https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/issue/feedНаукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)2025-03-25T15:24:44+02:00Nataliia Demchenkoped.kaf.n@gmail.comOpen Journal Systems<p><strong>Збірник засновано у 1996 р. проф. Є.</strong> <strong>І.</strong> <strong>Коваленко</strong><strong>.</strong></p> <p><strong>Свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації:</strong> Міністерство юстиції України. Серія КВ «Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки» № 17181-5951Р.</p> <p><strong>Фахова реєстрація у ВАК України.</strong></p> <p><strong>Галузь науки:</strong> педагогіка, психологія.</p> <p><strong>Періодичність видань:</strong> 4 випуски на рік.</p> <p><strong>Мови видання:</strong> українська, білоруська, англійська, польська.</p> <p><strong>Засновник:</strong> Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя.</p> <p>Збірник наукових праць <strong>«Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки»</strong> (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)»<strong> є фаховим виданням (категорія «Б»)</strong> на підставі наказу МОН України № 157 від 09.02.2021 року (додаток № 4)<strong> з педагогічних наук (011 – Освітні, педагогічні науки)</strong>.</p>https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1273Позашкільна освіта як соціальний інститут виховання ціннісних орієнтацій особистості2025-03-25T15:24:44+02:00О. В. Лісовецьlisooleg@gmail.comС. Р. Хлєбікhlebiksvetlana606@gmail.com<p>Актуальність дослідження зумовлена необхідністю вдосконалення позашкільної освіти в умовах сучасних соціальних викликів і освітніх трансформацій. Тема ціннісних орієнтацій підростаючого покоління в умовах складної соціально-психологічної ситуації, створеної воєнним станом у країні, набуває особливого значення. В статті розкрито роль позашкільної освіти як важливого соціального інституту суспільства у формуванні ціннісних пріоритетів своїх вихованців у формуванні ставлення до себе та власного здоров’я, до людей і суспільства в цілому. Зазначено важливість залучення учнівської молоді до прогресивних ідеалів світових, європейських та національних цінностей, виховання свідомих і активних членів вітчизняного соціуму. У статті проведено аналіз наукових досліджень по проблемі. Доведено, що проблема цілеспрямованого використання інноваційних методів і технологій для формування ціннісних орієнтирів вихованців закладів позашкільної освіти висвітлено недостатньо. Метою статті – охарактеризувати зміст і завдання позашкільної освіти у формуванні ціннісних орієнтацій вихованців в умовах війни. Визначено, що найбільш ефективним у формуванні у вихованців ціннісного ставлення до власного здоров’я є поєднання дозвіллєвих прийомів із методами і засобами інтерактивного й активного навчання (едьютейнмент), а також використання квест-технологій. Цікавими і корисним для роботи у цьому напрямку можуть бути квести «Подорож до країни здоров’я», «Слідами втраченого здоров’я», «Код здоров’я – здоровий спосіб життя» тощо. Теоретична важливість проведеної роботи: в статті теоретично шляхи використання інноваційних технологій у формуванні ціннісних орієнтацій вихованців закладів позашкільної освіти Практичне значення роботи – матеріали наукової статті можуть бути використані при написанні студентами кваліфікаційних робіт, а також в практичній діяльності соціальних педагогів закладів освіти. Представлено висновок про необхідність посилення уваги до проблеми виховання та самовиховання цінностей у освітньо – виховному позашкільному середовищі.</p>2025-03-13T09:41:15+02:00##submission.copyrightStatement##https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1272Сучасні підходи до розробки і оцінки дистанційних курсів у ЗВО2025-03-13T10:23:58+02:00О. В. Пономаренкоponomarenko.ov@ndu.edu.uaО. В. Давиденкоdavydenko.ov@ndu.edu.uaВ. В. Смелянськаsmelianska.victoria@ndu.edu.uaО. М. Таранelenataran62@gmail.com<p>Сучасна освіта активно інтегрує дистанційне навчання, що зумовлено розвитком цифрових технологій, зростанням попиту на онлайн-освіту та необхідністю забезпечення академічної мобільності студентів. Дистанційне навчання стало невід’ємною частиною освітнього процесу у закладах вищої освіти (ЗВО), що потребує розробки ефективних курсів із врахуванням педагогічних, методичних та технологічних аспектів. У статті аналізуються новітні підходи до створення дистанційних курсів, які базуються на сучасних педагогічних теоріях і моделях навчання. Розглянуто ключові концепції дистанційного навчання, зокрема конструктивізм, соціокультурну теорію, теорію саморегульованого навчання та когнітивну теорію мультимедійного навчання. Ці теоретичні підходи визначають основні принципи розробки онлайн-курсів, спрямованих на активне залучення студентів до навчального процесу, розвиток їхніх навичок критичного мислення та самостійної роботи. Значна увага приділена принципам якісного онлайн-навчання, серед яких інтерактивність, доступність, персоналізація навчального досвіду, використання адаптивних технологій та забезпечення зворотного зв’язку. У статті представлено огляд сучасних моделей дистанційного навчання, таких як Digital Learning Design Framework and Toolkit, IDEAS Framework for Teaching Online та Online Course Design Elements (OCDE) Instrument. Ці моделі ґрунтуються на принципах узгодженості навчальних цілей, інтерактивної взаємодії, технологічної підтримки та ефективного оцінювання навчальних досягнень студентів. Важливим аспектом є впровадження універсального дизайну навчання (Universal Design for Learning, UDL), що сприяє інклюзивності дистанційних курсів та забезпечує рівні можливості для всіх студентів незалежно від їхніх індивідуальних потреб. Перспективи подальших досліджень зосереджені на вдосконаленні існуючих моделей дистанційного навчання, розробці нових підходів до забезпечення інклюзивності, підвищення мотивації студентів та інтеграції інноваційних технологій у навчальний процес. Стаття підкреслює важливість комплексного підходу до проєктування дистанційних курсів, що включає поєднання сучасних освітніх технологій, адаптивних стратегій навчання та передових педагогічних методик.</p>2025-03-13T09:42:57+02:00##submission.copyrightStatement##https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1271Математичний сторітеллінг у початковій школі2025-03-13T10:23:57+02:00Н. В. Білоусоваkposv1@gmail.comА. А. Боброartur062728@ukr.net<p>У статті розглянуто історію виникнення та основні принципи сторітеллінгу, зокрема його інтеграцію в освітній процес на уроках математики, які охоплюють створення квестів, персоніфікацію чисел, міжпредметні історії та групові завдання. У статті наголошується на тому, що сторітеллінг, або мистецтво розповідання історій, є інноваційним педагогічним інструментом, який значно підвищує якість та ефективність навчання, особливо в початковій школі. Стверджується, що його застосування сприяє активізації уяви, емоцій та зацікавленості учнів, дозволяючи їм легше засвоювати складний навчальний матеріал. Підкреслюється, що вдало побудована історія викликає емоційний відгук, стимулює до активного навчання та сприяє формуванню важливих компетентностей. Стаття акцентує увагу на типах сторітеллінгу: культурний, соціальний, міфи та легенди, Jump story, сімейний, дружній, особистий; ключових елементах сторітеллінгу: персонажах, сюжеті, темі та ідеї. Особливий акцент зроблено на алгоритмі створення історії, який включає етапи підготовки, пошуку героя та формування сюжету. Надаються практичні поради щодо впровадження цієї методики у освітній процес, підкреслюючи важливість відповідності історій дидактичним цілям та інтересам учнів. У статті описуються етапи створення історії для навчання за методом сторітеллінгу. На першому етапі підготовки вчитель визначає місце історії в уроці, готує матеріали та контент, щоб зацікавити учнів. Другий етап – це пошук ідеї та героя для історії, де учні самі можуть придумати персонажів, що пов’язані з навчальним завданням. На третьому етапі створюється сюжет, який включає експозицію, зав’язку, розвиток дії, кульмінацію та розв’язку. Усі етапи мають на меті заохотити учнів до активної участі та навчання через цікаві та логічно побудовані історії. Окремо розглянуто переваги сторітеллінгу у навчанні математики: створення емоційного зв’язку із матеріалом, розвиток логіки та креативності, підвищення мотивації та залученості учнів до навчання. Зроблено висновок про те, що сторітеллінг є ефективним засобом для творчого навчання, який робить уроки цікавими, інтерактивними та змістовними. Його використання сприяє формуванню у молодших школярів ключових навичок, необ[1]хідних для їхнього подальшого розвитку та успіху в навчанні.