ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНО-ПРОСВІТНИЦЬКОГО ТРЕНІНГУ ЯК ЗАСОБУ ФОРМУВАННЯ УСВІДОМЛЕНОГО БАТЬКІВСТВА

  • М. Г. Криловець доктор педагогічних наук, професор кафедри соціальної педагогіки і соціальної роботи Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0002-8322-9606
  • Т. В. Качалова кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціальної педагогіки і соціальної роботи Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0002-3010-3874
Ключові слова: молодь, молода сім’я, тренінг, соціально-просвітницький тренінг, батьківство, усвідомлене батьківство

Анотація

Сучасне суспільство постійно зазнає трансформацій, що впливають на різні аспекти життя, зокрема і на виконання батьківських функцій молодим подружжям. У науковій статті розкрито актуальність теми формування усвідомленого батьківства молодого подружжя через застосування соціально-просвітницьких тренінгів. Метою дослідження є аналіз особливостей соціально-просвітницького тренінгу як засобу формування усвідомленого батьківства. Представлено та проаналізовано ключові аспекти соціально-психологічного тренінгу, зокрема, психологічні та педагогічні аспекти, які сприяють створенню позитивного та усвідомленого підходу до процесу виконання батьківських функцій молодим подружжям. В статті розглядаються результати досліджень, які підтверджують ефективність соціально-просвітницьких тренінгів у підготовці молодих батьків до відповідальних викликів, пов’язаних із вихованням та розвитком своїх дітей. Представлено відмінні риси соціально-просвітницьких тренінгів з усвідомленого батьківства, серед яких: спрямованість на розвиток у батьків (реальних чи потенційних) усвідомлення важливості своєї ролі та впливу на психосоціальний розвиток дітей; емоційна регуляція, яка полягає у розвитку у батьків емоційної стабільності та вироблення навичок контролю негативних емоцій; орієнтація на вивчення ефективних методів спілкування з дітьми, враховуючи їх вікові особливості; формування позитивних відносин між батьками та дітьми, сприяння взаєморозумінню та підтримці; урахування гендерних відмінностей у вихованні підростаючих поколінь; застосування практичних вправ та завдань, які допомагають батькам використовувати отримані знання в реальних сімейних ситуаціях. У статті висвітлюються практичні аспекти впровадження тренінгів та надаються рекомендації для подальших досліджень та розвитку програм з формування батьківських навичок. Загалом, соціально-просвітницькі тренінги у статті представлено як ключовий чинник у формуванні позитивного та усвідомленого підходу до батьківства.

Посилання

References
1. Kikinedzhi, O. (2004). Formuvannia hendernoi kultury molodi: problemy ta perspektyvy [Formation of youth gender culture: problems and prospects]. Shliakh osvity – The way of education. No 1. P. 27–29 [in Ukrainian].
2. Kravets, V. (2000). Teoriia i praktyka doshliubnoi pidhotovky molodi [Theory and practice of premarital training of young people]. Kyiv: Kyivska pravda [in Ukrainian].
3. Kravchenko, T.V. (2005). Dopomoha batkam u vykhovanni ditei [Helping parents in raising children]. Kyiv: Dezhsotssluzhba [in Ukrainian].
4. Ostrovska, N.O. (2017). Sotsialno-pedahohichna diialnist terytorialnoi hromady z formuvannia usvidomlenoho batkivstva molodi [Socio-pedagogical activity of the territorial community on the formation of conscious parenthood of young people]. Khmelnytskyi: Universytet «Ukraina» [in Ukrainian].
5. Strashko, S.V., Zhyvotovska, L.A., Hrechyshkina, O.D., Minenok, A.O., Savonova O.V. & Havryliuk, V.O. (2006). Sotsialno-prosvitnytski treninhy z formuvannia motyvatsii do zdorovoho sposobu zhyttia ta profilaktyky VIL/SNIDu [Social and educational trainings on the formation of motivation for a healthy lifestyle and prevention of HIV/AIDS]. (2d ed.). Kyiv: Osvita Ukrainy [in Ukrainian].
6. Trubavina, I.M. (2013). Usvidomlene i vidpovidalne batkivstvo: spilne i vidminne [Conscious and responsible parenthood: common and different]. Visnyk Luhanskoho nats. un-tu imeni Tarasa Shevchenka – Visnyk of the Luhansk National Taras Shevchenko University. No 13 (4). P. 96–101 [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 21
Опубліковано
2024-03-28
Як цитувати
Криловець, М., & Качалова, Т. (2024). ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНО-ПРОСВІТНИЦЬКОГО ТРЕНІНГУ ЯК ЗАСОБУ ФОРМУВАННЯ УСВІДОМЛЕНОГО БАТЬКІВСТВА. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 23-28. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2023-PP-4-23-28