РЕТРОСПЕКТИВА СИНЕРГІЇ МІЖДИСЦИПЛІНАРНОГО ПІДХОДУ В ОСВІТІ ТА НАУЦІ: НАЦІОНАЛЬНИЙ ТА ЄВРОПЕЙСЬКИЙ КОНТЕКСТ
Анотація
Стаття присвячена аналізу історичного розвитку та значенню синергії міждисциплінарного підходу в освіті та науці. У дослідженні звертається увага на важливість ретроспективного аналізу для розуміння сучасних тенденцій і перспектив подальшого розвитку міждисциплінарності, проаналізовано різно- планові аспекти розвитку міждисциплінарного підходу. Автором доведено, що освітні та наукові ідеї, концепції з даної проблематики, сформувалися під впливом історичних подій соціокультурного середовища й потреб суспільства, а в подальшому стали основою сучасної освітньої та наукової систем. Зазначено, що синергія в освіті і науці підкреслює важливість інтеграції дисциплін для досягнення комплексного розуміння й вирішення проблем.
У статті наголошено, що ретроспективний аналіз синергії міждисциплінарного підходу свідчить про існування новаторських ідей, шкіл та прогресивних підходів ще за часів Стародавньої Греції. Особлива увага приділяється аналізу праць унікальних вчених різних епох, як наприклад, Платона і Арістотеля, Леонардо да Вінчі, Декарта, М. Драгоманова, Д. Дьюї. Вони розглядали світ у всебічному контексті, поєднуючи різні наукові дисципліни для більш повного та глибшого розуміння його закономірностей. Вони заклали міцний фундамент розвитку наукового та раціонального мислення, а їхні ідеї стали основою для подальших досліджень у всіх галузях знань.
Важливо відмітити, що автором розглянуто поява й вживання самої дефініції «міждисциплінарний підхід». У представленій праці розглядаються приклади успішної інтеграції дисциплін в освітніх програмах та наукових дослідженнях.
Підкреслюється, що взаємодія різних дисциплін і спільної роботи сприяє виник- ненню нових поглядів і міркувань, перетину думок і розробці інноваційних рішень.
Також висувається ідея співпраці між різними установами, науковими групами та освітніми закладами для досягнення синергії в навчанні та наукових дослідженнях.
Посилання
2. Korobova, I.V. (2017). Formuvannia metodychnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv fizyky na zasadakh indyvidualnoho pidkhodu [Formation of methodological competence of future physics teachers on the basis of an individual approach]. Extended abstract of Doctor’s thesis.
Kyiv [in Ukrainian].
3. Sultanova, L., &Trynus, O. (2021). Profesiine samovdoskonalennia maibutnikh pedahohiv u konteksti Novoi ukrainskoi shkoly [Professional self-improvement of future teachers in the context of the New Ukrainian School]. Kropyvnytskyi: Imeks-LTD [in Ukrainian].
4. Minienko, H.M., Osipov, I.V., & Tolmachova I.H. (2020). Rol mizhdystsyplinarnoho pidkhodu pid chas navchannia maibutnikh fakhivtsiv u zakladakh fakhovoi peredvyshchoi osvity [The role of an interdisciplinary approach during the training of future specialists in institutions of professional preliminary education]. The 1st International scientific and practical conference «Eurasian scientific congress» [in Ukrainian].
5. Kolot, A.M. (2014). Mizhdystsyplinarnyi pidkhid yak dominanta rozvytku ekonomichnoi nauky ta osvitnoi diialnosti [An interdisciplinary approach as a dominant factor in the development of economic science and educational activity]. Sotsialna ekonomika – Social economy. No 1–2.
P. 76-83. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/se_2014_1-2_156 [in Ukrainian].
6. Stehr, N. (1978). The norms of science revisited: social and cognitive norms. The Sociology of Science. San Francisco: Jossey-Bass [in English].
7. Julie, K. (1990). Interdisciplinarity: history, theory and practice. Detroit, Michigan: Wayne State University Press [in English].
8. Klein, J. & Newell, W. (1996). Advancing Interdisciplinary Studies. Handbook of the Undergraduate Curriculum: A comprehensive guide to goals, structures, practices, and change.
San Francisco: Jossey-Bass. P. 393-415 [in English].
9. Turner, B. (1990). The interdisciplinary curriculum from social medicine to postmodernism. Sociology of Health and Illness. No 12 (1). P. 1–23 [in English].
10. Lenoir, Y. & Hasni, A. (2016) Interdisciplinarity in Primary and Secondary School: Issues and Perspectives. Creative Education. Vol. 7, No. 16. doi: 10.4236/ce.2016.716233 [in English].
11. Democritus in Stanford Encyclopedia of Philosophy. Retrieved November 18, 2022, from https://plato.stanford.edu/entries/democritus/ [in English].
12. Parmenides (dialogue). From Wikipedia, the free encyclopedia. Retrieved November 18, 2022, from https://en.wikipedia.org/wiki/Parmenides_(dialogue) [in English].
