Культура особистісно-професійного самовираження майбутніх педагогів: сутність та умови розвитку

  • О. Л. Кононко докторка психологічних наук, професорка, завідувачка кафедри дошкільної освіти Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0003-2815-6261
Ключові слова: особистісна культура, культура самовираження; особистісно-професійне самовираження, самоорганізація, самореалізація, самостійна професійна діяльність, психолого-педагогічні умови оптимізації освітнього процесу у ЗВО

Анотація

У статті розкрито сутність культури особистісно-професійного самовираження майбутніх педагогів, яка розглядаэться як складний інтегрований феномен. Зазначено, що сформованість культури самовираження засвідчується особливостями, способами і результатами самостійно організованої професійної діяльності, які набувають для майбутнього педагога значущості та відповідають його інтересам. Визначено концептуальні засади дослідження, уточнено зміст основних категорій, описано комплексну методику вивчення інтегративного феномену. Розроблено критерії, показники, компоненти та схарактеризовано рівні сформованості культури самовираження майбутніх вихователів дошкільної сфери. Основними критеріями оцінки міри сформованості культури самовираження виступили: організованість, мотивація досягнення, комунікативна толерантність, креативність. Описано авторську типологію культури самовираження, до складу якої віднесено такі пам’ять рівнів її розвитку: духовно орієнтований, особистісний, суб’єктний, базовий та деструктивний. Визначено основні психолого-педагогічні умови оптимізації освітнього процесу у ЗВО, спрямовані на ефективний розвиток культури особистісно-професійного самовираження майбутніх педагогів. В якості основних виступили: розвиток у майбутніх вихователів ЗДО життєдайного Я-образу, адекватної самооцінки; вправляння в уміннях планувати, організовувати, регулювати, контролювати та оцінювати самостійну професійну діяльність; заохочення проявів творчої фантазії, креативності, здатності варіювати засоби досягнення мети; гумані[1]зація взаємодії з дошкільниками, формування ціннісного ставлення до них.

Посилання

References
1. Bekh, I.D. (2018). Osobystist na shliakhu do dukhovnykh tsinnostei [Personality on the way to spiritual values]. Kyiv; Chernivtsi: Bukrek [in Ukrainian].
2. Bondar, V.I. (2007). Psykholoho-pedahohichni chynnyky formuvannia osobystosti maibutnoho vchytelia u pedahohichnomu VNZ [Psychological and pedagogical factors of personality formation of the future teacher at the pedagogical university]. Pedahohichna i psykholohichna nauky v Ukraini – Pedagogical and psychological sciences in Ukraine. Kyiv: Pedahohichna dumka. Vol. 1. Pp. 248–259 [in Ukrainian].
3. Kononko, O. (2018). Autopsykholohichna kompetentnist maibutnoho vykhovatelia: sut, typolohiia, stratehiia rozvytku [Autopsychological competence of the future educator: essence, typology, development strategy]. Visnyk Hlukhivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu – Bulletin of the Glukhiv National Pedagogical University. Issue 2 (37). Pp. 10–17 [in Ukrainian].
4. Onyshchuk, I. (2020). Teoretyko-metodychni zasady rozvytku kultury samovyrazhennia maibutnikh vykhovateliv zakladiv doshkilnoi osvity u khudozhnii diialnosti [Theoretical and methodological foundations of the development of the culture of self-expression of future teachers of preschool education institutions in artistic activity]. Extended abstract of Doctor’s. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
5. Ostapchuk, O.Ye. (2005). Rozvytok osobystosti v modeli innovatsinoho funktsionuvannia osvitnoi systemy [Personality development in the model of innovative functioning of the educational system.]. Teoretyko-metodolohichni problemy rozvytku osobystos v systemi neperervnoi osvity – Theoretical and methodological problems of personality development in the system of continuous education. (S.D. Maksymenka (Ed.). Kyiv [in Ukrainian].
6. Radul, V., Mykhailov, O., Krasnoshchok, I. & Kushnir, V. (2002). Sotsialno-profesiine stanovlennia osobystosti [Social and professional development of personality]. (V.V. Radula (Ed.)). Kirovohrad: Polihrafichno-vydavnychyi tsentr TOV «Imeks LTD» [in Ukrainian].
7. Tsyna, V. (2014). Sutnist, struktura, osoblyvosti osobystisno-profesiinoi zrilosti maibutnoho vchytelia [The essence, structure, features of personal and professional maturity of the future teacher ]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti – Origins of pedagogical skills. Issue 14. 309 p. [in Ukrainian].
8. Cherkashyn, A.I. (2017). Definitsiia «osobystisno-profesiina zrilist» u psykholohichnykh doslidzhenniakh [The definition of "personal and professional maturity" in psychological research]. Pravo i bezpeka – Law and security. No 3 (66). Pp. 159–164 [in Ukrainian].
9. Shemeliuk, I.Ya. (2000). Korotkyi indeks samoaktualizatsii ta shkala yasnosti Yakontseptsii yak pokaznyky osobystisnoi zrilosti [Short self-actualization index and self-concept clarity scale as indicators of personal maturity]. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota – Practical psychology and social work. No 6. Pp. 26–27 [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 14
Опубліковано
2024-11-11
Як цитувати
Кононко, О. (2024). Культура особистісно-професійного самовираження майбутніх педагогів: сутність та умови розвитку. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (3), 17-26. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2024-PP-3-17-26