Педагогічні умови формування соціальної компетентності дітей дошкільного віку засобами масової інформації
Анотація
У статті проведено аналіз наукових досліджень та практичних аспектів соціалізації дітей дошкільного віку, а також факторів, що впливають на цей процес. Окрему увагу приділено дієвості засобів масової інформації як провідного елемента соціалізації. У статті також представлені узагальнення та висновки щодо педагогічних умов, що сприяють формуванню соціальної компетентності дошкільнят. Окреслені та проаналізовані педагогічні умови ефективності соціалізаційного процесу засобами масової інформації, а саме: 1) збагачення уявлень дітей про суспільне довкілля засобами екранізованих та літературних творів; 2) використання ЗМІ для набуття дітьми соціального досвіду; 3) забезпечення медіа-розвивального середовища для соціального становлення дитини-дошкільника в процесі спілкування з однолітками та дорослими. Відповідно до визначених педагогічних умов, представлена програма їх реалізації у формуванні соціальної компетентності дітей дошкільного віку засобами ЗМІ. Охарактеризовані три етапи програми: інформаційно-орієнтувальний, навчально-розвивальний, діяльнісно-трансформувальний. Визначені мета, завдання, змістове наповнення та відповідні форми роботи у межах кожного етапу. Інформаційно-орієнтувальний етап реалізував першу педагогічну умову – збагачення уявлень дітей про суспільне довкілля засобами екранізованих і літературних творів. На навчально-розвивальному етапі реалізовувалася друга педагогічна умова – використання ЗМІ для набуття дітьми соціального досвіду та його реалізації в різних формах творчої діяльності. На діяльнісно-трансформувальному етапі реалізовувалася третя педагогічна умова – забезпечення медіа-розвивального середовища для соціального становлення дитини-дошкільника в процесі спілкування з однолітками і дорослими. Представлені результати свідчать про позитивний вплив засобів масової інформації на соціальний розвиток дошкільнят за умови педагогічно обґрунтованого підходу. Цілеспрямоване використання ЗМІ сприяє формуванню ключових соціальних навичок, таких як комунікативність, співпраця, емпатія та критичне мислення. Результати дослідження підтверджують необхідність інтеграції медіа-освіти в навчальні програми для дошкільнят, що стане основою для їхнього подальшого соціального становлення.
Посилання
1. Bohush, A.M. (2006). Dity i sotsium: osoblyvosti sotsializatsii ditei doshkilnoho ta molodshoho viky: monohrafiia [Children and society: peculiarities of socialization of preschool and primary school age children: monograph]. Luhansk: Alma-mater [in Ukrainian].
2. Varianytsia, L.O. (2006). Dytiacha subkultura yak faktor sotsializatsii molodshoho shkoliara v navchalno-vykhovnomu protsesi [Children’s subculture as a factor in the socialization of younger schoolchildren in the educational process]. Candidate’s thesis. Luhansk [in Ukrainian].
3. Kononko, O.L. (2018). Sotsialno-emotsiinyi rozvytok osobystisti (u doshkilnomu dytynstvi) [Socio-emotional development of personality (in preschool childhood): study manual for higher educational institutions]. Kiyv: Osvita [in Ukrainian].
4. Kosenko, Yu.M. (2010). Transformatsiia naukovykh doslidzhen ukrainskykh vchenykh z problemy sotsializatsii ditei doshkilnoho viku [Transformation of scholarly research of Ukrainian scholars on the problem of preschool children’s socialization]. Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu – Humanization of the educational process: collection of scientific papers. Slovyansk: SDPU. Vol. 2. Pp. 99–110 [in Ukrainian].
5. Kuz, V.H. (2004). Sotsializatsia ditei v umovakh silskykh navchalno-vykhovnykh kompleksiv “Zahalnoosvitnii navchalnyi zaklad – doshkilnyi navchalnyi zaklad” [Socialization of children in the conditions of rural educational complexes "General educational institution – preschool educational institution"]. Kiyv: Milenium [in Ukrainian].
6. Kurinna, S.M. (2004). Osoblyvosti sotsializatsii ditei shesty-semy rokiv u riznykh umovakh zhyttiediialnosti [Peculiarities of socialization of six- to seven-year-old children in different life conditions]. Candidate’s thesis. Lviv [in Ukrainian].
7. Masol, L. (2003). Formuvannia estetychnoho smaku zasobamy telebachennia, radio [Formation of aesthetic taste by means of television and radio]. Shkilnyi svit – School world. No 38–39. P. 34-41 [in Ukrainian].
8. Petrunko, O. (2009). Suchasna dytyna v mediaprostori [The modern child in the media space]. Pedahohichna hazeta – Pedagogical newspaper. No 7(180). P. 6 [in Ukrainian].
9. Pechenko, I.P. (2003). Sotsializatsia ditei u silskykh navchalno-vykhovnykh kompleksakh “Zahalnoosvitnii navchalnyi zaklad – doshkilnyi navchalnyi zaklad” [Socialization of children in rural educational complexes "General educational institution – preschool educational institution"]. Candidate’s thesis. Kiyv [in Ukrainian].
10. Ponimanska, T.I. (1999). Liudy i ya. Svit doroslykh yak chynnyk sotsializatsii osobystosti dytyny [People and me. The world of adults as a factor in the socialization of the child’s personality]. Doshkilne vykhovannia – Preschool education. No 8. Pp. 14–15 [in Ukrainian].
11. Rohalska, I.P. (2008). Sotsializatsiia osobystosti u doshkilnomu dytynstvi: sutnist, spetsyfika, suprovid [Socialization of personality in preschool childhood: essence, specifics, support]. Kiyv: Milenium [in Ukrainian].
12. Semchuk, S.I. (2008). Vplyv kompyuternykh tekhnolohii na dukhovne stanovlennia ditei doshkilnoho viku [The influence of computer technologies on the spiritual development of preschool children]. Problemy doshkilnoi ta pochatkovoi osvity u konteksti suchasnoho vymiru – Problems of preschool and primary education in the context of the modern dimension. Uman: P.P. Zhovtyi [in Ukrainian].
13. Semchuk, S.I. (2008). Vplyv telebachennia ta kompyuternykh tekhnolohii na formuvannia svidomosti ditei doshkilnoho viku [The influence of television and computer technologies on the formation of consciousness of preschool children]. Pedahohichni nauky – Pedagogical sciences. Issue 119. Pp. 103–108. Cherkasy [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 17
Авторське право (c) 2024 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.