Інклюзивні підходи до організації тьюторського супроводу студентів з особливими освітніми потребами

  • Т. В. Качалова кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціальної педагогіки і соціальної роботи Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0002-3010-3874
  • Р. Г. Новгородський кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціальної педагогіки і соціальної роботи Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0001-6021-3065
  • Н. С. Останіна кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціальної педагогіки і соціальної роботи Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0001-6021-3065
Ключові слова: студент з особливими освітніми потребами, здобувач вищої освіти з інвалідністю, інклюзивний підхід, тьюторинг, тьюторський супровід, заклад вищої освіти

Анотація

Стаття присвячена актуальній проблемі організації тьюторського супроводу здобувачів вищої освіти з особливими освітніми потребами, зокрема молоді з інвалідністю. У науковій статті було констатовано актуальність обраної проблематики досліджень. Подано аналіз труднощів та переваг тьюторства на сьогодні у сфері інклюзивної освіти. З’ясовано, що проблематика тьюторингу на даний час не розглядається з позицій соціальної роботи в умовах закладу вищої освіти і науково-обґрунтованих понять наразі є малодослідженим. Проаналізо вано зміст проблем, що виникають у студентів з особливими потребами під час навчання. Було виділено основні принципи організації і реалізації тьюторського супроводу здобувачів вищої освіти з особливими потребами; функції, які визна чаються в залежності від форми індивідуальної підтримки тьюторантів (соці ального спрямування, консультаційна, координаційна, консультування щодо користування технічними засобами навчання, орієнтуюча, соціальна). Авторами було запропоновано розгляд означеної дефініцію спираючись на соціально-педагогічні та інклюзивні аспекти тьюторингу як способу організації освітнього процесу в закладі вищої освіти. Автори, спираючись на інклюзивні підхід, визначили сутність і особливості тью торського супроводу здобувачів вищої освіти з інвалідністю. Значну увагу приділено питанням організації студентського тьюторського супроводу: визначено його актуальність, особливості та функціональні можливості. Також в статті подано аналіз різновидів тьюторства у закладах вищої освіти.

