Духовно-моральний розвиток здобувачів вищої освіти на заняттях хорового диригування засобами сакрального музичного мистецтва

  • О. С. Аліксійчук кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри музичного мистецтва Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка https://orcid.org/0000-0003-2494-8173
Ключові слова: морально-духовний розвиток, сакральне мистецтво, освітній процес, здобувачі вищої освіти, хорове диригування

Анотація

Стаття присвячена дослідженню та висвітленню проблеми духовно-морального розвитку здобувачів вищої освіти на заняттях хорового диригування засобами сакрального музичного мистецтва. Підсумовуючи результати науково-методичних досліджень з окресленої проблематики, розглянуто поняття: «сакральне мистецтво», «духовність», «моральні якості». Конкретизовано сутність дефініції «Духовно-моральний розвиток» як активність особистості щодо осмислення вищих людських цінностей, історичного досвіду та їх прояву в сучасних соціально-економічних умовах. Спроектовано шляхи духовно-морального розвитку здобувачів вищої освіти на заняттях хорового диригування, зокрема: етап підбору хорового репертуару (творів з яскраво вираженою духовно-ціннісною виховною ідеєю та змістом); акцентуація на систематичне емоційно-ціннісне сприймання творів сакрального хорового мистецтва; детальний аналіз хорових творів сакрального мистецтва; усвідомлення характеру твору, його художніх образів та ідейного змісту, детальне вивчення використаних засобів музичної виразності; реалізація творчої ініціативи студентів, зокрема створення власних інтерпретацій та імпровізацій хорових творів тощо. Висвітлено суть та потенціал методу «уявного проникнення у часовий простір» головних героїв та методу проектів у процесі вивчення хорових творів сакрального мистецтва, для кращого розуміння їх музично-духовної образності. Визначено висновок, що систематичне усвідомлено-ціннісне сприйняття хорових творів сакрального музичного мистецтва сприяє: набуттю естетичного досвіду, духовно-моральному становленню майбутніх учителів музичного мистецтва, поглибленню їх емоційних почуттів, збагаченню тезауруса, внутрішнього світу, розвитку аналітичного мислення, фантазії, загальної культури, ціннісно-особистісного розвитку. Окреслено перспективу даної проблематики у ракурсі дослідження резонансної функції, яка реалізується у процесі сприйняття творів сакрального мистецтва

Посилання

References
1.Borysova, T.V. Metodyka pidhotovky maibutnikh uchyteliv muzyky do estetychnoho vykhovannia shkoliariv zasobamy muzychno-teatralnoho mystetstva: Avtoref. dys... kand. ped. nauk: 13.00.02 [in Ukrainian].
2. Oleksiuk, O.M., Tkach M.M. (2004). Pedahohika dukhovnoho potentsialu osobystosti. Kyiv: Znannia Ukrainy [in Ukrainian].
3. Maslov, V.I. Kontseptualni zasady pobudovy zmistu i struktury oriientovnoi modeli funktsionalnoi kompetentnosti kerivnykiv navchalnykh zakladiv [Conceptual foundations of the construction of the content and structure of the indicative model of functional competence of heads of educational institutions]. URL: https://lib.iitta.gov.ua/6925/1/ (data zvernennia: 5.03.2024) [in Ukrainian].
4. Myronchuk, N. (2009). Moralno-dukhovnyi rozvytok osobystosti u systemi humanistychnoho vykhovannia V. O. Sukhomlynskoho [Moral and spiritual development of personality in the humanistic education system of V. O. Sukhomlynskyi]. Issue 53. Kherson: Vydvo KhDU [in Ukrainian].
5. Fedorchuk, V.V. & Aliksiichuk O.S. (2021). Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka [Pedagogical education: theory and practice]. (Bakhmat N.V. (Ed.). Issue 30 (1-2021). Kyiv: Milenium [in Ukrainian].
6. Sheliuto, V.M. Problema sakralnoho yak estetychna problema u nimetskii klasychnii filosofii. URL: http://fd.snu.edu.ua/info/files_articles/collection_13/ article14.pdf (data zvernennia: 3.03.2024) [in Ukrainian].
7. Iakovlev, Ye.H. (1989). Mystetstvo i svitovi relihii [Art and world religions]. Kyiv: Vyshcha shkola [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 30
Опубліковано
2024-08-28
Як цитувати
Аліксійчук, О. (2024). Духовно-моральний розвиток здобувачів вищої освіти на заняттях хорового диригування засобами сакрального музичного мистецтва. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (2), 75-83. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2024-PP-2-75-83