</p>2025-03-13T09:44:02+02:00##submission.copyrightStatement##https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1270Ознайомлення дітей дошкільного віку із соціумом як важлива складова гармонійного розвитку особистості2025-03-13T10:23:58+02:00Л. В. Боброliliya250492@ukr.net<p>У даній наyковій статті розглядається надзвичайно актуальна проблема сучасної дошкільної освіти, яка пов’язана із ознайомленням дошкільників із соціумом, як важлива умова гармонійного розвитку особистості. Обґрунтовано актуальність вище зазначеної проблеми дослідження. У процесі аналізу сучасної наукової літератури з’ясовано, що дана проблематика досліджувалась вітчизняними та зарубіжними науковцями. З’ясовано, що дошкільний заклад, як важлива соціально-педагогічна установа, є складовою частиною неперервної освіти. Він спрямований на успішну соціалізацію дітей дошкільного віку як ключовий соціальний інститут, допомагаючи їм отримати соціальний досвід та вступити в систему соціальних відносин. У межах розгляду досліджуваної проблеми було проаналізовано різні джерела наукової літератури, які мають психолого-педагогічне спрямування. У результаті такого аналізу було визначено, процес ознайомлення дітей дошкільного віку із соціальним середовищем у сучасних дошкільних закладах має здійснюватися на основі принципів гуманістичної педагогіки та суб’єктно-діяльнісного підходу, що істотно відрізняються від застарілих педагогічних принципів. Ключовим принципом гуманістичної, особистісно орієнтованої педагогіки є свобода, поєднана з відповідальністю, що випливає з основної ідеї – формування самостійної, соціально активної особистості, яка виражає свою індивідуальність. Також розглянуто різні наукові підходи до визначення поняття «ознайомлення дошкільників із соціумом». Визначено, що дане поняття охоплює розвиток комунікативних навичок, формування базових уявлень про соціальні відносини, а також ознайомлення з культурними традиціями та нормами поведінки. Метою такого процесу є підготовка дитини до ефективної соціальної взаємодії та адаптації в суспільстві, що сприяє гармонійному розвитку особистості. Особливістю процесу ознайомлення дошкільників із соціумом є те, що він впливає на гармонійний розвиток особистості дитини. Гармонійний розвиток особистості загалом розуміється як процес формування та зростання особистості протягом різних етапів життя, кожен з яких має свої специфічні риси. Це поняття є важливим елементом гуманістично орієнтованої психології, педагогіки, освіти та молодіжної політики.</p>2025-03-13T09:45:07+02:00##submission.copyrightStatement##https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1269Шляхи реалізації текстоцентричного підходу до вивчення синтаксису на уроках української мови2025-03-13T10:23:58+02:00Н. М. Голубnataliya19730902@gmail.comВ. Р. Петрукpetrukvika90@gmail.com<p>У статті розглянуто проблему реалізації текстоцентричного підходу до вивчення синтаксису на уроках української мови в 10–11-х класах профільної школи. У процесі аналізу лінгводидактичних праць окреслено поняття «тексто центричний підхід», з’ясовано його ознаки, виділено групи текстотворчих умінь, а також проблему текстоцентризму, яку розглядають у своїх працях сучасні вітчизняні науковці. Акцентовано на тому, що реалізація текстоцентричного підходу сприяє виробленню вмінь сприймати та аналізувати тексти різних типів, стилів і жанрів мовлення, оцінювати їх наповнюваність із боку лексичного багатства, визначати суспільну роль. У науковій розвідці зазначається, що робота з текстом сприяє інтеграції всіх видів мовленнєвої діяльності й справедливо посідає одне з чільних місць у чинних програмах і підручниках з української мови, оскільки вироблення мовленнєвої ком петентності в учнів профільної школи є одним із ключових завдань мовної освіти. У статті розкрито шляхи реалізації текстоцентричного підходу, зокрема шляхом упровадження моделі роботи, що ґрунтується на застосуванні тради ційних та сучасних загальнодидактичних принципів навчання української мови, використанні соціокультурних тем, які пропонують чинні програми профільного рівня, а також системи ціннісних понять. Автори статті акцентують на основних етапах роботи над текстом під час засвоєння синтаксису, характеризують основні інноваційні методи навчання, як от: проблемний метод, метод текстового аналізу, метод проєктів тощо. Звернено увагу на низку проєктів та завдань до них, які можна застосовувати на уроках української мови в старших класах профільної школи. У дослідженні представлено методичні рекомендації щодо застосування іннова ційних методів навчання під час засвоєння синтаксису, спрямованих на реалізацію текстоцентричного підходу на уроках української мови в профільній школі.</p>2025-03-13T09:46:11+02:00##submission.copyrightStatement##https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1268Особливості інтеграції мистецтва і трудового навчання в початковій школі2025-03-13T10:23:59+02:00Т. В. Гордієнкоhordienkotana@gmail.com<p>У статті розглянуто особливості інтеграції мистецтва і трудового навчання в початковій школі в умовах реформування освіти за концепцією Нової української школи. Визначено актуальність інтегрованого підходу як ефективного засобу формування творчих, практичних та естетичних компетентностей молодших школярів та окреслено фактори актуальності інтеграції мистецтва і трудо вого навчання в початковій школі: освітня реформа НУШ, розвиток ключових компетентностей, формування естетичних і практичних цінностей, індиві дуальний підхід, культурне виховання. Проаналізовано педагогічні підходи до інтеграції мистецтва та трудового навчання, а саме: проєктно-орієнтований підхід, інтеграція через тематику, метод проблемного навчання, ігровий підхід, використання народного мистецт ва, створення міждисциплінарних проєктів, використання сучасних технологій. Акцентовано увагу на аспектах, які роблять впровадження інтегрованого навчанняуспішним, це – створення сприятливого освітнього середовища, враху вання вікових особливостей, використання інтегрованих методів навчання. Виділено ефективні методи, які допоможуть об’єднати мистецтво і трудове навчання: проєктна діяльність, міждисциплінарні зв’язки, ігрова форма навчання, використання народних традицій. Обгрунтовано педагогічні умови успішної інтеграції мистецтва і трудового навчання: методична готовність вчителя, наявність інтегрованого навчально го середовища, проектна та діяльнісна форма навчання, орієнтація на індивіду альні особливості учнів, формування ключових компетентностей, використання народних традицій, рефлексія і самооцінка. Окреслено переваги інтеграції для гармонійного розвитку учнів. Інтеграція мистецтва і трудового навчання у формуванні ключових компетент ностей молодших школярів є доцільною, оскільки це сприяє всебічному розвитку особистості дитини і відповідає сучасним освітнім стандартам та дозволить досягти основної мети НУШ – виховання компетентної, творчої та самостійної особистості, здатної до навчання протягом життя.