Розвиток просторового мислення школярів на уроках української літератури

  • Ю. І. Бондаренко доктор педагогічних наук, професор кафедри літератури, методики її навчання, історії культури та журналістики Ніжинського державного педагогічного університету мені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0003-0938-9588
  • А. І. Бондаренко доктор філологічних наук, професор кафедри української мови, методики її навчання та перекладу Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0003-4140-4733
Ключові слова: простір, просторове мислення, просторові лінії, елементи художнього часопростору, хронотоп, хронотопний аналіз, інтелектуальна діяльність, розвивальний потенціал літератури

Анотація

Українська література як мистецтво слова й навчальна дисципліна має значний потенціал, необхідний для внутрішнього розвитку учнів середньої загальноосвітньої школи. Ідеться про формування різних типів мислення, зокрема просторового, яким володіє кожна людина й використовує в повсяк денному житті, професійній діяльності. Художня картина світу, яку опанову ють школярі, наділена низкою просторових характеристик (часових і топографічних), які можуть стати основою (планом, схемою, напрямками опрацювання) в процесі аналізу літературного твору. У статті вибудувано навчальні алгоритми, які, з одного боку, сприяють осмисленню художнього матеріалу, а з іншого – активізують ті інтелектуальні процеси, які забезпе чують розвиток просторових уявлень учнів на основі відповідних картин, створених митцями. За основу взято хронотопний аналіз як базовий вид діяльності, поєднаний з іншими шляхами опрацювання літературних джерел залежно від завдань, поставлених учителем та учнями авторами шкільних програм. У контексті його застосування запропоновано комплекс видів розумової діяльності, як-от: установлення просторових рамок зображеного, визначення елементів часопростору, їх опис, усвідомлення семантичного маркування, художньої ролі в системі образної структури тексту, концеп туального спрямування написаного, жанро- та стилеутворення. Автор статті вважає, що для значної кількості літературних творів продуктив ними є дослідження, оперті на просторові лінії, прокладені письменниками з метою формування художньої картини світу. Вектори творчого мислення митців слова, на його думку, існують або в межах завершеного одиничного часопростору (більшість літературних творів, у яких зображено окремий історичний чи біографічний період), або між різними просторовими утворен нями, які необхідні, щоб установити статичні або динамічні зв’язки між змальованими історичними епохами й у такий спосіб виявити закономірності розвитку українського народу чи й усього людства. Усе це можна просте жити на матеріалі багатьох епічних та драматичних текстів, уключених до шкільної програми.

Посилання

References
1. Bibik, V. (2010). Hronotop u romani Valerjana Pidmogylnogo «Misto» [Chronotope in Valerian Pidmogilny’s novel "The City"]. Literaturoznavchi obriji – Literary horizons. Issue 18. P. 61–64 [in Ukrainian]
2. Bilous, P. (2015). Ponatta “prostir literatury” u suchasnomu literaturoznavstvi. [The concept of "literary space" in modern literary studies]. Lsteraturnyj protces: metodologija, imena, tendenyciji – Literary process: methodology, names, trends. No 5. P. 7–10 [in Ukrainian].
3. Zajika, Je. (2013). Vpravy dla rozvytku vza’mozvjazkiv obrazno-prostorovogo j verbalnogo myslenna [Exercises for the development of visual-spatial and verbal thinking relationships]. Praktychna psyhologija ta sotcialna robota – Practical psychology and social work. No 12. P. 29–32 [in Ukrainian].
4. Korkishko, V.O. (2010). Chasoprostir jak formotvorcha kategorija hudozhnogo tekstu [Space-time as a formative category of an artistic text]. Aktualni problem slovanskoji filologiji – Actual problems of Slavic philology. Issue XXІІІ. Vol. 1. P. 388–395 [in Ukrainian].
5. Mamus, G., Uruskyj, A. & Gavryshchak, G. (2022). Prostorove myslenna studentiv zakladiv vyshchoji osvity jak pokaznyk intelektualnogo rozvytku jihosobystosti [Spatial thinking of students of higher education institutions as an indicator of intellectual development of their personality]. Naukovi zapysky Ternopilskogo natsionalnogo pedagogichnogo universytetu imeni Volodymyra Gnatuka – Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. No 1. P. 135–141 [in Ukrainian].
6. Tymoshenko, O.A. (2018). Psyhologichna struktura zhyttevogo prostoru osobystosti. Osobystist ta jiji istorija – Personality and its history. (N.V. Chepelevoji, M.V. Papuchi (Ed.)). Nizhyn: NDU im. M.Gogola. P. 140–157 [in Ukrainian].
7. Formuvanna prostorovogo myslenna u ditej molodshogo shkilnogo viku na urokah matematyky [Formation of spatial thinking in children of primary school age in mathematics lessons]. URL: http://4ua.co.ua/pedagogics/ tb2bd 68a4 c53 b89521206c36_0.html (дата звернення: 03.03. 2024) [in Ukrainian].
8. Sherstuk, N. (2018). Hronotop jak literaturoznavcha kategorija: geneza, evolutcija, dyskurs [Chronotope as a literary category: genesis, evolution, discourse]. Filologichni nauky – Philological sciences. No 28. P. 56–61. URL: http://repository. pdmu.edu.ua/bitstream/ 123456789/10642/1/Chronotop_genesis_evolution_discourse.pdf (дата звернення: 03.03. 2024) [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 37
Опубліковано
2024-08-28
Як цитувати
Бондаренко, Ю., & Бондаренко, А. (2024). Розвиток просторового мислення школярів на уроках української літератури. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (2), 22-33. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2024-PP-2-22-33