ФОРМУВАННЯ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ НА УРОЦІ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ У КОНТЕКСТІ ЦИФРОВІЗАЦІЇ ОСВІТИ
Анотація
Стаття присвячена вивченню можливостей використання цифрових технологій для формування соціокультурної компетентності у процесі навчання інозем- ної мови. Встановлено, що широке використання цифрових технологій сприяє підвищенню ефективності освітнього процесу, доступності для усіх його учасників, водночас вони забезпечують ефективній інтеграції в іншомовне середовище та адаптації до культури країни, мова якої вивчається, підвищенню мотивації до вивчення іноземних мов тощо. Дані аспекти є пріоритетними напрямами модернізації освітньої галузі, що й визначає актуальність даного дослідження. Проаналізовано різні тлумачення терміну «соціокультурна компетентність» та узагальнено, що його основою є культурна спільність, яка дозволяє вільно розуміти та сприймати норми і цінності іншої соціокультурної спільноти. Представлено етапи формування соціокультурної компетентності (мотиваційний, інформативний, меморизація, активізація). Розглянуто низку онлайн-застосунків та продемонстровано можливості їх використання на різних етапах уроку іноземної мови. Проаналізовано ефективні форми та методи формування соціокультурної компетентності. Проведено опитування у формі анкетування серед здобувачів вищої освіти з метою виявлення їх ставлення щодо доцільності застосування цифрових технологій для формування соціокультурної компетентності у процесі навчання іноземної мови. Узагальнені результати засвідчили, що переважна більшість респондентів здебільшого позитивно оцінює переваги використання цифрових технологій (онлайн-застосунків, навчальних платформ тощо) задля удосконаленні іншомовних компетентностей, зокрема соціокультурної. Здобувачі вищої освіти вбачають важливість набуття соціокультурної компетентності задля формування уяви про культурне різноманіття та ведення успішного міжкультурного діалогу.
Посилання
Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova – Scientific journal of the National Pedagogical University named after M. P. Drahomanov, Issue 28 (52), P. 137–145 [in Ukrainian].
2. Holub, I. (2014). Rozkryttia sotsiokulturnoho potentsialu leksychnykh odynyts z metoiu formuvannia sotsiokulturnoi kompetentsii u protsesi vyvchennia inozemnykh mov [Revealing the socio-cultural potential of lexical units in order to develop socio-cultural competence in the process of learning foreign languages]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia» – Scientific notes of the National University "Ostroh Academy", Issue (42), P. 197– 200 [in Ukrainian].
3. Dyhitalnyi konhres. Nauka i navchannia v epokhu tsyfrovykh tekhnolohii [Digital Congress. Science and learning in the digital age]. (2019). URL: https://www.goethe.de/ins/- ua/uk/spr/unt/ver/dgk.html [in Ukrainian].
4. Kurinna, L.V. (2018). Teoretychnyi analiz sutnosti termina «sotsiokulturna kompetentnist» [Theoretical analysis of the essence of the term «socio-cultural competence»].
Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova – Scientific journal of the National Pedagogical University named after M. P. Drahomanov,
Issue (65), P. 49–55 [in Ukrainian].
5. Moroz, O.O. (2011). Media-osvita: istorychnyi aspekt rozvytku [Media education: a historical perspective]. Osvitolohichnyi dyskurs – Educational discourse, No 1 (3), P. 1–11 [in Ukrainian].
6. Pershukova, O.O. (2002). Rozvytok sotsiokulturnoho komponenta zmistu navchannia inozemnoi movy v yevropeiskii shkilnii osviti [Development of the socio-cultural component of foreign language teaching in European school education]. Candidate s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
7. Pometun, O.I. (2004). Zaprovadzhennia kompetentnisnoho pidkhodu – perspektyvnyi napriam rozvytku suchasnoi osvity [The introduction of a competence-based approach is a promising direction for the development of modern education]. Visnyk – Herald, No 2. URL: https://www.philol.vernadskyjournals.in.ua/journals/2020/2_2020/part_2/40 [in Ukrainian].
8. Potapenko, N. (2020). Rol sotsiokulturnoho aspektu u navchanni anhliiskoi movy [The role of the socio-cultural aspect in teaching English]. Naukovyi visnyk Izmailskoho derzhavnoho humanitarnoho universytetu – Scientific Bulletin of the Izmail State Humanitarian University,
Issue 47, P. 63–70 [in Ukrainian].
9. Savchenko, O.V. (2020). Kompetentnisnyi pidkhid u navchanni inozemnoi movy i sklad profesiino-komunikatyvnoi kompetentsii [Competence-based approach to teaching a foreign language and the composition of professional and communicative competence]. Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho – Academic notes of TNU named after V.I. Vernadskyi, No 2, Ch. 2, Vol. 31 (70), P. 218–224 [in Ukrainian].
10. Fomenko, T.M. (2014). Vyznachennia poniattia «sotsiokulturna kompetentnist» u suchasnii paradyhmi vyshchoi osvity [Definition of the concept of "socio-cultural competence" in the modern paradigm of higher education]. Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty – Means of educational and research work, Issue (42), P. 149–156 [in Ukrainian].
11. Chernenko, A.V. (2019). Tsyfrovi tekhnolohii u protsesi navchannia maibutnikh uchyteliv inozemnykh mov [Digital technologies in the process of teaching future foreign language teachers]. Pedahohika ta psykholohiia – Pedagogy and psychology, Issue 61, P. 193– 200 [in Ukrainian].
12. Fischhaber, K. (2002). Digitale Ethnographie: eine Methode zum Erlernen interkultureller Kompetenz im Fremdsprachenunterricht [Digital ethnography: a method for learning intercultural competence in foreign language teaching]. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, No 7(1). URL: http://www.spz.tu-darmstadt.de/projekt_ejournal/jg_- 07_1/beitrag/fischhaber1.htm [in German].
13. Zeuner, U. (2009). Landeskunde und interkulturelles Lernen. Eine Einführung [Regional and cultural studies and intercultural learning. An introduction]. Dresden: TU Dresden, 133 p. URL: https://wwwpub.zih.tu-dresden.de/~uzeuner/studierplatz_landeskunde/zeuner_- reader_landeskunde.pdf [in German].
Переглядів анотації: 89
Авторське право (c) 2023 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.