Показники лейкограми у працівників освітньої галузі на другому році пандемії COVID-19
Анотація
Професійні захворювання у галузі освіти характеризуються різноманітними порушеннями унаслідок постійної психологічної напруги і навантаження голосового та опорно-рухового апарату. Зараз у всьому світі зростає число стресів та емоційного вигорання, пов’язаних з роботою. Для подолання такого явища необхідна вчасна діагностика проявів стресу серед співробітників різних груп, зокрема, й у галузі освіти. Останнім часом варто враховувати наявність додаткового стресу, зумовленого пандемією COVID-19. Спорадичні закриття шкіл і перехід до онлайн-викладання під час пандемії призводили до значних змін у роботі вчителів і могли посилити інші стресові впливи. Мета нашого дослідження – проаналізувати показники лейкограми, як потенційні біомаркери порушення стану здоров’я на другому році пандемії COVID-19, в осіб, котрі працюють в освітній галузі. Аналіз крові проведено у 45 педагогічних працівників закладів середньої освіти м. Черкаси та Черкаського району віком 26-52 років, котрі проходили планові медичні огляди на другому році пандемії COVID-19 на базі КНП «Черкаська центральна районна лікарня» Червонослобідської сільської ради. В анамнезі обстежених не було випадків захворювання на COVID-19. Контрольну групу сформували студенти Черкаського національного університету без ознак гострих чи хронічних хвороб. В осіб, котрі працюють в галузі освіти, виявили ознаки стресового впливу, що проявляються перерозподілом показників лейкограми. Це, зокрема, зниження в освітян другого зрілого віку відносної кількості лімфоцитів порівняно з контрольними показниками та показниками у підгрупі першого зрілого віку; підвищення порівняно з контролем у освітян першого зрілого віку відносної та абсолютної кількості паличкоядерних нейтрофілів. Особливо виражені стрес-індуковані зміни природної резистентності спостерігалися серед освітян другого зрілого віку, окремі з них є ознаками мобілізації запальних процесів та реакцій гіперчутливості. Для коректних висновків щодо частки стресового впливу, зумовленого умовами карантину унаслідок пандемії COVID-19, потрібно порівняти дані з показниками населення інших професійних категорій.
Посилання
Takala, J., Hämäläinen, P., Saarela, K. L., Yun, L. Y., Manickam, K., Jin, T. W., ... & Lin, G. S. (2014). Global estimates of the burden of injury and illness at work in 2012. Journal of Occupational and Environmental Hygiene, 11(5), 326-337 [in English].
Davoodi, S., Haghighi, K. S., Kalhori, S. R. N., Hosseini, N. S., Mohammadzadeh, Z., & Safdari, R. (2017). Occupational disease registries–characteristics and experiences. Acta Informatica Medica, 25(2), 136-140 [in English].
Novosad N. V., & Bespal’ko М.S. (2018). Biokhimichni ta imunolohichni pokaznyky krovi u pratsivnykiv KP NVK «Iskra» [Biochemical and immunological blood parameters in workers of industrial enterprises kp NVK "Iskra"]. Aktualni pytannia biolohii, ekolohii ta khimii [Current issues of biology, ecology and chemistry], 15(1), 101-108 [in Ukrainian].
Kobal, I., Sokolenko, V., & Sokolenko, S. (2022). Leukogram and ESR indicators in persons working in various industries during the COVID-19 pandemic. Grail of Science, (16), 122–126 [in English].
Yu, P., Yin, H. Y., Guo, J. D., Ding, E. M., Zhu, B. L., & Chen, S. J. (2019). Analysis of electrocardiogram and blood related indicators in workers occupationally exposed to mercury in Jiangsu Province from 2016 to 2018. Chinese Journal of Industrial Hygiene and Occupational Diseases, 37(12), 949-952. [in English].
Cestonaro, L. V., Garcia, S. C., Nascimento, S., Gauer, B., Sauer, E., Göethel, G., ... & Arbo, M. D. (2020). Biochemical, hematological and immunological parameters and relationship with occupational exposure to pesticides and metals. Environmental Science and Pollution Research, 27, 29291-29302 [in English].
Lei, D. K., & Grammer, L. C. (2019). Occupational immunologic lung disease. In Allergy & Asthma Proceedings, 40, 6, 418 [in English].
