V. (2015) String quartet by Levko Revucki: Premiere of a newly rediscovered piece. Ukrayinsʹke mystetstvoznavstvo: materialy, doslidzhennya, retsenziyi: Zbirnyk naukovykh pratsʹ. Kyyiv: IMFE im. M. T. Rylʹsʹkoho NAN Ukrayiny, Vyp. 15, s. 201–205. [in Ukrainian]
12. Kuzyk, V. (2011) Lev Mykolayovych Revutsky. Kyiv–Nizhyn: PP Lysenko M. M., 83 s. [in Ukrainian]
13. Kuzyk, V. (2013) Levko Revutsky. Piano Concerto with Orchestra (Preface). Revutsʹkyy L. Kontsert dlya fortepiano z orkestrom (1-a red.). Kyiv: «Muzychna Ukrayina», 2013, s. 5–13. [in Ukrainian]
14. Kuzyk, V. (2015) Return from oblivion. Reconstruction of the choral score «Heart of a Musician» by Levko Revutsky to a lyric by Mykola Voronoi. Studiyi mystetstvoznavchi. Kyyiv: IMFE im. M. T. Rylʹsʹkoho NAN Ukrayiny, Chyslo 1 (49), s. 96–101. [in Ukrainian]
15. Kuzyk, V. (2020) «Manuscripts donʺt burn…» [Introductory article]. Revutsʹkyy L. Symfoniya № 2, Red. 1-sha, 1927. Partytura. Kyyiv: «Muzychna Ukrayina», s. 5–14. [in Ukrainian]
16. Kuzyk, V. (2015) «Heart of music» [L. Revutsky to a lyric by M. Voronoi]. Ukrayinsʹke mystetstvoznavstvo: materialy, doslidzhennya, retsenziyi: zbirnyk naukovykh pratsʹ. Kyiv: IMFE im. M. T. Rylʹsʹkoho NAN Ukrayiny, Vyp. 15, s. 215–219. [in Ukrainian]
17. Kuzyk, V. (1996) Society named after M. Leontovych 75 years. Kyyiv: Vyd-vo Tsentrmuzinforma SKU, 1996, 12 s. [in Ukrainian]
18. Lyatoshinskiy B. L Revutsky and his Second Symphony. Sovetskaya muzyka, 1935, № 1, s. 16–24. [in Ukrainian]
19. Meytus, Yu. (1989) Man of a big soul. L. N. Revutskiy. Stat’i. Vospominaniya / Red.-sost. V. Kuzyk. Kiyev: «Muzychna Ukrayina», s. 117–120. [in Russian]
20. Muzyka – Music. 1923, № 2, s. 23. [in Russian]
21. Muzyka – Music. 1924, № 10–12, s. 250. [in Russian]
22. Muzyka – Music. 1927, № 1, s. 77. [in Russian]
23. Muzyka – Music. 1927, № 4, s. 35. [in Russian]
24. Revutsʹkyy, V. (1998) On the horizon of life. Memoirs. Kyiv: Vyd-vo «Chas», 344 s. [in Ukrainian]
25. Revutsʹkyy, L. (1988) Complete works. Literary heritage / Uporyad. V. Dovzhenko. Kyyiv: «Muzychna Ukrayina», T. 11, 319 s. [in Ukrainian]
26. (1925) Ukrainian text to foreign songs. Muzyka – Music, № 9/10, s. 376. [in Ukrainian]
27. State Archives of Vinnytsia region. F. 195, op. 4, file no. 28, a. 116. [in Ukrainian]
28. Institute of Manuscripts of the National Library named after V. I. Vernadsky / IM NLUV; F. 50, 2083 file. [in Ukrainian]
29. IM NLUV; F. 50, № 101.
30. IM NLUV; F. 50, № 56, 58 а.
31. IM NLUV; F. 50, № 273, 85 а.
32. IM NLUV; F. 50, № 506.
33. IM NLUV; F. 50, І. 35993 [Music report]

Переглядів анотації: 118
Опубліковано
2021-08-18
Як цитувати
Kuzyk, V. V. Роль братів Дмитра та Левка Ревуцьких в утворенні та діяльності Музичного товариства імені Леонтовича (лютий 1921– лютий 1928). Література та культура Полісся, Vol 102, no 17f, Aug. 2021, pp 186-13, doi:10.31654/2520-6966-2021-17f-102-186-213.
Розділ
Історія культури