</p>2025-03-13T09:47:07+02:00##submission.copyrightStatement##https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1267Формування мотивації до навчання в учнів початкової школи засобами нетрадиційних форм уроків2025-03-13T10:23:59+02:00Л. О. Дубровськаdubrovskie9@gmail.comА. М. Горянськаpesotskie2@gmail.comВ. П. Пісоцькийvadimpesotskiy@gmail.comВ. С. Корольvladimirkorol7324@gmail.com<p>У статті розкрито проблему мотиваційної складової сучасного уроку в почат ковій школі через впровадження в освітній процес креативних завдань, що сприятимуть розв’язанню проблеми освіти: навчити та підготувати випускни ка, спроможного повноцінно реалізуватися в житті. Розкрито поняття моти вації, навчальної і пізнавальної мотивації. Розглянуто етапи формування нав чальної мотивації в молодших школярів. Визначено психолого-педагогічні особливості формування навчальних мотивів в учнів молодших класів. Автори виділяють пріоритетним завданням Нової української школи спряму вання учнів на вироблення позитивної мотивації та підвищення інтересу до навчання. Основним у педагогічному мистецтві вчителя є вміння спонукати, а не примушувати. Для кращого переходу на нову систему освіти, яка спрямована на формування в школярів бажання вчитись, досягати відповідних цілей, першочер говим завданням є розвиток в учнів пізнавальних інтересів та формування внутрішньої (процесуальної) мотивації до навчання. Урахування вікових та індивідуальних особливостей учнів, створення відповідних навчальних і виховних ситуацій сприятиме розвитку їхніх потенційних можливостей, викликаючи зустрічну активність і бажання отримувати новий досвід у процесі навчання. Автори розкривають різні підходи до визначення, класифікації нетрадиційних форм навчання у початковій школі, що забезпечують освіту, альтернативну за змістом або формам і методам роботи з учнями. У статті розглянуто вплив нетрадиційних форм навчання (нетрадиційний урок, «альтернативний урок», сторітеллінг) на можливості формування пізнавальної мотивації школярів. Ці ситуативні фактори мотивації здатні істотно посилити позитивну динаміку мотивів молодших школярів та вплинути на інтенсивність їх актуальної мотивації: викликати спонтанну пізнавальну активність, безпосередній інтерес, цікавість, позитивні інтелектуальні емоції, актуалізувати розвиток творчих здібностей. Стаття аналізує різні погляди на проблему формування мотивації до навчання в учнів початкової школи засобами нетрадиційних форм уроків.</p>2025-03-13T09:48:13+02:00##submission.copyrightStatement##https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1266Застосування case-study на уроках математики закладів загальної середньої освіти2025-03-13T10:23:59+02:00А. І. Євтушенкоealyona@ukr.netО. В. Тарасенкоtarasenko.ov@ndu.edu.ua<p>Зменшення кількості годин, відведених на вивчення математики, та зосереджен ня уваги на формуванні практичних навичок, а не лише на засвоєнні теоретичних знань, актуалізує потребу в пошуку дієвих освітніх методик. У зв’язку з цим, метою даного дослідження стала оцінка впливу методу кейсів на результатив ність навчання математики та розвиток критичного мислення серед учнів. Для досягнення поставленої мети було застосовано комплексний підхід, що включав порівняльний аналіз успішності з математики між контрольною та експеримен тальною групами до та після впровадження методу кейсів. Крім того, було проведено тестування учнів з метою визначення впливу методу кейсів на рівень їхнього критичного мислення. Аналіз анкетування педагогів дозволив виявити ключові переваги та недоліки використання досліджуваного методу в процесі викладання алгебри, початків аналізу та геометрії в старших класах закладів освіти. Застосування дисперсійного аналізу дало змогу встановити статистично значущий вплив методу кейсів як на академічну успішність учнів з математики, так і на рівень їхнього критичного мислення. Результати дослідження показали, що впровадження методу кейсів сприяло підвищенню середнього бала успішності учнів з математики приблизно на один бал. Також було зафіксовано суттєве зростання рівня критичного мислення серед учнів експериментальної групи. У ході дослідження було ідентифіковано ряд переваг та недоліків, пов’язаних із застосуванням методу кейсів у освітньому процесі. Зокрема, було підтверджено, що використання цього методу позитивно впливає на розвиток критичного мислення учнів, стимулюючи їхні здібності до інтерпретації, аналізу, формування висновків, оцінювання, пояснення та самостійного регулювання власної навчальної діяльності. Результати цієї роботи можуть стати в пригоді педагогам та науковцям, які займаються пошуком та впровадженням ефективних методик навчання. Водно час, необхідні подальші дослідження для вивчення можливостей застосування методу кейсів у навчанні математики в початковій та середній школі.</p>2025-03-13T09:50:20+02:00##submission.copyrightStatement##https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1265Соціально-виховна робота з формування особистості в умовах літніх канікул2025-03-13T10:23:59+02:00Н. С. Останіна3777nina@gmail.comН. М. Демченкоnata.demchenko2020@gmail.comТ. В. Качаловаtetyana0210@ukr.net<p>У статті розглянуто питання, яке пов’язане з організацією соціально-виховної роботи з формування особистості в умовах літніх канікул. Автор розглядає формування особистості підлітка через багатогранний процес розвитку індивідуальних, соціальних, моральних якостей, що визначають його поведінку, становлення як суб’єкта діяльності, члена суспільства, громадянина. У статті робиться наголос на проблемі формування в учнівської молоді не тільки знань, а й необхідних з точки зору соціального замовлення життєвих компетентностей: життєвої позиції, мотивів реалізації власного потенціалу, самовдосконалення та саморозвитку лідерських якостей молодої особистості. Змістовно організована спільна діяльність, співпраця і продуктивне спілкування дітей і дорослих є найдієвішим інструментом громадянського, демократичного, патріотичного виховання – основним пріоритетом у реалізації молодіжної полі тики в Україні. Автор підкреслює, що соціально-виховна робота в літній період має бути насиченою, але й водночас сприяти розслабленню та гармонійному розвитку дитини в природньому середовищі. Проблема організації відпочинку, оздоровлення, зайнятості дітей та підлітків у канікулярний період вирішується через діючу в країні мережу закладів відпочинку та оздоровлення для дітей, які забезпечують зайнятість дітей за інтересом та запобігають явищам бездо глядності; дають змогу продовжувати виховний процес школи, розвивати творчі здібності особистості, формувати особистий світогляд. Здійснений теоретичний аналіз аспектів соціально-виховної роботи дає змогу зробити висновок, що ефективність виховання залежить від рівня мотиваційної бази самої особистості, сукупності її потреб, як внутрішніх чинників діяльності. Закономірності соціально-вихованої роботи – це стійкі, об’єктивно існуючи зв’язки у вихованні, реалізація яких сприяє забезпеченню соціалізації у суспільство та ефективності розвитку особистості підлітка.