Освітні ризики в інноваційній діяльності та управління ними
Анотація
У статті досліджується новий напрям управлінської практики та досліджень у сфері освіти в Україні – ризик-менеджмент. Висвітлено важливість впровадження ризик-орієнтованого підходу при впровадженні системи управління якістю в закладах освіти. Встановлено, що ризик є необхідною та об’єктивною складовою будь-якого управлінського рішення через те, що невизначеність є неодмінною характеристикою умов управління. Узагальнено сучасні наукові підходи до розуміння сутності та проявів ризиків у сфері освіти. Виявлено та проаналізовано головні різновиди освітніх ризиків, які можуть виникати у процесі функціонування закладів освіти. Виокремлено та схарактеризовано фактори, які впливають на виникнення ризиків в закладах освіти. Автором проведено аналіз зовнішніх ризиків, які мають вплив на функціонування та розвиток закладів освіти в Україні. Також виконана систематизація та структурування внутрішніх ризиків, що виникають під час операційних процесів у діяльності цих закладів. Розглянуті управлінські процеси освітніх організацій як основні джерела формування ризиків. Підкреслено, що виникнення внутрішніх ризиків обумовлюється іміджем закладу освіти, його фінансовою стабільністю, організаційною структурою, кадровим потенціалом та професійними ризиками викладачів. Встановлено, що управління ризиками в освітньому закладі включає в себе вибір стратегії поведінки менеджера освіти в умовах невизначеності. Також відзначено, що цей процес передбачає ідентифікацію ризиків, якісну та кількісну їх оцінку, визначення критичних ризиків та розробку плану реагування на них. Тобто, основне завдання менеджера полягає не в уникненні ризику загалом, а в обдуманому виборі рішень, пов’язаних з ризиком, на підставі об’єктивних критеріїв. Управління ризиком має бути спрямоване не лише на поточні завдання та тактичні вирішення, але й на створення надійної основи для ефективної діяльності закладу освіти у майбутньому.
Посилання
1. Baldzhy, M.D. (2015). Ekonomichnyi ryzyk ta metody yoho vymiriuvannia [Economic risk and methods of its measurement]. 300 p. URL:http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/4367/1/%D0%95%D0%BA%D0%B E%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D1%80 %D0%B8%D0%B7%D0%B8%D0%BA%20%D1%82%D0%B0%20%D0%BC%D0%B5%D1% 82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%20%D0%B9%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%B2%D 0%B8%D0%BC%D1%96%D1%80%D1%8E%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8. pdf [in Ukrainian].
2. Denysiuk, O.Ya., Tytarenko, N.V. (2021). Ryzyky ta vyklyky reformuvannia zahalnoi serednoi osvity (NUSh) [Risks and challenges of reforming general secondary education (NUS)]. Osvitnia analityka Ukrainy – Educational analytics of Ukraine. No 4(15). P. 76–88. URL: https://science.iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/01/6_Denysiuk_Ko_415_2021_76_88.pdf [in Ukrainian].
3. Dudnieva, Yu.E. (2017). Sutnist ta klasyfikatsiia kadrovykh ryzykiv orhanizatsii [The essence and classification of personnel risks of organizations]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society. Issue 8. P. 245–249. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/- 8_ukr/43.pdf [in Ukrainian].
4. Zhukovska, V. (2009). Teoretychni aspekty doslidzhennia kadrovykh ryzykiv na pidpryiemstvi [Theoretical aspects of personnel risk research at the enterprise]. Visnyk Natsionalnoho universytetu vodnoho hospodarstva ta pryrodokorystuvannia – Bulletin of the National University of Water Management and Nature Management. Part I. Vol. 4 (48). P. 112– 118 [in Ukrainian].
5. (2010) Entsyklopedychnyi slovnyk z derzhavnoho upravlinnia [Encyclopedic dictionary of public administration]. (Yu.P. Surmin, V.D. Bakumenko, A.M. Mykhnenko others.; under the editorship Yu.V. Kovbasyuk, V.P. Troshchanskyi, Yu.P. Surmin). Kiyv: NADU [in Ukrainian].
6. Kaleniuk, I., Kuklin, O. (2015). Ryzyk-menedzhment u systemi vyshchoi osvity Ukrainy [Risk management in the higher education system of Ukraine]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. No 5 (170). P. 23–28 [in Ukrainian].
7. Klochkova, T. I. (2014). Menedzhment ryzykiv u vyshchii osviti: kharakterystyka poniatiino-terminolohichnoho aparatu doslidzhennia [Risk management in higher education: characteristics of the conceptual and terminological apparatus of the study]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii – Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. No 10 (44). P. 30–36 [in Ukrainian].
8. Korzh, N.V., Sokolovska, V.V. (2019). Ryzyk-menedzhment u realizatsii systemy upravlinnia yakistiu zakladiv vyshchoi osvity [Risk management in the implementation of the quality management system of higher education institutions]. Derzhava ta rehiony – State and regions. No 4 (109). P. 53–57 URL: http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2019/- 4_2019/11.pdf [in Ukrainian].
9. Mochernyi, S.V. (2009). Ekonomichnyi entsyklopedychnyi slovnyk [Economic encyclopedic dictionary]. Vol. 2. Lviv: Svit [in Ukrainian].
10. Pro skhvalennia Kontseptsii realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity «Nova ukrainska shkola» na period do 2029 roku [On the approval of the Concept of implementation of state policy in the field of general secondary education reform "New Ukrainian School" for the period until 2029]: order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 14.12.2016 No. 988-r. URL: https://www.kmu. gov.ua/npas/249613934 [in Ukrainian].
11. Khytra, O. & Andrushko, L. (2013). Poniattia, faktory i naslidky kadrovykh ryzykiv na pidpryiemstvi [Concept, factors and consequences of personnel risks in the enterprise]. Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen – Herald of socio-economic research. No 1 (48). P. 163– 167 [in Ukrainian].
12. Chernenko, N.M. (2020). Ryzyk-menedzhment u zakladakh osvity [Risk management in educational institutions: a study guide]. Ushinsky University [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 26
Авторське право (c) 2024 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.