Особливості партнерської взаємодії учасників освітнього процесу: ЗДО, початкова школа та сім’я

  • Л. В. Бобро кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0002-0231-0905
  • А. А. Бобро кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки, початкової освіти, психології та менеджменту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0002-9405-8988
Ключові слова: дошкільна освіта, початкова освіта, взаємодія, партнерська взаємодія, форми взаємодії

Анотація

Наyкова стаття висвітлює надзвичайно актуальну проблему сучасної освіти, яка пов’язана із партнерською взаємодією учасників освітнього процесу, зокрема заклад дошкільної освіти, початкова школа та сім’я. Обґрунтовано актуальність вище зазначеної проблеми дослідження. У процесі аналізу сучасної наукової літе ратури з’ясовано, що умови, в яких знаходяться всі соціальні інституції, характе ризуються надзвичайно швидкою мірою соціальних, освітніх, політико-економіч них змін, що значно ускладнює їхню діяльність. Постійна зайнятість батьків знижує ефективність процесу виховання їхніх дітей. Як наслідок – відбувається погіршення довірливих стосунків дітей та батьків. Саме тому необхідно знайти точки дотику у можливій взаємодопомозі та співпраці закладу дошкільної освіти, початкової школи та сім’ї. У межах розгляду досліджуваної проблеми було проаналізовано різні джерела нау кової літератури, які мають психолого-педагогічне спрямування. У результаті такого аналізу було визначено, що співпраця між дошкільним закладом та почат ковою школою виникає завдяки взаємодії педагогів та ефективному спілкуванню у процесі навчання. Ця взаємодія складається з послідовних кроків, що забезпе чують зв’язок між дошкільною та початковою освітою. Також визначено, що сьогоднішня реальність вимагає, щоб освітня діяльність у дошкільному закладі була орієнтована на підготовку дітей до школи, враховуючи їх майбутні потреби, а також здатність вчителя адаптувати навчальний процес до досягнутого рівня розвитку старших дошкільників. Отримані знання, вміння, навички та досвід, набуті в дошкільному закладі та в сім’ї, спрямовані на активне використання у навчальному процесі. Зацікавлення дошкільного закладу та початкової школи полягає у комфортному переході дитини від одного етапу освіти до іншого. Особливість педагогічної взаємодії полягає в спільному вирішенні завдань освіт нього процесу між сім’єю, дошкільним закладом та школою, враховуючи його доцільність та цілеспрямованість, оптимальні взаємовпливи та взаємозаміну всіх учасників педагогічного процесу. Ця взаємодія об’єднує педагогів, батьків і дітей, сприяючи їхньому активному взаєморозвитку.

Посилання

References
1. Bazovyi komponent doshkilnoi osvity [Basic component of preschool education]. (Derzhavnyi standart doshkilnoi osvity) nova redaktsiia: zatv. nakazom MON Ukrainy № 33 vid 12.01.2021 r. [in Ukrainian].
2. Vorotnia, N. (2016). Partnerska vzaiemodiia: doshkilna ta pochatkova osvita [Partnership interaction: preschool and primary education]. Metodyst. Shkilnyi svit: dlia kliuchovykh liudei osvity – Methodist. The school world: for the key people of education. No 3. P. 20–32 [in Ukrainian].
3. Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity [State standard of primary education]. (Zatverdzhenyi postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 21 liutoho 2018 r. № 87 (Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 2018 r., № 19, st. 637) [in Ukrainian].
4. Yepikhina, M.A. (2019). Pedahohika partnerstva: analiz zarubizhnoho dosvidu [Pedagogy of partnership: analysis of foreign experience]. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka – Bulletin of Taras Shevchenko LNU. Pedagogical sciences. No 1(324). Vol. 2. P. 226–234 [in Ukrainian].
5. Zaporozhtseva, Yu.S. Osnovni pryntsypy ta kryterii efektyvnoho partnerstva uchasnykiv osvitnoho protsesu [Basic principles and criteria of effective partnership of participants in the educational process]. URL: http://conf.zippo.net.ua/?p=77 (Data zvernennia 04.01.2024). [in Ukrainian].
6. Kozyr, M. & Kalinichenko, T. (2021). Partnerska vzaiemodiia zakladu doshkilnoi osvity ta shkoly u pidhotovtsi ditei do navchannia u NUSh [Partnership interaction of preschool education institution and school in preparing children to study at NUS]. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka. Issue 2 (67). P. 64–69 [in Ukrainian].
7. (2015). Teoriia ta praktyka doshkilnoi osvity v suchasnykh eksperymentalnykh doslidzhenniakh [Theory and practice of preschool education in modern experimental studies]. L.I. Zaitseva, L.I. Kazantseva, N.V. Havrysh ta in. (I.H. Uliukaievoi (Eds.)). Kharkiv: Pravo [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 43
Опубліковано
2024-08-28
Як цитувати
Бобро, Л., & Бобро, А. (2024). Особливості партнерської взаємодії учасників освітнього процесу: ЗДО, початкова школа та сім’я. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (2), 16-21. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2024-PP-2-16-21