</p>2025-03-13T09:51:41+02:00##submission.copyrightStatement##https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1264Застосування SMART методу встановлення цілей у написанні курсових робіт із зарубіжної літератури та його ефективність у підготовці вчителя2025-03-13T10:24:00+02:00Л. М. Остапенкоmilost.jan@gmail.com<p>Стаття присвячена аналізу можливостей застосування SMART методу вста новлення цілей у виконанні курсових робіт із зарубіжної літератури в процесі підготовки здобувачів спеціальності 014 «Середня освіта. Англійська мова та зарубіжна література». В умовах цифровізації суспільства та появи нової освіт ньої парадигми, пов’язаної зі SMART технологіями, сучасний учитель зарубіжної літератури має володіти широким спектром компетентностей і не лише давати знання, а й бути дослідником, проєктним менеджером та науковим керівником. Відповідно організація навчального процесу за вимогами SMART освіти потребує такої системи управління навчанням (learning management system), яка б мотивувала здобувачів, спонукала самостійно набувати досвід і навички та заохочувала їх до творчої і наукової діяльності. Ці виклики актуалі зують пошук і впровадження інноваційних методів, що відповідатимуть сучасним освітнім запитам і сприятимуть комплексному розвитку дослідницьких, проєкт них та керівних компетентностей вчителів зарубіжної літератури. Проведений у статті аналіз застосування SMART методу встановлення цілей в організації самостійної роботи здобувачів під час виконання курсових робіт із зарубіжної літератури доводить його ефективність на різних етапах наукового дослі дження. Послуговуючись алгоритмом розумного цілепокладання як навігаційним інструментом, здобувач має змогу самостійно обирати тему, напрямок і методи дослідження залежно від особистих вподобань і ресурсів та адаптувати їх відповідно до фахових вимог, самостійно і системно опановувати логіку науко вого дослідження, релевантно визначати об’єкт, предмет, мету і завдання дослідження з огляду на власні потреби професійного і персонального розвитку, доцільно і логічно вибудовувати структуру і зміст дослідження відповідно до мети і завдань, зважено планувати етапи виконання курсової роботи і дотриму ватися тайм-менеджменту, ефективно апробувати і захищати наукові здобутки. Автор статті доходить висновку, що застосування SMART методу встановлення цілей у виконанні курсових робіт відповідає сучасним запитам SMART освіти щодо забезпечення самостійності, мотивованості, адаптова ності, ресурсності і технологічності та має перспективи бути інтегрованим в освітній процес як важливий компонент підготовки вчителя зарубіжної літератури.</p>2025-03-13T09:53:18+02:00##submission.copyrightStatement##https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1263Підготовка вчителя англійської мови: модернізація через проєкт2025-03-13T10:24:00+02:00О. М. Таранelenataran62@gmail.comС. В. Тезіковаtezikova@ndu.edu.uaЄ. О. Плотніковplotnikov@ndu.edu.ua<p>Сучасні виклики освіти потребують якісної підготовки майбутніх учителів англійської мови, що володіють інноваційними методиками та здатні формувати ключові компетентності учнів. У статті розглянуто перебіг проєкту Шкільний вчитель нового покоління, реалізований Міністерством освіти і науки України та Британською Радою в Україні, в Ніжинському державному університеті імені Миколи Гоголя. Автори проаналізували основні результати проєкту та охарак теризували їх особливості, а саме: розробку нової навчальної програми з методи ки викладання англійської мови, в якій змінено акцент з теоретичного на практикоорієнтований підхід до навчання студентів; запровадження нового формату педагогічної практики, яка відбувається одночасно з вивченням курсу Методика навчання іноземної мови, за допомогою вчителів-менторів на базі зак ладів середньої освіти, шляхом поетапного опанування студентами педагогіч них вмінь та навичок; зміну методів навчання, що актуалізує активне навчання та спілкування студентів між собою, з вчителями школи та викладачами університету; удосконалення процедур оцінювання, де пріоритет надано мето дичним умінням, а не лише теоретичним знанням. У статті представлено проєкт Шкільний вчитель нового покоління як засіб модернізації освітнього процесу, описано підходи до організації роботи проєктної команди, проаналізовано можливі ризики та шдяхи їх подолання. В результаті проєктної діяльності було створено нову навчальну програму з методики викладання іноземних мов, визначено складники професійної діяльності вчителя англійської мови на сучасному етапі розвитку освіти, запропоновано методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу, підготовлено зразки занять, супутні матеріали для викладачів університетів, студентів та шкільних учителів-наставників, створено команди викладачів для впровадження нової програми з методики в університетах. Дослідники підкреслюють, що результати проєкту сприяли модернізації мето дичної підготовки вчителів, активному впровадженню нових підходів до навчання. Подальші дослідження, на думку авторів, мають зосередитися на вдосконаленні підготовки вчителів-менторів, розробці навчально-методичного забезпечення для всіх видів практик і розширенні можливостей для професійного розвитку майбутніх педагогів.</p>2025-03-13T09:54:25+02:00##submission.copyrightStatement##https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1262Практичні питання формування вибіркових сукупностей у STATISTICA2025-03-13T10:24:00+02:00В. С. Фетісовfetisov.vs@ndu.edu.ua<p>Сучасний світ – це світ інформації. Завдяки використанню Інтернет користувачі отримали доступ до величезних обсягів найрізноманітніших даних. Але ці дані стають по справжньому корисними тільки після того, як виявляються існуючі в них закономірності, що дозволяє надалі застосовувати їх у практичній діяльності. Зрозуміло, що розуміння сутності даних можна розкрити тільки після проведення їх статистичного аналізу. Але аналіз великих обсягів даних вимагає застосу вання обчислювальної техніки. При цьому використання програмного забезпе чення загального призначення на зразок Excel не завжди дозволяє вирішити конкретне завдання статистичного аналізу. У цьому разі дослідники мають вміти користуватися спеціалізованим програмним забезпеченням – статистич ними пакетами обробки даних, серед яких є два беззаперечних лідери – STATISTICA та SPSS. У статті розглядається робота із STATISTICA. Викорис тання пакету STATISTICA може суттєво прискорити, а – головне – зробити більш якісним статистичний аналіз даних. Не завжди у дослідника є можливість працювати з усією сукупністю даних, через що доводиться використовувати частину даних, тобто вибіркову сукупність, на підставі якої і робляться надалі висновки відносно усієї (генеральної) сукупності в цілому. Досить часто взагалі досліднику потрібно відібрати тільки певну частину даних з наявних даних. Питання роботи з вибірковою сукупністю у статистиці розглядаються в окремому розділі: вибірковому методі, а способи формування вибіркових сукупностей є одним з підрозділів вибіркового методу. Під час проведеного дослідження розглянуто способи формування як шляхом створення підмножин, так і за допомогою механізму створення випадкової вибірки за різними варіантами з існуючих робочих таблиць даних. При цьому наведені приклади застосування з цією метою умов користувача і вбудованої мови STATISTICA, завдяки чому можна сформувати дуже гнучкі умови відбору спостережень до вибірки. Застосовуючи алгоритми, наведені у статті, дослідники, навіть добре не обіз нані з роботою пакету, можуть достатньо просто сформувати необхідні вибіркові сукупності для вирішення практичних завдань.