Формування моральних ставлень дітей 5–6 років у закладі дошкільної освіти та сім’ї
Анотація
У статті розглядається проблема формування у дітей дошкільного віку (5– 6 років) основ моральних ставлень особистості у контексті взаємодії закладу дошкільної освіти та сім’ї. Наголошується, що наразі питання виховання у дошкільників моральних ставлень є вагомим компонентом розвитку особистості дошкільника, зокрема становлення морально-ціннісної сфери дитини. У статті авторка вказує на основні компоненти, критерії та показники розвиненості моральних ставлень дітей п’яти – шести років, згідно з якими було розроблено емпіричну методику. Разом із тим, зроблено акцент на найбільш специфічних показниках моральності дітей 5-6 років та їх ставленні до: а) інших осіб (чесність, щирість, доброзичливість, лагідність); б) самого себе (самостійність, комунікабельність, що містить у собі, згідно уявлень дітей, веселість й енергійність у стосунках); в) явищ у людському соціумі (працьовитість). Разом із тим, зафіксовано, що більшість дітей 56 років цінують комунікабельність, щирість, доброзичливість і лагідність, які і є основоположними чеснотами у моральному сенсі дошкільників 5–6 років. У емпіричному дослідженні авторка зафіксувала, що значна частина дошкільників (48 %) характеризується низьким рівнем сформованості моральних ставлень, який проявляється у їх висловлюваннях, поглядах, 38 % дітей п’яти-шести років властивий середній рівень вихованості моральних ставлень. Найменше виявлено старших дошкільників з високим рівнем сформованості моральних ставлень – 14 %. Загалом, з’ясовано, що 86 % дітей у старшій групі ЗДО характеризуються недостатньою мірою сформованості моральних ставлень як основних утворень морально-ціннісної сфери дитини. Авторка, вивчаючи виховні впливи педагогічних працівників ЗДО на формування моральних ставлень дітей 5–6 років, дійшла висновку, що вихователі слабо орієнтуються у меті й завданнях морального розвитку дітей 5–6 років, у недостатній мірі звертаються за інформацією щодо цієї проблеми до державних нормативних документів, майже не використовують досягнення своїх колег, рекомендації методичних об’єднань, публікації у педагогічній пресі. Разом із тим, визначено, що слабкою мірою організована співпраця з батьками дошкільників, що безумовно негативно впливає на формування змісту моральних ставлень у дітей 5–6 років. Виховні впливи батьків вихованців на формування моральних ставлень дітей 5– 6 років також мають свої особливості. Зокрема дорослі показали достатньо системні знання у сфері моральних принципів. Проте лише незначна їх частина спілкується з сином чи донькою на теми моральних ставлень до світу, читає їм відповідну літературу, прагне демонструвати на власному прикладі дійсно моральні вчинки. При цьому, значна частина батьків ігнорують виховні впливи щодо дітей 5–6 років, обґрунтовуючи це тим, що знання мають формувати у дитсадках і школах. За результатами проведеного емпіричного дослідження зроблено висновок щодо необхідності оптимізації процесу формування моральних ставлень дітей п’яти-шести років до навколишнього світу.
Посилання
1. Vlasova, O. (2007). Pedahohichna psykholohiia [Pedagogical psychology]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
2. Zubalii, N. (2005). Pochuttia. Zahalna psykholohiia [Feeling. General psychology]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
3. Kyrylenko, T. (2005). Afektyvna sfera osobystosti. Psykholohiia [Affective sphere of personality. Psychology]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
4. Lokhvytska, L. (2014). Prohrama z moralnoho vykhovannia ditei doshkilnoho viku "Skarbnytsia morali" [Moral education program for preschool children "Treasury of Morals"]. Ternopil: Mandrivets [in Ukrainian].
5. Ponimanska, T., Kozliuk, O. & Marchuk, H. (2008). Vykhovannia liudianosti [Education of humanity]. Kyiv: Milenium [in Ukrainian].
6. Nyzkovska, O., Bilan, O., Vozna, L. & Maksymenko, O. (2022). Prohrama rozvytku dytyny doshkilnoho viku «Ukrainske doshkillia» [Preschool Child Development Program "Ukrainian Preschool"]. Ternopil: Mandrivets [in Ukrainian].
7. Tereshchenko, O. (2017). Vykhovannia u starshykh doshkilnykiv dobrozychlyvykh vzaiemyn [Education of benevolent relationships in older preschoolers]. Teoretychno-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi – Theoretical and methodological problems of raising children and school youth. Issue 1(16). Pp. 322–328 [in Ukrainian].
8. Tytarenko, T. (2005). Suchasna psykholohiia osobystosti [Modern personality psychology]. Kyiv: Marych [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 18
Авторське право (c) 2024 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.