13. Theaetetus (dialogue). From Wikipedia, the free encyclopedia. Retrieved November 18, 2022, from https://en.wikipedia.org/wiki/Theaetetus_(dialogue) [in English].
14. Timaeus (dialogue). From Wikipedia, the free encyclopedia. Retrieved November 18, 2022, from https://en.wikipedia.org/wiki/Timaeus_(dialogue) [in English].
15. Aristotle. From Wikipedia, the free encyclopedia. Retrieved November 18, 2022, from https://en.wikipedia.org/wiki/Aristotle [in English].
16. Ditonus. Lexicon musicum Latinum, hrsg. v. Michael Bernhard. 8. Fasz. München: Bayerische Akademie der Wissenschaften, 2006, col. 1064-1077 [in Germany].
17. Khomych, L.O., Sultanova, L.Yu., & Shakhrai, T.O. (2014). Polikulturna osvita v konteksti zahalnokulturnoho rozvytku osobystosti pedahoha [Multicultural education in the context of general cultural development of the teacher’s personality]. Kirovohrad: Imeks-LTD [in Ukrainian]. 18. Archimedes Death Ray: Idea Feasibility Testing October, 2005. Copyright Massachusetts Institute of Technology, 2011. URL: http://designed.mit.edu/gallery/- data/2011/homepage/experiments/deathray/10_ArchimedesResult.html [in English].
19. Agency, The Visual. Codex Atlanticus. codex-atlanticus.it. Retrieved November 18, 2022, from http://www.codex-atlanticus.it [in English].
20. Rene Dekart, Material z Vikipedii – vilnoi entsyklopedii. Retrieved 20 chervnia 2023, from https://uk.wikipedia.org/wiki/Рене_Декарт [in Ukrainian].
21. Khoma, O. (Red.). (2021). «Medytatsii» Dekarta u dzerkali suchasnykh tlumachen: Zhan-Mari Beisad, Zhan-Liuk Marion, Kim San On-Van-Kun ["Meditations" of Descartes in the mirror of modern interpretations: Jean-Marie Baisad, Jean-Luc Marion, Kim Sun On-Wang-Kun].
Kyiv: Dukh i Literatura [in Ukrainian].
22. Internet Archive. (2020). Zibrannia tvoriv M. Drahomanova. URL: https://archive.org/- search?query=Drahomaniv%20AND%20mediatype%3Atexts [in Ukrainian].
23. Dewey, John. (1916). Democracy and Education: An Introduction to the Philosophy of Education. New York: Macmillan [in English].
24. Shakhrai, T.O. (2023). Axiological Paradigms of Participatory Methodology in the Context of the Educational Concept of "Human Centrism". Ways of Science Development in Modern Crisis Conditions: Proceedings of the 4th International Scientific and Practical Internet Conference. URL: https://fileview.fwdcdn.com/?url=https://mail.ukr.net/api/public/file_view/list%- 3Ftoken%3DI05P-Pb_l-SVrWf-efwoThQ1_tCZW75CJbE0NP0NJ7smFdnUO-wxNDA5xDEqe- 2T2-9tS4yTjlOgRRBjWXLHEopS3Rg9S4zwfdPlY:IdpYAvOHe3i3zdXk%26r%3D1687682- 093461&default_mode=view&lang=ru#start=0 [in English].
25. Dewey, J. (1938). Experience & Education. New York: Kappa Delta Pi [in English].
26. Dewey, J. (1938). Logic: The Theory of Inquiry. COPYRIGHT, 1938, BY HENRY HOLT AND COMPANY, INC. [in English].
27. Roberta, F. (2023). "Interdisciplinary": The First Half Century. URL: https://oakland.edu/Assets/upload/docs/AIS/Issues-in-Interdisciplinary-Studies/1988-Volume- 06/06_Vol_6_pp_139151_Interdisciplinary_The_First_Half_Century_(Roberta_Frank).pdf [in English].
28. Nissani, M. (1997). Ten cheers for interdisciplinarity: The case for interdisciplinary knowledge and research. The Social Science Journal, Vol. 34(2), P. 201–216 [in English].
29. Klein, J. (1999). Mapping Interdisciplinary Studies. The Academy in Transition.
Association of American Colleges and Universities, Washington, DC. URL: https://files.eric.- ed.gov/fulltext/ED430437.pdf [in English].
30. Apostel, L., Berger, G., Briggs, A.,& Michaud, G. (1972). L interdisciplinarité.
Problèmes d enseignement et de recherche dans les universités (Interdisciplinarity. Teaching and Research Problems in the Universities). Paris: OECD/Centre for Educational Research and Innovation [in English].
31. Repko, А. & Szostak, R. (2020). Interdisciplinary Research: Process and Theory by, SAGE Publications, Inc. [in English].
Переглядів анотації: 74
Авторське право (c) 2023 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.