</p>2025-03-13T09:55:22+02:00##submission.copyrightStatement##https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1261Сприяння активному навчанню за допомогою онлайн-активностей з англійської мови як іноземної2025-03-13T10:24:00+02:00Т. В. Ларінаlarina.tv@ndu.edu.uaІ. Й. Халимонkhalymon.iy@ndu.edu.uaВ. В. Смелянськаsmelianska.victoria@ndu.edu.ua<p>Сучасні суспільно-політичні обставини, зокрема війна в Україні, спричинили трансформацію системи вищої освіти, актуалізувавши потребу в адаптації педагогічних технологій до різноманітних освітніх форматів (дистанційний, змішаний, очний). Активне навчання (АН) є ключовим фактором ефективного залучення здобувачів освіти та досягнення позитивних результатів навчання, особливо в контексті викладання англійської мови як іноземної (АМІ). Останнє характеризується специфічними викликами, такими як обмеження міжособистіс ного спілкування та ризик соціальної ізоляції студентів. Констатуючи значний потенціал АН, слід зазначити недостатню розробленість методичного забезпе чення його впровадження в онлайн-форматі у закладах вищої освіти, що зумовлює актуальність дослідження. Для досягнення мети дослідження застосовано комплекс наукових методів, а саме: аналіз та синтез наукової літератури з проблем активізації навчально пізнавальної діяльності студентів, застосування інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі, а також особливостей навчання АМІ в онлайн середовищі; системний підхід для розгляду педагогічних явищ; моделювання для розробки ефективних форм організації АН в онлайн-форматі. Досліджено теоретичні засади АН, його сутність, характерні ознаки та ефективні методи і прийоми активізації пізнавальної діяльності. Окреслено коло наукових праць провідних дослідників, що дозволило сформулювати власне бачення проблеми. Розглянуто педагогічні умови організації е-активностей та дискусійних форумів в середовищі Moodle на основі існуючих методичних рекомендацій. Наведено приклад розроблених е-активностей та дискусійних форумів для студентів, які вивчіють АМІ. Уточнено дефініцію поняття «активне навчання» в контексті дистанційного навчання АМІ. Виокремлено провідні характеристики АН, серед яких особливе місце відведено студентській агентності, активній участі в освітньому процесі, співпраці та розвитку рефлексивних компетентностей. Запропоновано класифікацію ефективних методів і прийомів активізації навчально-пізнавальної діяльності, які можуть бути застосовані в процесі фахової підготовки майбутніх викладачів АМІ, зокрема: "подумай-поділись", групові дискусії, рольові ігри, проблемно-орієнтоване навчання. Доведено ефективність адаптації зазначених методів до умов онлайн-навчання за допомогою е-активностей та дискусійних форумів. Наголошено на важливості чіткого формулювання навчальних цілей, структурування змісту навчального матеріалу, забезпечення системної взаємодії між учасниками освітнього процесу. Наведено конкретні приклади е активностей та дискусійних форумів, спрямованих на формування іншомовної комунікативної компетентності студентів. Вперше запропоновано методичне обґрунтування активізації навчально пізнавальної діяльності студентів в онлайн-форматі навчання ІМ засобами е активностей та дискусійних форумів. Розроблено і апробовано модель органі зації ефективного освітнього процесу з АМІ для студентів закладів вищої освіти з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. Результати дослідження можуть бути використані викладачами АМІ закладів вищої освіти для підвищення ефективності навчального процесу в дистанцій ному форматі. Запропоновані методичні рекомендації сприятимуть активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів, формуванню їх фахових компе тентностей та розвитку життєвих навичок.</p>2025-03-13T09:56:31+02:00##submission.copyrightStatement##https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1260Візуальна грамотність як компонент предметно-мовного інтегрованого навчання англійської мови2025-03-13T10:24:01+02:00І. В. Школаireneshkola@gmail.comБ. А. Салюкbohdanasaliuk@ukr.netВ. В. Смелянськаsmelianska.victoria@ndu.edu.ua<p>У статті досліджується інтеграція стратегій візуальної грамотності в класи англійської мови з предметно-мовним інтегрованим навчанням (CLIL), зокрема вивчається, як твори мистецтва та візуальні організатори можуть покращити засвоєння мови, одночасно розвиваючи знання змісту. Дослідження використовує теоретичний аналіз поточних практик CLIL та підходів до розвитку візуальної грамотності. Дослідження синтезує висновки як міжнарод них дослідників (Койл, Гуд, Марш; Далтон-Паффер, Нікула, Сміт), так і українських вчених (Морська, Ніколаєва, Сальник), зосереджуючись на практичному засто суванні методологій візуального мислення, віртуальних екскурсій музеями та структурованих графічних організаторів у відповідності до таксономії Блума. Впровадження стратегій візуальної грамотності в рамках викладання англій ської мови на основі CLIL демонструє значне покращення як розуміння предмета, так і засвоєння мови. Спеціальні візуальні організатори (OPTIC framework, діаграми Венна, чотирикомпонентні діаграми аналізу) ефективно підтримують різні когнітивні рівні, звертаючись до різних стилів навчання. Робота з віртуаль ними музеями та аналіз творів мистецтва сприяють значущому спілкуванню, одночасно розвиваючи навички критичного мислення. Структурована інтеграція змісту та мови через візуальні рамки створює інклюзивне навчальне середовище, яке враховує різноманітні навчальні переваги. Стаття усуває значну прогалину в освітніх дослідженнях в Україні шляхом систематичного вивчення розвитку візуальної грамотності в рамках навчання англійської мови на основі CLIL. Вона пропонує комплексний підхід, який узгоджує стратегії візуальної грамотності з таксономією Блума для одночасного розвитку когнітивних навичок і мовної компетентності. Отримані результати дають вчителям конкретні стратегії для впровадження візуальних організаторів і художньої діяльності в класах англійської мови, орієн тованих на CLIL. Запропоновані підходи є особливо цінними в середовищах дистанційного та змішаного навчання, пропонуючи структуровані рамки для підвищення залученості та розуміння студентами різних методів навчання.</p>2025-03-13T09:57:37+02:00##submission.copyrightStatement##https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1259Удосконалення якості вищої педагогічної освіти в умовах воєнного стану2025-03-13T10:23:57+02:00М. А. Вайнтpаубvainmark2014@gmaile.com<p>Стаття пpисвячeна пpоблeмі удосконалення якості вищої педагогічної освіти в умовах воєнного стану. Обґpунтовано актуальність і необхідність удосконален ня якості вищої педагогічної освіти для:забeзпeчення життя, здоров’я, охоpони праці педагогічних працівників і студенів закладів вищої освіти; поведінки в надзвичайних ситуаціях, зокрема в умовах воєнного стану. Pозpоблeна модeль удосконалення якості вищої педагогічної освіти в умовах воєнного стану. Обгрунтовано складові цієї модeлі. Удосконалення якості вищої педагогічної освіти в умовах воєнного стану включає такі основні фактори: науково-мeтодичні та міжнаpодні зв’язки з ЗВО, НМЦ, ПТНЗ, колeджами, стейкхо лдерами, ЗСУ тощо; співпраця ЗВО між державою і приватним сектором; адап тацію курсів до онлайн-форматів; інтеграцію сучасних технологій та методів навчання; гнучкість в навчальних планах і практиках; підтримку психологічного здоров’я студентів і викладачів. Обгрунтовано основні показники факторів удосконалення якості вищої педагогічної освіти. Pозpоблeно гpаф взаємозв’язку показників удосконалення якості вищої педагогічної освіти. Акцeнтовано увагу на зміст показників, що спpияють успішному опануванню у студентів результатів навчання в умовах воєнного стану. Peзультат цієї модeлі допомагає пpостeжити та встановити сучасні фактори удосконалення якості вищої педагогічної освіти в умовах воєнного стану у майбутньому. Вивeдeно залeжності між показниками факторів удосконалення якості вищої педагогічної освіти. у вигляді гpафа.