Художній простір в ідилії М. Гоголя «Ганц Кюхельгартен»

  • Y. Yakubina кандидат філологічних наук, доцент кафедри слов’янської філології, компаративістики та перекладу Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: Ганц Кюхельгартен, ідилія, романтична поема

Анотація

Стаття присвячена аналізу художнього простору в ідилії М. Гоголя «Ганц Кюхельгартен», яка сьогодні досліджується гоголезнавцями в органічному зв’язку з його подальшою творчістю. Розглянуто особливості розгортання просторових відносин з урахуванням жанрової своєрідності Гоголевого твору, який поєднує риси ідилії та романтичної поеми. Описані локуси художнього простору, які структурують просторовий континуум твору, визначені ключові топоси у моделюванні просторів різних типів. Топос «дім» є важливим атрибутом ідилічного простору і розглядається як суто побутове помешкання; прихисток на схилі життя; у широкому  сенсі – антитеза світові, що поза межами локусу. З топосом «дорога» пов’язане не лише географічне маркування художнього простору поеми, а й символічне розімкнення героєм твору локусу ідилічного світу та відкриття простору романтичної мрії. Виявлено формотворчу роль і з’ясовано міфопоетичну семантику образу «вікно» в системі просторових відносин ідилії «Ганц Кюхельгартен». В образі Ганца Кюхельгартена втілено тип героя, що переміщується у ідилічному просторі та просторі романтичної мрії, його шлях асоціюється з біблейською притчею про блудного сина, визначається як скитальство і є духовними мандрами в пошуках самого себе.

Посилання

1. Adams, V. (1946). Idilliya N. V. Gogolya «Gants Kyukhelgarten» v svete ego prirodoopisaniy [Idyll of N. V. Gogol’s «Ganz Kuchelgarten» in the light of his nature descriptions]. Tartu. Gosizdat «Nauchnaya literatura». [in Russian].
2. Alekseev, M. P. (1973). K istochnikam idillii Gogolya «Gants Kyukhelgarten» [To the sources of Gogol’s idyll «Ganz Kuchelgarten»]. Problemy poetiki i istorii literatury. Saransk. 172?183 [in Russian].
3. Bakhtin, M. M. (1975). Formy vremeni i khronotopa v romane. Ocherki po istoricheskoy poetike [Forms of time and chrotope in novel. Essays in historical poetics]. Voprosy literatury i estetiki. Issledovaniya raznykh let. Moskva: Khudozhestvennaya literatura. 234–407 [in Russian].
4. Gogol, N. V. Polnoe sobranie sochineniy i pisem: v 23 tomakh [Complete works and letters. In the 23 V.]. Moskva: Nasledie. 2001. [in Russian].
5. Zhdanov, S. S. (2019). Prostranstvo Germanii v idillii N. V. Gogolya «Gants Kyukhelgarten»: k voprosu o literaturnoy preemstvennosti [Space of Germany in N. V. Gogol’s idyll «Hanz Kuchelgarten»: revisiting literature continuety]. Vestnik SGUGi (Sibirskogo gosudarstvennogo universiteta geoosistem i tekhnologiy). V. 24. № 3. 257–279.
6. Lotman, Yu. M. (1998). Struktura khudozhestvennogo teksta. Ob iskusstve [The Structure of the Artistic Text About art]. Sankt-Peterburg: «Iskusstvo– SPB. 14–285 [in Russian].
7. Musiy, V. (2009). Motiv strannichestva v poeme N. V. Gogolya «Gants Kyukhelgarten» [The motive of wandering in Nikolai Gogol’s poem «Gantz Kuchelgarten»]. Gogoleznavchi studii. Vyp. I (18). Nizhyn: NDU im. M. V. Gogolia. 171–180 [in Russian].

Переглядів анотації: 72
Опубліковано
2021-09-30
Як цитувати
.
Розділ
Літературознавство