Dieker, A. C., IJzelenberg, W., Proper, K. I., Burdorf, A., Ket, J. C., van der Beek, A. J., & Hulsegge, G. (2019). The contribution of work and lifestyle factors to socioeconomic inequalities in self-rated health – a systematic review. Scandinavian Journal of Work, Environment & Health, 45(2), 114-125 [in English].
Schaap, R., de Wind, A., Coenen, P., Proper, K., & Boot, C. (2018). The effects of exit from work on health across different socioeconomic groups: a systematic literature review. Social Science & Medicine, 198, 36-45 [in English].
Fahmy, V. F., Momen, M. A. M. T., Mostafa, N. S., & Elawady, M. Y. (2022). Prevalence, risk factors and quality of life impact of work-related musculoskeletal disorders among school teachers in Cairo, Egypt. BMC Public Health, 22(1), 2257 [in English].
Vertanen-Greis, H., Löyttyniemi, E., & Uitti, J. (2020). Voice disorders are associated with stress among teachers: a cross-sectional study in Finland. Journal of Voice, 34(3), 488-e1 [in English].
Gomes, K., Lima, V., Sousa, D., Silva, R., Pinto, Y., Costa, D., & Vasconcelos, E. (2018). Overview of occupational diseases caused by mental stress most frequently observed in Brazilian teachers: a review. International Neuropsychiatric Disease Journal, 11(3), 1-11 [in English].
Müller, G., Brendel, B., Freude, G., Potter, G., Rose, U., Burr, H., ... & Martus, P. (2018). Work-related determinants of burnout in a nationally representative sample of German employees: results from the study on mental health at work. Journal of Occupational and Environmental Medicine, 60(7), 584-588 [in English].
Fruehwirth, J. C., Biswas, S., & Perreira, K. M. (2021). The Covid-19 pandemic and mental health of first-year college students: Examining the effect of Covid-19 stressors using longitudinal data. PloS One, 16(3), e0247999 [in English].
Greenberg, N., Weston, D., Hall, C., Caulfield, T., Williamson, V., & Fong, K. (2021). Mental health of staff working in intensive care during COVID-19. Occupational Medicine, 71(2), 62-67 [in English].
Minihan, E., Adamis, D., Dunleavy, M., Martin, A., Gavin, B., & McNicholas, F. (2022). COVID-19 related occupational stress in teachers in Ireland. International Journal of Educational Research Open, 3, 100114 [in English].
Cartier, A. (2015). New causes of immunologic occupational asthma, 2012–2014. Current Opinion in Allergy and Clinical Immunology, 15(2), 117-123 [in English].
Sokolenko, V., & Sokolenko, S. (2015). Aktyvnist radionuklidiv i realizatsiia funktsii imunnoi systemy u meshkantsiv radiatsiino zabrudnenykh terytorii [Radionuclide activity and the immune system functioning in residents of radiation contaminated areas]. Visnyk of Dnipropetrovsk University. Seriia Biolohiia, Medytsyna, 6(2), 93-96 [in Ukrainian] [in Ukrainian].
Sokolenko V. L., Sokolenko S. V. (2019). Manifestations of allostatic load in residents of radiation contaminated areas aged 18–24 years. Regulatory Mechanisms in Biosystems, 10(4), 422-431 [in English].
Sokolenko, V. L., Sokolenko, S. V., Honcharenko, V. V., Kucher, V. V., & Kobal, I. V. (2022). Indicators of the skin microbiota and the phagocytic activity in meat and egg production workers. Biotechnologia Acta, 15(4), 41-43 [in English].
Rich, R. R., Fleisher, T. A., Schroeder Jr, H. W., Weyand, C. M., Corry, D. B., & Puck, J. M. (Eds.). (2022). Clinical Immunology E-Book: Principles and Practice. Elsevier Health Sciences. [in English].
Lipińska-Ojrzanowska, A., Walusiak-Skorupa, J., Nowakowska-Świrta, E., & Wiszniewska, M. (2020). Predicting occupational allergy in culinary and hairdressing apprentices. Occupational Medicine, 70(1), 68-71 [in English].
Merget, R., Pham, N., Schmidtke, M., Casjens, S., van Kampen, V., Sander, I., ... & Brüning, T. (2017). Medical surveillance and long-term prognosis of occupational allergy due to platinum salts. International Archives of Occupational and Environmental Health, 90, 73-81 [in English].
Переглядів анотації: 17
Авторське право (c) 2024 Наукові записки. Біологічні науки (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.