</p>2025-03-13T09:58:47+02:00##submission.copyrightStatement##https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1258Цілі та програмні результати навчання здобувачів вищої освіти спеціальності середня освіта (Історія та громадянська освіта) в контексті професійного стандарту вчителя2025-03-13T10:23:58+02:00О. В. Желібаzhelibao@ndu.edu.ua<p>У статті розглядаються ключові аспекти формування цілей та програмних результатів навчання здобувачів вищої освіти спеціальності «Середня освіта (історія та громадянська освіта)» в контексті сучасних вимог професійного стандарту вчителя та інших нормативних актів. Автор аналізує стан вищої освіти в Україні, зокрема відсутність стандартів для цієї спеціальності, й наго лошує на необхідності оновлення освітніх програм відповідно до професійного стандарту. Метою статті є визначення цілей та результатів навчання для бакалаврського та магістерського рівнів зазначеної спеціальності. Для досягнення цієї мети використано метод аналізу документів, що дозволяє визначити нормативні вимоги до освітніх програм. У статті представлено аналіз компетентностей вчителя згідно з професійним стандартом, включаючи 12 надкомпетентностей і 42 компетентності. На основі цього автор формує перелік фахових і загальних компетентностей, що відпові дають вимогам професійного стандарту вчителя та інших нормативних актів. Особлива увага приділяється адаптації програмних результатів навчання відпо відно до Національної рамки кваліфікацій, оскільки професійний стандарт містить надмірну кількість результатів (291 одиницю), що ускладнює їх застосу вання. Запропоновано конкретні результати навчання для обох рівнів вищої освіти та таблиці відповідностей між компетентностями й програмними результатами. У висновках підкреслюється, що результати дослідження дозволили визначити ключові цілі та програмні результати навчання для здобувачів вищої освіти спеціальності «Середня освіта (історія та громадянська освіта)» на основі професійного стандарту вчителя, Національної рамки кваліфікацій та інших нормативних документів. Перспективи подальших досліджень полягають у розширенні переліку програм них результатів навчання та цілей шляхом залучення стейкхолдерів, аналізу успішних освітніх програм зарубіжних закладів вищої освіти та співпраці з експертами галузі.</p>2025-03-13T10:00:12+02:00##submission.copyrightStatement##https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1257Застосування ігрових методів навчання на заняттях з англійської мови в умовах соціально-емоційного середовища2025-03-13T10:23:59+02:00О. М. Кондратьєваkondratievaelena84@gmail.comО. В. Дуброваoksanadubrova@gmail.comО. В. Пономаренкоponomarenko.ov@ndu.edu.ua<p>Стаття присвячена дослідженню проблеми застосування ігрових методів навчання на заняттях з іноземної мови в умовах соціально-емоційного середо вища. В реаліях сучасного освітнього процесу, коли особливої актуальності набуває розвиток особистості, створення соціально-емоційного освітнього середовища в умовах закладу вищого освіти є необхідним задля досягнення професійної складової майбутнього фахівця. У статті розглядаються теоре тичні аспекти використання ігрових методів навчання, описується їхній вплив на формування основних компетентностей у процесі вивчення іноземної мови, подається аналіз різноманітних ігор в залежності від їхнього типу. Особлива увага приділяється створенню сприятливого соціально-емоційного середовища на заняттях, яке сприяє ефективному засвоєнню матеріалу та розвитку професійної комунікативної компетентності. У статті також наведені прик лади конкретних ігрових методів навчання, які можуть використовуватися на заняттях з іноземної мови, зокрема за професійним спрямуванням, в залежності від виду мовленнєвої діяльності. Авторами підкреслено, що використання ігрових методів не тільки робить освітній процес цікавим та захоплюючим, але й сприяє розвиткові пізнавальної діяльності студентів, їхньої емоційної та соціальної сфери, а також розвиває креативність та критичне мислення. У статті опи сано використання ігрових методів навчання для розвитку навичок міжосо бистісної взаємодії. У цьому контексті наголошується на важливості врахування культурних особливостей студентів при застосуванні ігрової діяльності. Крім цього авторами зазначено, що ігрові методи навчання є ефективним засобом активізації навчальної діяльності, розвитку їхньої мотивації та інтересу до вивчення іноземної мови. Наведені ігрові методи навчання допомагають не тільки засвоїти лексичний та граматичний матеріал, але й сприяють розвит кові комунікативної компетентності, формують навички працювати та ефективно взаємодіяти в команді, критично мислити та творчо підходити до вирішення завдань.</p>2025-03-13T10:01:59+02:00##submission.copyrightStatement##https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1256Педагогічна діяльність викладачів університетів у контексті формування та оцінювання візуальної субкомпетентності майбутніх учителів математики2025-03-13T13:24:17+02:00Н. М. Лосєваnatalie.loseva@gmail.comО. Л. Горошкоunix.server@ukr.net<p>У статті розглядаються питання, пов’язані з візуалізацією навчального мате ріалу в контексті викладання математики, з акцентом на її значення для сучасної педагогічної практики. Анонсовано введення поняття «візуальна субкомпе тентність», яке визначається як інтегративна здатність педагога застосо вувати візуальні засоби для полегшення сприйняття та засвоєння учнями математичних понять. Розглянуто підходи до формування та оцінювання візуальної субкомпетентності майбутніх учителів математики як невід’ємної складової їхньої професійної підготовки, що відповідає вимогам компетент нісного підходу в освіті. Запропоновано певні підходи до оцінювання візуальної субкомпетентності, що передбачають використання кількісних та якісних методів. У статті пропонується враховувати рівень просторового мислення, аналітичного сприйняття візуальної інформації та здатність до креативного використання візуальних засобів у навчальному процесі, що сприяють розвитку наочно-образного мислення учнів. З метою оцінювання рівнів сформованості візуальної компетентності розглядаються такі аспекти як візуальне мислення, що охоплює створення графічних образів; візуальна аргументація для обґрунту вання ідей; відтворення візуальних концепцій як уміння реконструювати зміст; критичний аналіз зображень для оцінки їхньої доречності; конструювання змісту через інтеграцію візуальних і вербальних даних. Указано значення візуальної субкомпетентності для ефективного викладання математичних дисциплін, зокрема її роль та її місце в загальній структурі педагогічної компетентності як частини інформаційної компетентності, що інтегрує цифрові навички. Виокрем лено та описано три рівня сформованості візуальної субкомпетентності із зазначенням їхніх характеристик для подальшого планування підготовки. Окреслено перспективи вдосконалення методик оцінювання, зокрема шляхом інтеграції цифрових технологій, інтерактивних платформ, хмарних сервісів, що покликано сприяти підвищенню якості професійної підготовки майбутніх учителів математики, адаптуючи освіту до сучасних стандартів і потреб учнів.</p>2025-03-13T10:03:07+02:00##submission.copyrightStatement##https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1254Структура організаційної культури та її роль у діяльності керівника оркестру2025-03-13T10:23:59+02:00С. С. Ніжинецьsofianizhinec@gmail.com<p>У статті висвітлено проблематику формування організаційної культури керівника оркестру як комплексного феномену, що поєднує професійні, лідерські, комунікаційні, емоційні та етичні аспекти. Автор аналізує основні складові організаційної культури, серед яких виділено компетентнісну, мотиваційну, поведінкову та особистісну складові. Компетентнісна складова передбачає знання музичної теорії, основ диригування, вміння працювати з оркестрантами різного рівня підготовки та ефективне управління репетиційним процесом. Мотиваційна складова інтегрує в собі позитивне ставлення особистості до діяльності, настановлення на додержання моральних принципів у налагодженні взаємин з музикантами, морально-психологічну самооцінку своєї готовності та готовності членів оркестру до активності та співпраці. Поведінкова складова включає лідерські якості, навички комунікації та організацію конструктивної співпраці в колективі. Особистісна складова охоплює морально-вольові якості, емоційну стабільність, толерантність та здатність створювати сприятливий психологічний клімат. Автор акцентує увагу на ролі керівника як лідера, здатного надихати музикан тів, формувати довіру та стимулювати їхній творчий розвиток. Особливу увагу приділено мотиваційним стратегіям та інноваційним підходам у керівництві оркестром, що забезпечують гармонійну співпрацю та досягнення високих художніх результатів. Також розглянуто важливість організаційної культури у збереженні та популяризації культурних традицій, інтеграції новітніх методів управління у професійну підготовку керівників музичних колективів.