Посилання

Reference
1. Bundak, O.A., Popov, A.A. & Tuz, Yu.O. (2021). T’iutorii t’iutorinh v suchasniy osviti i Ukraini [Tutorials, tutoring in modern education and Ukraine]. Naukovyy visnyk Uzhhorods’koho Natsional’noho Universytetu – Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. Issue 64. P. 13–15 [in Ukrainian].
2. Vichalkovs’ka, N.K. (2019). Tiutorinh: psykholohichnyy suprovid v sotsial’nykh instytutsiiakh: prohrama vybirkovoi navchal’noi dystsypliny pidhotovky osvitn’oho stupenia bakalavra spetsial’nosti 053 Psykholohiia osvitn’o-profesiynoi prohramy Psykholohiia [Tutoring: psychological support in social institutions: the program of the selective educational discipline of preparation for the bachelor’s degree in the specialty 053 Psychology of the educational and professional program Psychology] Skhidnoievropeys’kyy natsional’nyy universytet imeni Lesi Ukrainky, kafedra pedahohichnoi ta vikovoi psykholohii. Lutsk [in Ukrainian].
3. Dem’ianenko, N.M. (2018). T’iutorstvo iak profesiia ta instrument indyvidual’noho suprovodu v osviti [Tutoring as a profession and a tool of individual support in education]. Istoryko-pedahohichni studii – Historical and pedagogical studies. Kyiv [in Ukrainian].
4. Dem’ianenko, N.M. & Boyko, A.M (2018). Tiutorstvo iak model’ partners’kykh vidnosyn vykladach-student. [Tutoring as a model of teacher-student partnership]. Pedahohika ta psykholohiia – Pedagogy and psychology. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Issue 1 (7). P. 18–22 [in Ukrainian].
5. Ivanyts’ka, O.S. (2019). Rozvytok t’iutorstva u zakladakh vyshchoi osvity Nimechchyny [Development of tutoring in institutions of higher education in Germany]. Candidate’s thesis. URL: https://lpnu.ua/sites/default/files/2020/dissertation/1820/ dysertaciyaivanyckoyioksanystepanivny.pdf (Last assessed: 13.01.2024) [in Ukrainian].
6. Lytvynenko, T.A. (2012). Indyvidualizatsiia v osvitn’omu protsesi: shliakhy t’iutors’koi dopomohy v pryvatnykh navchal’nykh zakladakh [Individualization in the educational process: ways of tutoring assistance in private educational institutions]. Humanitarnyy visnyk ZDIA– Humanitarian Bulletin of ZDIA. No 50. P. 165–172 [in Ukrainian].
7. Haran, N.S. & Sypchenko, O.M. (Еds.) (2020). Metodychni vkazivky do vyvchennia navchal’noi dystsypliny «T’iutors’kyy suprovid osvitn’oi diial’nosti» dlia zdobuvachiv druhoho (mahisters’koho) rivnia vyshchoi osvity spetsial’nosti 011 – Osvitni, pedahohichni nauky dennoi ta zaochnoi formy navchannia. [Methodological instructions for studying the educational discipline "Tutor support of educational activities" for applicants of the second (master’s) level of higher education, specialty 011 – Educational, pedagogical sciences of full-time and part-time study]. Sloviansk: DVNZ «Donbas’kyy derzhavnyy pedahohichnyy universytet» [in Ukrainian].
8. Sabat, N. (2008). Sotsial’no-pedahohichnyy aspekt inkliuzyvnoho navchannia [Socio pedagogical aspect of inclusive education]. Sotsial’nyy pedahoh – Social teacher. No 3. P. 42 46 [in Ukrainian].
9. Statystychni dani [Statystychni dani]. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/ inklyuzivne navchannya/statistichni-dani (Last assessed: 11.01.2023) [in Ukrainian].
10. Todortseva, Yu.V. (2021). T’iutorynh iak protses sotsial’noho suprovodu v period pandemii [Tutoring as a process of social support during the pandemic]. Naukovyy chasopys – Scientific journal. URL: http://chasopys.ps.npu.kiev ua/archive/ 79/part_2/33.pdf (Last assessed: 13.01.2024) [in Ukrainian].
11. Chaykovs’kyy, M.Ie. & Dobrovits’ka, O.O. (2018). Sotsial’no-pedahohichna robota z moloddiu z invalidnistiu v inkliuzyvnomu osvitn’omu prostori [Social and pedagogical work with youth with disabilities in an inclusive educational space]. Kyiv: TALKOM [in Ukrainian].
12. Shvets, T.E. (2022). Analiz poniat’ «t’iutor» i «t’iutorstvo» u vitchyznianomu ta zarubizhnomu osvitn’o-naukovomu prostori [Analysis of the concepts of "tutor" and "tutoring" in the domestic and foreign educational and scientific space]. Akademichni studii – Academic studies. Vol. 2. P. 56–65. URL: http://academstudies.volyn.ua/index.php/pedagogy/ article/view/337/321 (Last assessed: 13.01.2024 r.) [in Ukrainian].
13. Sylenko, Yu. (2023). Tutoring – pedagogical innovation in professional and pedagogical training of teachers in higher education institutions. Grail of Science. No 24. P. 523 529. URL: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.17.02.2023.100 (Last assessed: 24.12.2023) [in English]. URL:
14. Tutorial teaching. University of Oxford Institute for the Advancement of University Learning. www.learning.ox.ac.uk/media/global/wwwadminoxacuk/localsites/oxford learninginsttute/documents/supportresources/lecturersteachingstaff/resources/resources/ Tutorial_Teaching.pdf (Last assessed: 24.12.2023) [in English].

Переглядів анотації: 53
Опубліковано
2024-08-28
Як цитувати
Качалова, Т., Новгородський, Р., & Останіна, Н. (2024). Інклюзивні підходи до організації тьюторського супроводу студентів з особливими освітніми потребами. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (2), 53-63. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2024-PP-2-53-63