Методи та засади формування сприятливого середовища для набуття м’яких навичок у студентів вищих навчальних закладів
Анотація
Статтю присвячено визначенню та систематизації принципових теоретичних засад та методів формування такого освітнього середовища, яке б сприяло формуванню м’яких навичок у здобувачів вищої освіти. Для досягнення поставленої мети використано методи теоретичного аналізу, систематизації, порівняння та узагальнення. Актуальність цієї наукової проблематики зумовлена тим, що освітнє середовище виступає максимально придатною основою для розвитку життєво важливих компетенцій здобувачів освіти, а ефективне формування м’яких навичок у студентів вищих закладів освіти є ключовим чинником їхньої конкурентоспроможності на ринку праці та успішності в житті. У результаті здійсненого теоретичного аналізу виділено ряд засадничих положень, виражених у конкретних принципах створення оптимального для розвитку м’яких навичок здобувачів вищої освіти освітнього середовища, а саме принципи динамічності, індивідуального підходу, суб’єкт-суб’єктної взаємодії викладачів та студентів, принцип взаємодії, реалізації колективних творчих справ, психологічної безпеки, активності та самостійності здобувача освіти, рефлексивності, зв’язку освітнього процесу з майбутньою професійною діяльністю та реальним життям. Визначено, що методом є конкретне інструментальне втілення того чи іншого засадничого положення, впорядкована сукупність алгоритмів використання засобів для досягнення певної мети. До кожного принципу було підібрано ряд методів, що дозволяють максимально повно реалізувати його засадничі положення: наприклад, інтерактивні методи навчання, методи проблемного навчання, партнерство з потенційними роботодавцями, волонтерська діяльність, участь у соціальних проєктах, участь у колективних творчих справах, впровадження інституту наставництва, метод надання конструктивного зворотного зв’язку тощо. Акцентовано увагу на тому, що спільною рисою підібраних методів створення оптимального для розвитку soft skills освітнього середовища є їх зорієнтованість на формування стресостійкості, комунікативних навичок, емоційного інтелекту та рефлексії серед здобувачів вищої освіти.
Посилання
1. Burmakina, N.S. (2024). Formuvannia miakykh navychok zdobuvachiv vyshchoi osvity za dopomohoiu interaktyvnoho metodu navchannia case-study na zaniattiakh z inozemnoi movy [Formation of soft skills of higher education applicants using the interactive method of teaching case-study in foreign language classes]. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii – Scientific innovations and advanced technologies. No 2 (30). Pp. 1045–1053. URL: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-2(30)-1045-1053 [in Ukrainian].
2. Dzevytska, L.S., Tsapko, A.M. & Soltys, N.V. (2023). Zabezpechennia rozvytku soft skills u studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv: innovatsiini stratehii ta roli osvity [Ensuring the development of soft skills in students of higher educational institutions: innovative strategies and roles of education]. Perspektyvy ta innovatsii nauky – Perspectives and innovations of science. No 14 (32). Pp. 149–160. URL: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-14(32)-149-160 [in Ukrainian].
3. Katkova, T.A. & Varina, H.B. (2017). Rozvytok komunikatyvnykh umin studentiv psykholohichnykh spetsialnostei pid chas navchannia u VNZ [Development of Communicative Skills of Students of Psychological Specialties during Higher Education Institutions]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu – Scientific Bulletin of Kherson State University. Issue 5. Vol. (2). Pp. 38–43. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/- 513081.pdf [in Ukrainian].
4. Korniush, H.V. (2020). Formuvannia miakykh navychok u studentiv zakladiv vyshchoi osvity v konteksti navchannia inozemnykh mov [Formation of soft skills in students of higher education institutions in the context of teaching foreign languages]. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity na suchasnomu etapi – Language teaching in higher education institutions at the modern stage. Interdisciplinary connections. Vol. 36. Pp. 99–110. URL: https://doi.org/10.26565/2073-4379-2020-36-08 [in Ukrainian].
5. Tkachuk, I.I. & Sosnovenko, N.V. (2019). Rozvytok «soft skills» u studentiv koledzhiv [Development of «soft skills» in college students]. Profesiina osvita – Vocational education. No 3 (84). Pp. 16–18. https://lib.iitta.gov.ua/717748/1/Tkachuk_Sosnovenko_soft% 20skills_2019_- 16–18. pdf [in Ukrainian].
6. Cherusheva, H. (2023). Kontseptualni pidkhody do vyznachennia «soft skills» u suchasnykh modeliakh upravlinskoi kompetentnosti [Conceptual Approaches to the Definition of «Soft Skills» in Modern Models of Managerial Competence]. Orhanizatsiina psykholohiia. Ekonomichna psykholohiia – Organizational psychology. Economic psychology. No 1 (28). Pp. 128–137. URL: https://doi.org/10.31108/2.2023.1.28.13 [in Ukrainian].
7. Sheliakina, A. & Torosian, O. (2023). Formuvannia ta rozvytok soft skills u studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Formation and development of soft skills in students of higher educational institutions]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk – Current issues of humanitarian sciences. Issue 66 (3). Vol. 3. Pp. 272–276. URL: https:// doi.org/10.24919/2308-4863/66-3-40 [in Ukrainian].
8. Shestakova, S. (2020). Vykorystannia interaktyvnykh metodiv navchannia dlia formuvannia soft skills u studentiv yurydychnoho profiliu [Use of interactive teaching methods for the formation of soft skills in law students]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii – Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. No 2 (96). Pp. 224– 233. URL: https://doi.org/10.24139/2312–5993/2020.02/224–233 [in Ukrainian].
9. Claxton, G., Costa, A. L., & Kallick, B. (2016). Hard thinking about soft skills. Educational leadership. Vol. 73 (6). Pp. 60–64. https://eric.ed.gov/?id=EJ1092939 [in English].
10. Levasseur, R. (2013). People skills: developing soft skills – a change management perspective. Interfaces. Vol. 43. Issue 6. Pp. 566–571. URL: https://doi.org/10.1287/inte.2013.0703 [in English].
11. Lippman, L.H., Ryberg, R., Carney, R., & Moore, K.A. (2015). Workforce connections: key «soft skills» tо foster youth workforce success: toward consensus across fields. Child Trends Publication. URL: https: //www.fhi360.org/wp-content/uploads/drupal/documents/workforce connections-soft-skills-small. pdf [in English]
Переглядів анотації: 7
Авторське право (c) 2024 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.