Аналіз показників функціонування серцевосудинної системи у дітей 6–10 років

  • П. А. Василега доктор філософії в галузі біології, вчитель біології та хімії, Школа І-ІІІ ступенів №309 Дарницького району м. Києва https://orcid.org/0000-0001-7758-9974
  • В. М. Назарук заступник директора з навчально-виховної роботи, Школа І-ІІІ ступенів №309 Дарницького району м. Києва https://orcid.org/0009-0004-4649-0102
Ключові слова: серцево-судинна система, дитяче населення, артеріальний тиск, систолічний об’єм крові, хвилинний об’єм крові

Анотація

На сьогодні об’єм наукових досліджень, що характеризує взаємозв’язок «серцево-судинна система – здоров’я дітей», щоразу зростає. Тенденція погіршення здоров’я дитячого населення обумовлена широким спектром біологічних та соціальних факторів, які знаходяться в конвергентному зв’язку. Фізично неактивний стиль життя, відсутність фізіологічно необхідної кількості фізичних навантажень, поширення інфекційних захворювань, далеко не повний список факторів, що впливають на показники функціонування серцево-судинної системи дітей. Дослідження спрямоване на аналіз показників функціонування серцево-судинної системи у дітей 6-10 років. В роботі розглянуті такі параметри, як середнє значення частоти серцевих скорочень, систолічного і діастолічного артеріального тиску, пульсового тиску, систолічного та хвилинного об’єму крові. Дослідження включало аналіз даних з використанням статистичних методів для оцінки середніх значень і стандартних відхилень для кожної вікової групи. Результати показали, що середні значення показників знаходяться у межах вікових норм встановлених для дітей досліджуваного вікового періоду. Інформація про нормальні параметри серцево-судинної системи у дітей допомагає вчителям та шкільному персоналу краще розуміти фізіологічні особливості учнів. Це дозволяє підходити до організації фізичного виховання та спортивних занять індивідуально, враховуючи можливі ризики для здоров’я. Розуміння нормальних значень серцевих показників у дітей, їх моніторинг дозволяє медичним працівникам та педагогічним працівникам оперативно виявляти можливі та реагувати на можливі ризики. Це важливо для профілактики та реєстрації серцево-судинних захворювань серед здобувачів. Таким чином, результати дослідження можуть бути використані у навчально-виховному процесі, при організації уроків фізичної культури та спортивних заходів.

Посилання

1. Bielikova N.O., Zakhozhyi V.V., Kozibrodskyi S.P. (2015) Pedahohichna diahnostyka v systemi fizychnoho vykhovannia uchniv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Pedagogical diagnostics in the system of physical education of students in general educational institutions]. kolektyvna monohrafiia. Lutsk [in Ukrainian]
2. Vasilega P. A. (2023) Analiz vplivu COVID-19 na stan zdorovij ta dijlnist strctvo sudinnoi sistemi ditey 7-9 rokiv [Analysis of the impact of COVID-19 on the state of health and activity of the cardiovascular system of children 7-9 years old.] Aktualni problem suchasnoi medicine [Actual problems of modern medicine] V 23, №. 2 (82), part 2, P. 117-123. [in Ukrainian]
3. Vilchkovskyi E.S., Denysenko N.F., Tsos A.V., Shyian B.M. (2010) Optymizatsiia fizychnoho vykhovannia dytyny u vitchyznianii systemi osvity [Optimization of physical education for children in the national education system]. monohrafiia. Zaporizhzhia [in Ukrainian]
4. Helsinska deklaratsiia Vsesvitnoi medychnoi asotsiatsii «Etychni pryntsypy medychnykh doslidzhen za uchastiu liudyny u yakosti obiekta doslidzhennia». (2008 October 1). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/990_005. [in Ukrainian].
5. Zahalna deklaratsiia pro bioetyku ta prava liudyny. Orhanizatsiia Obiednanykh Natsii z pytan osvity, nauky i kultury: viddil etyky nauky i tekhnolohii: sektor sotsialnykh i humanitarnykh nauk. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001461/146180r.pdf. [in Ukrainian].
6. Ivanova O.I. (2009) Problemy profilaktyky zakhvoriuvan ta fizychnoho rozvytku ditei [Problems of disease prevention and physical development of children]. Slobozhanskyi naukovo sportyvnyi visnyk. [Slobozhanskyi Scientific and Sports Bulletin], 2, 193-196 [in Ukrainian].
7. Kuziuk L.H., Ihnatova T.B., Makovkina Yu.A. (2010) Stan rezervnykh mozhlyvostei orhanizmu ditei vikom 6–17 rokiv za pokaznykamy funktsionalnykh prob kardiorespiratornoi systemy [The state of reserve capabilities of the organism in children aged 6–17 years based on the indicators of functional tests of the cardiorespiratory system]. Perynatolohyia y pedyatryia. [Perinatology and Pediatrics], 1(41), 56-61 [in Ukrainian].
8. Kumar, V., Abbas, A.K., Aster, D.K. (2023). Osnovy patolohii za Robbinsonom i Kumarom: per. 11-ho anhl.. vyd. [Robbins & Kumar Basic pathology]. Kyiv: VSV «Medytsyna». [in Ukrainian].
9. Masliuk, V.D., Radniuk, Yu.O., Syrota, B.V., Balaniuk, I.V. (2022). Urazhennia sertsevo-sudynnoi systemy u khvorykh na COVID-19 [Damage to the cardiovascular system in patients with COVID-19.]. Medychna nauka Ukrainy [Medical science of Ukraine], 2, 45–54. [in Ukrainian].
10. Radziievska M.P., Radziievskyi P.O., Knotovich Ya., Dyba T.H., Dyba E.V., Nesterova T.V. (2013) Analiz zalezhnosti styliu zhyttia i deiakykh parametriv zakhvoriuvalnosti orhaniv dykhannia ditei 7-9 rokiv v Polshchi i na Ukraini [Analysis of the relationship between lifestyle and certain parameters of respiratory organ morbidity in children aged 7-9 years in Poland and Ukraine.] Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu. [Pedagogy, psychology, and medical-biological issues in physical education and sports], 10, 60-67. [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 22
Опубліковано
2024-10-02
Як цитувати
Василега, П., і В. Назарук. Аналіз показників функціонування серцевосудинної системи у дітей 6–10 років. Наукові записки. Біологічні науки (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), no 1-2, Oct. 2024, pp 65-70, doi:10.31654/2786-8478-2024-BN-1-2-65-70.
Розділ
НОРМАЛЬНА І ПАТОЛОГІЧНА АНАТОМІЯ ТА ФІЗІОЛОГІЯ ЛЮДИНИ І ТВАРИН