Ефективність практичної значимості знань для формування пізнавальних інтересів школярів

  • В. С. Король старший викладач кафедри педагогіки, початкової освіти та освітнього менеджменту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0003-1190-2803
Ключові слова: пізнавальний інтерес, структура пізнавального інтересу, фак- тори формування пізнавального інтересу, розумова активність

Анотація

У статті розглядається актуальна проблема ефективності практичної значимості знань для формування пізнавальних інтересів школярів на уроках біології. Автором досліджена природа та структура пізнавального інтересу, виділені фактори формування інтересу до навчання. почуття людини, як відображення об’єктивної дійсності, є основою, серцевиною інтересу. Впливаючи на розум і волю, вони надають розумовим і вольовим актам зацікавленість чи навпаки, гальмують їх інтерес як вибіркове емоційне ставлення особистості до предметів та явищ навколишньої дійсності виникає на основі потреб та у зв’язку з ними. Формування в учнів пізнавальних інтересів взаємопов’язане з їхньою професійною орієнтацією, оскільки усвідомлення ними своєї майбутньої професійної спрямованості викличе посилений інтерес до навчальних предметів, які необхідні для успішного оволодіння обраною професією. Всебічний і комплексний аналіз психологічної, педагогічної та методичної літератури, вивчення педагогічного досвіду дає можливість виділити такі фактори, що впливають на розвиток пізнавального інтересу: зміст навчального матеріалу; організація та характер перебігу пізнавальної діяльності учнів; відносини між учасниками освітнього процесу. Досліджено педагогічну ефективність практичної значущості знань у формуванні пізнавальних інтересів до теми «Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини». Доведено, що важливе значення для стимулювання позитивного ставлення учнів до вивчення анатомії має послідовне та доказове розкриття наукових засад застосування анатомо-фізіологічних знань до практичної діяльності учнів у праці, навчанні, побуті, заняттях спортом. В цих умовах учні усвідомлюють потребу у оволодінні як теоретичними поняттями, і науковими фактами, а також даними прикладного характеру. Інтерес до предмета зростає. Матеріал уроку, де приділяється увага практичній спрямованості знань, особливо захоплює невстигаючих учнів, знання їх стають більш міцними, усвідомленими. Матеріали дослідження мають практичне значення та використовуються вчителями біології та студентами під час педагогічної практики.

Посилання

References
1. Butko, M.P. (2016). Ekonomichna psykholohiia [Economic psychology]. Butka M.P. (Ed.). Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].
2. Vasianovych, H.P. (2012). Osnovy psykholohii [Basics of psychology]. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].
3. Hordon, L.A. (1940). Psykholohiia i pedahohika Interesu [Psychology and pedagogy of Interest]. Kyiv [in Ukrainian].
4. Kyrychuk, O.O. (1980). Navchalni Interesy molodykh shkoliariv [Educational Interests of young schoolchildren]. Kyiv: Rad. Shkola [in Ukrainian].
5. Khrypkova, A.H. & Kolesov D.V. (1983). Khlopchyk, pidlitok, yunak [Boy, teenager, young man]. Kyiv [in Ukrainian].
6. Iakubiak, O.V. (2012). Spivvidnoshennia pryvatnoho ta publichnoho interesu v mezhakh suchasnoi ekonomichnoi systemy [The ratio of private and public interest within the modern economic system]. Ekonomichnyi visnyk Donbasu – Economic Herald of Donbass. No 3 (29). P. 193–197 [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 26
Опубліковано
2024-08-28
Як цитувати
Король, В. (2024). Ефективність практичної значимості знань для формування пізнавальних інтересів школярів. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (2), 64-74. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2024-PP-2-64-74