Формування культурної компетентності учнів закладів загальної середньої освіти на уроках
Анотація
Наукову розвідку присвячено вирішенню актуальної для сучасної загальної серед ньої освіти проблеми формування культурної компетентності учнів. Окреслено суспільну значущість проблеми культурного розвитку дітей і молоді, проаналізовано низку нормативних документів державного та світового рівня на предмет ролі культури у прогресивному поступі людства. Визначено провідні тенденції вітчизняної освіти щодо культурного розвитку особистості, специфіку компетентнісного підходу до формування культури учнів в умовах освітнього процесу у закладах загальної середньої освіти. Здійснено аналіз наукових праць вчених різних галузей гуманітарного знання щодо сутності ключових понять: «культура», «культура особистості», «куль турна компетентність», запропоновано авторське тлумачення терміну «культурна компетентність учнів закладів загальної середньої освіти». Науково обґрунтовано педагогічну значущість мистецтва й мистецької діяльності для формування культурної компетентності учнів. Акцентується твердження щодо потенціалу інтегрованих уроків мистецтва як унікального середовища для вирішення окресленої педагогічної проблеми. Розкрито інтегративну специфіку уроків мистецтва, увиразнено механізми впливу на особистість учня різних видів мистецтв та форм мистецької діяльності. Висвітлено технологічний інструментарій формування культурної компетент ності учнів на інтегрованих уроках мистецтва. Визначено алгоритми організації процесу сприйняття мистецьких творів, аналізу-інтерпретації художньо-образ ного змісту зразків мистецтва, варіанти застосування інтегративних техно логій, технологій проблемного навчання, інтерактивних, ігрових технологій у процесі формування культурної компетентності учнів закладів загальної середньої освіти. Окреслено засоби активізації пошуково-пізнавального інтересу до вивчення культури, посилення емоційного відгуку на твори мистецтва, що вивчаються на уроці, підтримки творчої ініціативи учнів у різних видах мистець кої діяльності. Визначено основні вектори педагогічної уваги вчителя для забезпечення ефек тивності процесу формування культурної компетентності учнів на уроках інтегрованого курсу «Мистецтво» у закладах загальної середньої освіти.
Посилання
1. Aliksiichuk, O.S. & Fedorchuk, V.V. (2009). Proektna diialnist studentiv u protsesi opanuvannia navchalnoi dystsypliny «Shkilnyi kurs svitovoi khudozhnoi kultury ta metodyka yoho vykladannia» [Project activity of students in the process of mastering the educational discipline "School course of world artistic culture and methods of its teaching"]. Kamianets-Podilskyi: vydavets Zvoleiko D.H. [in Ukrainian].
2. Bondarenko, N. Formuvannia kulturnoi kompetentnosti yak kliuchovoi na urokakh ukrainskoi movy [Formation of cultural competence as key in Ukrainian language lessons]. URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/179415/179492 [in Ukrainian].
3. Borysova, T.V. (2020). Formuvannia emotsiinoi kultury molodshykh shkoliariv zasobamy teatralnoi diialnosti na urokakh mystetstva [Formation of emotional culture of younger schoolchildren by means of theatrical activities in art classes]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka – Pedagogical education: theory and practice. Kamianets-Podilskyi natsionalnyi universytet imeni Ivana Ohiienka; Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy. Bakhmat N.V. (Ed.) Issue. 29. Kyiv: Milenium [in Ukrainian].
4. Verbytskyi, V.V. Formuvannia kliuchovykh kompetenostei uchniv – osnovne zavdannia navchalnoho zakladu [Formation of key competencies of students is the main task of the educational institution]. URL: https://lib.iitta.gov.ua/2372/1/Verbytsky.pdf [in Ukrainian].
5. Zaika, T. (2020). Kompetentnisnyi pidkhid u kulturofilosofskomu konteksti: osoblyvosti terminolohichnykh vyznachen [Competence approach in the cultural-philosophical context: peculiarities of terminological definitions]. Visnyk KhNU imeni V. N. Karazina – Herald of V. N. Karazin KhNU. Issue 62 [in Ukrainian].
6. Kondratenko, S.K. Formuvannia kulturnoi kompetentnosti u ditei molodshoho shkilnoho viku z porushenniam zoru zasobamy obrazotvorchoho ta muzychnoho mystetstva [Formation of cultural competence in children of primary school age with visual impairment by means of visual and musical arts]. Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy – Education of persons with special needs: ways of development. 1(15). P. 150–163. URL:https://doi.org/10.33189/epsn.v1i15.18 [in Ukrainian].
7. Kontseptsiia novoi ukrainskoi shkoly [The concept of a new Ukrainian school]. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola [in Ukrainian].
8. Ovcharuk, O.V. (2004). Rozvytok kompetentnisnoho pidkhodu: stratehichni oriientyry mizhnarodnoi spilnoty [Development of the competence approach: strategic orientations of the international community]. Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy – Competency approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives. O.V.Ovcharuk (Ed.) Kyiv: K.I.S. [in Ukrainian].
9. (1982). Psykholohichnyi slovnyk [Psychological dictionary]. V.I. Voitka (Ed.). Kyiv: Vyshcha shkola [in Ukrainian].
10. Rekomendatsiia 2006/962/IeS Yevropeiskoho Parlamentu ta Rady (IeS) «Pro osnovni kompetentsii dlia navchannia protiahom usoho zhyttia» vid 18 hrudnia 2006 roku [Recommendation 2006/962/EU of the European Parliament and the Council (EU) "On core competences for lifelong learning" dated December 18, 2006]. URL: https://cutt.ly/oTBXsBu [in Ukrainian].
11. Ternopilska, V.I. Kultura osobystosti shkoliara: postanovka problem [The culture of the student's personality: statement of the problem]. URL: https://core.ac.uk/reader/ 12082960#:~:text=%D0%92,State%20University%20Library [in Ukrainian].
12. (2002). Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic dictionary] V.I. Shynkaruk (Ed.). Kyiv: Abrys. URL: https://archive.org/details/filosofskyi_entsyklop [in Ukrainian].
13. Shynkaruk, V.I. (1996). Poniattia kultury. Filosofski aspekty [Concept of culture. Philosophical aspects]. Fenomen ukrainskoi kultury – Phenomenon of Ukrainian culture. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 61
Авторське право (c) 2024 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.