</p>2025-03-13T10:04:31+02:00##submission.copyrightStatement##https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1253Виклики у викладанні англійської мови для студентів ІТ спеціальностей2025-03-13T10:23:59+02:00М. Є. Ростоцькаmarost99@gmail.com<p>У статті розглядаються проблеми навчання англійської мови студентів ІТ спеціальностей, які набувають особливої актуальності у зв’язку із зростаючою роллю англомовного спілкування у професійний діяльності спеціалістів в галузі інформаційних технологій. Вивчення англійської мови як другої або іноземної мови має свої особливості, відбувається у груповому або індивідуальному форматах, у групах з різним рівнем мовленнєвої готовності студентів, тому викладачам потрібно знайти добре сплановані та організовані способи, щоб полегшити процес навчання та викладання. Дослідники провели значну кількість досліджень, щоб розв’язати проблеми та допомогти викладачам подолати їхні труднощі. Ця стаття є коротким оглядом викладання англійської мови як іноземної та причин, чому варто мотивувати студентів ІТ спеціальностей вивчати англійську мову, формуючи у них навички критичного мислення за допомогою методик дискусій ного навчання. У статті обговорюється важливість професійно-зорієнтованого навчання і пропонуються стратегії та методи, які викладачі можуть застосову вати як інструменти для покращення навчання англійської мови студентів ІТ спеціальностей, що може призвести до формування здатності здобувачів користуватись іноземною мовою для досягнення певних функціональних цілей в залежності від особливостей соціальної та професійної взаємодії: від ситуації, статусу співрозмовників й адресата, мови та інших факторів, що стосуються прагматики ділового спілкування. Приділяється увага формуванню у студентів вміння правильно визначати ауди торію, вивчаючи її потреби, і мету ІТ-комунікації, що передбачає аналіз, зміст, контекст і очікувані результати спілкування. У статті також акцентується значущість формування у студентів навичок самостійного навчання, що є важливою складовою успішного освітнього процесу, адже вони допомагають здобувачам освіти не лише краще засвоювати матеріал, але й розвивати уміння самостійно приймати рішення.</p>2025-03-13T10:05:59+02:00##submission.copyrightStatement##https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1252Підготовка майбутніх учителів у системі вищої освіти як проблема дослідження вітчизняних і зарубіжних науковців2025-03-13T10:24:00+02:00О. В. Самойленкоsov-15@ukr.netЮ. Г. НовгородськаNovgorodskaYG04@gmail.com<p>У статті розкрито особливості підготовки майбутніх учителів у системі вищої освіти через призму досліджень вітчизняних і зарубіжних науковців, а також проаналізовано напрями її удосконалення в контексті вимог сучасного суспіль ства. Наголошено на тому, що підготовка вчителів є однією з найбільш важливих складових педагогічної системи, адже від професійних якостей педагогів залежить успіх у навчанні та розвитку учнів. В умовах глобалізаційних процесів, швидкого розвитку технологій і зміни соціокультурних парадигм постають нові виклики та висуваються відповідні вимоги до вчителів, що потребують корекції в підготовці педагогічних кадрів. Дослідження показало, що сучасна система вищої освіти зазнає значних змін, які зумовлені не лише технологічним прогресом, а й потребою формування компетентних фахівців, здатних ефективно вико нувати свою професійну діяльність. У цьому контексті особливо важливим є компетентнісний підхід до підготовки майбутніх учителів, який орієнтований не на механічне засвоєння фактів, а на формування навичок, необхідних для роботи в динамічному освітньому середовищі. Це означає, що вчителі повинні не лише володіти знаннями, а й уміти їх застосовувати на практиці, в реальних умовах закладу освіти. У статті наголошується, що однією з ключових проблем сучасної підготовки майбутніх учителів є недостатня практична спрямованість навчання. Також автори акцентують увагу на актуальності формування у майбутніх учителів здатності до безперервного професійного розвитку в умовах швидкої зміни освітніх технологій, методик викладання та соціокультурних умов. Проаналізо вано процес підготовки майбутніх учителів до роботи в умовах інклюзивного навчання. Наголошено на необхідності впровадження інноваційних методів навчання. Детально проаналізовано досвід зарубіжних країн щодо створення ефективної моделі педагогічної освіти, яка базується на тісній співпраці закладів освіти з іншими освітніми установами, інтеграції теоретичних знань із практикою, формуванні культури професійного розвитку. Усі ці аспекти мають бути враховані при реформуванні системи педагогічної підготовки з метою забезпечення високої якості освіти та професійної діяльності майбутніх учителів.</p>2025-03-13T10:07:11+02:00##submission.copyrightStatement##https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1251Діагностика стану сформованості музично-інтонаційного мислення майбутніх учителів музичного мистецтва2025-03-13T10:24:00+02:00О. В. СпіліотіSpilioti@i.ua<p>У статті розглядається питання музично-інтонаційного мислення як важливої складової професійної компетентності майбутніх учителів музичного мистецт ва, що забезпечує здатність до сприйняття, аналізу та інтерпретації музичних творів. Музично-інтонаційне мислення ґрунтується на вміннях усвідомлювати та використовувати музичні інтонації як засіб художнього вираження, що є основою творчої діяльності. У сучасному контексті модернізації освітнього процесу та інноваційних методів навчання, потреба у комплексному розвитку цих навичок стає особливо актуальною. Стаття акцентує на необхідності науково обґрунтованої системи діагностики стану музично-інтонаційного мислення, яка б дозволила об’єктивно оцінювати рівень сформованості цього важливого аспекту професійної підготовки майбут ніх педагогів. Відзначається, що сучасна система підготовки студентів до педагогічної діяльності вимагає не лише технічної майстерності, але й глибо кого розуміння музичних процесів. Діагностика дозволяє виявляти індивідуальні особливості мислення студентів, що сприяє кращому налаштуванню навчаль ного процесу та покращенню результатів навчання. У статті представлено чітко визначені критерії для оцінки рівня музично інтонаційного мислення. Вони включають мотиваційний, когнітивний, емоційно аналітичний, операційний та креативний компоненти, кожен із яких супроводжу ється конкретними показниками для оцінювання. Для кожного з компонентів запропоновані методи діагностики: педагогічне спостереження, аналіз резуль татів музичної діяльності, тестування, колоквіуми, анкетування та творчі завдання. На основі цих критеріїв автор пропонує діагностичні методи, що включають різні підходи для отримання максимально об’єктивних результатів. Зокрема, методи тестування та опитування дозволяють виявити рівень мотивації студентів, а також їхнє ставлення до музичної діяльності. Крім того, творчі завдання та аналіз творів допомагають виявити здатність студентів до теоретичного мислення та практичного застосування знань.