Структура готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до художньої взаємодії з учнями підліткового віку
Анотація
У статті в результаті аналізу сутності художньої взаємодії суб’єктів освітнього процесу на уроках музичного мистецтва, врахування особливостей розвитку учнів підліткового віку та підходів учених до висвітлення важливих аспектів проблеми готовності майбутніх фахівців до професійної діяльності, визначено основні структурні компоненти готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до художньої взаємодії з підлітками. Мета статті – визначити та обґрунтувати сутність, зміст та компонентну структуру готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до художньої взаємодії з учнями підліткового віку. У статті використано теоретичні методи: аналіз психолого-педагогічної, науково-методичної літератури, дисертаційних робіт, авторефератів з метою визначення стану та перспектив досліджуваної проблеми; абстрагування, синтез; узагальнення й порівняння позицій учених щодо сутності основних дефініцій та вирішення проблеми готовності майбутніх учителів до взаємодії з учасниками освітнього процесу. Визначено та обґрунтовано сутність, зміст та компонентну структуру готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до художньої взаємодії з учнями підліткового віку, уточнено сутність основних дефініцій дослідження. На основі системного аналізу наукової літератури з проблеми дослідження сутності художньої взаємодії учасників музично-освітнього процесу, урахування вікових особливостей учнів підліткового віку та підходів учених до проблеми готовності майбутніх фахівців до професійної діяльності розкрито сутність і зміст готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до художньої взаємодії з учнями підліткового віку. З урахуванням наукових праць учених, авторського визначення готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до художньої взаємодії з учнями підліткового віку структуру зазначеної готовності розглянуто як інтегративну цілісність взаємопов’язаних та взаємозалежних компонентів: ціннісно-мотиваційного, пізнавально-оцінного, комунікативно-експресивного, творчо-активізаційного, рефлексивно-коригувального, що містять сукупність індивідуально-особистісних, комунікативних, творчих якостей майбутнього вчителя музичного мистецтва. З’ясування сутності та компонентної структури готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до художньої взаємодії з учнями підліткового віку сприятиме визначенню педагогічних умов і методів формування в майбутніх учителів зазначеної готовності.
Посилання
1. Honcharenko, S.U. (2011). Ukrainskyi pedahohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk. Vydannia druhe dopovnene i vypravlene [Ukrainian pedagogical encyclopedic dictionary. Second supplemented and corrected edition]. (2d ed.). Rivne: Volynski oberehy [in Ukrainian].
2. Dobrovolska, R.O. (2020). Formuvannia hotovnosti maibutnoho vchytelia muzychnoho mystetstva do orhanizatsii muzychno-estetychnoho prostoru zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Preservice music teacher’s readiness formation for organization of the musical and aesthetic space at general secondary education institutions]. Doctoral thesis. Vinnytsia [in Ukrainian].
3. Doroshenko, T.V. (2016). Teoretychni i metodychni zasady pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly do zabezpechennia osnov zahalnoi muzychnoi osvity uchniv [Theoretical and methodological bases of preservice primary school teachers’ training for providing learners with general music education fundamentals]. Doctoral thesis. Chernihiv [in Ukrainian].
4. Dubaseniuk, O.A. (2003). Profesiina pidhotovka maibutnoho vchytelia do pedahohichnoi diialnosti [Preservice teacher’s professional training for pedagogical work]. Zhytomyr: Zhytomyr state pedagogical university [in Ukrainian].
5. Zaitseva, A. (2018). Metodychna systema formuvannia khudozhno-komunikatyvnoi kultury maibutnoho vchytelia muzyky [Methodological system of artistic and communicative culture formation in preservice music teacher]. Doctoral thesis. Kyiv [in Ukrainian].
6. Konovchenko, Yu. & Doroshenko, T. Zmist i struktura hotovnosti maibutnoho vchytelia pochatkovoi shkoly do mystetsko-pedahohichnoi diialnosti [Content and structure of the preservice primary school teacher’s readiness for artistic and pedagogical activities]. Scientific journal of T. H. Shevchenko National Pedagogical University. Issue 151. Vol. 2. P. 174–178. Chernihiv [in Ukrainian].
7. Maslow, A. (1994). Samoaktualizatsiia lichosti i obrazovanie [Motivation and personality]. Donetsk: Kostiuk Instutute of Psychology [in Ukrainian].
8. Matviienko, O.V. (2010). Teoretyko-metodychni zasady pidhotovky maibutnikh uchyteliv do pedahohichnoi vzaiemodii u navchalno-vykhovnomu seredovyshchi shkoly pershoho stupenia [Theoretical and methodological principles of preservice teachers’ training for pedagogical interaction in the educational environment of first stage school]. Doctoral thesis. Kyiv [in Ukrainian].
9. Oleksiuk, O.M. (2009). Muzychno-pedahohichnyi protses u vyshchii shkoli [Music and pedagogy process in higher education]. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].
10. Orlov, V.F (2003). Profesiine stanovlennia vchyteliv mystetskykh dystsyplin [Art discipline teachers’ professional development]. I. A. Ziaziun (Ed.). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
11.Popova, O.V. & Zhukov, V.P. (2022). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva do orhanizatsii intehrovanoho navchannia uchniv [Presirvice music teachers’ training for integrative teaching: monography]. Kharkiv: H.S. Skovoroda National Pedagogical University [in Ukrainian].
12. Lahupov, V.V. (2020). Aksiolohichnyi vymir yevropeiskoho osvitnoho prostoru ta metodolohichni problemy ukrainskykh doslidnykiv u pedahohitsi. Tsinnisno-oriientovanyi pidkhid v osviti i vyklyky yevrointehratsii [Axiological dimension of the European educational space and methodological problems of Ukrainian researchers in pedagogy. Sumy: Sumy State University [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 30
Авторське право (c) 2024 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.