</p>2025-03-13T10:09:18+02:00##submission.copyrightStatement##https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1250Теоретичні аспекти підготовки перекладачів у контексті сучасних освітніх викликів2025-03-13T10:24:00+02:00І. В. Школаireneshkola@gmail.comВ. В. Богданvaleriy.bogdan@gmail.comА. С. Полуляховgattoukrainesony@gmail.com<p>У статті досліджується проблема модернізації професійної підготовки перекла дачів в умовах євроінтеграції України та зростаючих вимог до якості перекла дацьких послуг. Особлива увага приділяється аналізу додаткових компетент ностей, які стають все більш затребуваними на сучасному ринку праці, але часто залишаються поза межами традиційних освітніх програм. Метою дослідження є обґрунтування необхідності впровадження нових компонен тів у систему професійної підготовки перекладачів і розробка рекомендацій щодо їх практичної реалізації. Методологія дослідження базується на комплексному аналізі сучасних вимог до професійної діяльності перекладачів, вивченні практичного досвіду фахівців галузі та систематизації існуючих підходів до підготовки перекладацьких кадрів. У результаті дослідження визначено ключові напрями вдосконалення професійної підготовки перекладачів: формування правової грамотності щодо захисту інтелектуальної власності та професійної акредитації; розвиток технологічної компетентності у використанні спеціалізованого програмного забезпечення й електронних ресурсів; розвиток соціальних навичок для ефективної командної роботи та запобігання професійному вигоранню. Наукова новизна полягає у розробці інтегрованого підходу до підготовки перекла дачів, який враховує сучасні тенденції розвитку галузі та забезпечує формування професійної компетентності на основі збалансованого поєднання лінгвістичної, правової, технологічної та соціально-психологічної складових. Практичне значення результатів дослідження полягає у можливості їх безпосе реднього використання для оновлення освітніх програм підготовки перекладачів, розробки нових навчальних дисциплін і вдосконалення методики професійної підготовки фахівців перекладацької галузі.</p>2025-03-13T10:10:28+02:00##submission.copyrightStatement##https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1249Перспективні напрями модернізації програм підготовки вчителів англійської мови в Туреччині2025-03-13T10:23:57+02:00Dr. Ahmet Önalahmetonal@sdu.edu.tr<p>Стаття ґрунтується на результатах двох наукових досліджень, проведених автором та його колегою (Önal, 2023; Önal & Özdemir, 2024), і присвячена аналізу викладання англійської мови (АМ) та практик підготовки вчителів у Туреччині, наголошуючи на ефективності бакалаврських програм вивчення англійської мови з точки зору підготовки вчителів до викладання на різних рівнях шкільної освіти. Одномовний статус Туреччини та обмежений вплив англійської мови створю ють певні проблеми, оскільки більшість випускників середніх шкіл досягають лише рівня А1+ або А2 за шкалою Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти. Процес підготовки вчителів англійської мови професійного спрямування має певну структуру, починаючи з централізованого вступного іспиту до університету, що зосереджується на навичках читання, і закінчуючи чотириріч ною програмою бакалаврату та державним іспитом з відбору кадрів для роботи в державних школах. Незважаючи на ці структуровані шляхи, результати дослідження свідчать про значні прогалини в підготовці вчителів для різних освітніх рівнів, особливо дошкільного та університетського. Кількісні та якісні дані, отримані від 76 практикуючих вчителів та 192 майбутніх вчителів, виявили неоднозначну картину. Якщо підготовка до викладання на початковому та середньому рівнях вважається задовільною, то підготовка до викладання на дошкільному, шкільному та університетському рівнях залиша ється недостатньою. Незначна більшість учителів, які готуються до викладан ня, виступили проти реструктуризації бакалаврських програм на спеціалізовані напрями для молодших учнів, а не для підлітків/дорослих, посилаючись на загаль не задоволення нинішньою формою навчання. Однак практикуючі вчителі здебіль шого підтримали цю реформу, стверджуючи, що спеціалізація краще відповідає унікальним потребам різних вікових груп учнів і підвищує педагогічну ефективність. Обидва дослідження підкреслюють невідповідність між теоретичною та прак тичною підготовкою в програмах підготовки вчителів. Дослідження підкреслює необхідність реформ, спрямованих на врахування різних вимог до викладання для різних вікових груп. Крім того, значна більшість практикуючих вчителів виступають за цільову підготовку майбутніх учителів (INSET) при переході на нові шкільні рівні, підкреслюючи її роль у зменшенні адаптаційних проблем і сприянні професійному зростанню. Підсумовуючи, результати дослідження закликають до періодичного перегляду структури та змісту програм підготовки вчителів англійської мови в Туреччині, прийняття методологій, адаптованих до віку, та узгодження зі стандартами Міністерства національної освіти, щоб забезпечити більш ефективну підготовку до різноманітних освітніх контекстів.</p>2025-03-13T10:11:46+02:00##submission.copyrightStatement##https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1248Організація навчального процесу з англійської мови на початковому етапі навчання (з досвіду Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя)2025-03-13T10:23:58+02:00В. П. Сливкаslyvka.vp@ndu.edu.uaО. М. Таранelenataran62@gmail.comС. В. Тезіковаtezikova@ndu.edu.ua<p>В статті проаналізовано практичний досвід кафедри германської філології та методики викладання іноземних мов Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя з організації та забезпечення навчального процесу з англійської мови на початковому етапі навчання студентів, що навчаються за освітньо професійною програмою Германські мови та літератури (переклад включно )- англійська та німецька мови першого (бакалаврського) рівня вищої освіти зі спеціалізацією: 035.041 Германські мови та літератури (переклад включно), перша – англійська. Обгрунтовано необхідність проведених змін освітньо-про фесійної програми, які викликані потребами сьогодення та сприяють забезпе ченню конкурентоспроможності наших випускників та привабливості спеціаль ності для потенційних абітурієнтів. Описано основний освітній компонент, ОК 10 – Практика усного та писемного мовлення (основна іноземна мова – англій ська), що забезпечує напрацювання важливих загальних та фахових компетент ностей і уможливлює в подальшому вивчення теоретичних дисциплін зі спеціалі зації іноземною мовою. Зазначено організаційні форми навчання (заняття в малих групах та самостійна робота), при цьому самостійна робота розглядається не тільки як підготовка до навчальних занять, а і як виокремлене завдання, що оцінюється 10 балами у підсумковому оцінюванні у весняному семестрі. Також вказані методи навчання (загальні та спеціальні), оцінювання (формуюче та підсумкове) з розподілом балів за різні види навчальної діяльності у першому та другому семестрах. Детально описано зміст навчання за змістовими Модулями 1-7, підкресливши особливе значення змістового Модуля 1 (вступний фонетичний курс) у напрацюванні сталих фонетичних, базових граматичних та лексичних навичок і вмінь. Названо навчальні посібники, розроблені групою авторів з числа викладачів кафедри, для забезпечення ефективного навчального процесу з англійської мови на початковому етапі. В статті також названо виклики та проблеми, колективне обговорення та успішне вирішення яких сприятиме кращій професійній підготовці наших випускників.</p>2025-03-13T10:12:58+02:00##submission.copyrightStatement##