Історичний аспект проблеми вивчення фольклору студентами – майбутніми вчителями початкової школи у процесі підготовки до проведення уроків літературного читання

  • О. А. Гордієнко кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри початкової освіти та культури фахової мови Житомирського державного університету імені Івана Франка
Ключові слова: історичний аспект вивчення фольклору, усна народна творчість, фольклористика, літературна освіта, історія методики літератури, студенти – майбутні вчителі початкових класів

Анотація

Нові завдання, що стоять перед системою освіти, вимагають новітніх підходів до проведення уроків літературного читання, де важливе місце відводиться усній народній творчості. Проблема вивчення творів усної народної творчості є досить актуальною та недостатньо вивченою, особливо в історичному аспекті. Вона набуває особливої актуальності у зв’язку з розглядом проблеми всебічного розвитку особистості, зокрема, в новій українській школі. Мета статті – аналітичний огляд, синтез та узагальнення проблеми вивчення фольклору в історичному аспекті, що є особливо актуальним для сучасної методики у контексті підготовки вчителя до викладання літературного читання в початкових класах. Адже вивчення та творче переосмислення ідей мислителів минулого може виступити одним із джерел для духовного відродження України. Основні завдання: аналітичний огляд, синтез, теоретичне узагальнення проблеми історичного контексту вивчення фольклору, що актуально для опанування методики викладання його студентами-майбутніми вчителями початкової школи на уроках літературного читання. У процесі виконання поставлених завдань використовувалися теоретичні методи дослідження: аналіз і синтез історичних і методичних джерел із проблеми дослідження; метод теоретичного прогнозування для визначення об’єкта, предмета, мети і завдань дослідження. Наукова новизна: вперше детально проаналізовано та узагальнено вивчення усної народної творчості в історичному аспекті. Практична значимість: коротко узагальнено отримані результати, рекомендовано впровадити у навчальний процес підготовки майбутніх вчителів початкових класів матеріали з історії вивчення фольклору в Україні. Матеріали статті можуть бути використані для вдосконалення методики вивчення фольклору як складової системи підготовки майбутніх спеціалістів гуманітарного та мистецького профілів. Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми. Зокрема, потребують подальших досліджень проблема підготовки студентів – майбутніх учителів початко[1]вих класів до проведення аналізу творів усної народної творчості.

Посилання

References
1. Baliuk, V.P., Kuzmina, N.M. & Spiriakova, S.V. (2022). Istoriia talantu. Mykola Lysenko (180 rokiv vid dnia narodzhennia) [The story of talent. Mykola Lysenko. (180 years since the birthday)]. Poltava: Poltavskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni V.H.Korolenka, Biblioteka imeni Mykhaila Andriiovycha Zhovtobriukha [in Ukrainian].
2. Borysenko, M. (2004). Mizhdystsyplinarni zviazky yak zasib formuvannia u studentiv svitohliadnykh pohliadiv [Interdisciplinary Relations as the Means of Students World Outlook Formation]. Vyshcha shkola – Higher school. No 3. Рр. 17–19 [in Ukrainian].
3. Hrytsa, S. (1991). Kulturolohichni spriamuvannia v naukovii diialnosti Filareta Kolessy [Cultural directions in the scientific activity of Filaret Kolessa]. Slovo i chas – Word and time. No 7. Рр. 54–59 [in Ukrainian].
4. Dmytrenko, M. (2019). Potebnia Oleksandr Opanasovych. Ukrainska folklorystychna entsyklopediia [Oleksandr Opanasovych Potebnia. Ukrainian folklore encyclopedia] IMFE im. M. T. Rylskoho NAN Ukrainy. Kyiv: Vydavnytstvo IMFE. 840 р. Рр. 623–625 [in Ukrainian].
5. Lynenko, A. F. (1995). Hotovnist maibutnoho vchytelia do pedahohichnoi diialnosti [Readiness of a Future Teacher to Pedagogical Work]. Pedahohika i psyholohia – Pedagogy and Psychology. Рр.125–132 [in Ukrainian].
6. Literaturne chytannia: navchalna programa dlia zagalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Literary Reading: Study Program for Secondary Educational Establishments]: 2–4 klasy / O.Y. Savchenko, V.O. Martynenko, V.O. Naumenko, N.M. Kolesnikova, L.I. Lapteva. URL: http://osvita.ua/doc/files/news/87/8793/02-lit-chit.pdf [in Ukrainian].
7. Maksymovych, M.O. (2002). Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic dictionary]. Kyiv: Instytut filosofii imeni Hryhoriia Skovorody NAN Ukrainy: Abrys [in Ukrainian].
8. Metlynskyi, A.L. (2013). Shevchenkivska entsyklopediia [Metlynskyi Amrosii Lukyanovych. Shevchenko encyclopedia]. (M.H. Zhylynskyi (Ed.)). Kyiv: In-t literatury im. T.H. Shevchenka. Vol. 4. Рр. 184–187 [in Ukrainian].
9. Mykhailo Hrushevskyi (1993). Istoriia ukrainskoi literatury [History of Ukrainian literature]. Kyiv: Oberehy. Vol. 1. Рр. 227–262 [in Ukrainian].
10. (1982). Pauli Zhyhota Ihnatsii. Ukrainska radianska entsyklopediia (1974–1982) [Pauli Zhigot Ikhnatsia. Ukrainian Soviet Encyclopedia (1974–1982)]. (M.P. Bazhan (Ed.)). (2 ed.). Kyiv: URE. Vol. 8. Р. 345 [in Ukrainian].
11. (1974). Pioner slovianskoi folklorystyky ta yoho ukrainski zapysy. Ukrainski narodni pisni v zapysakh Zoriana Dolenhy-Khodakovskoho [A pioneer of Slavic folkloristics and his Ukrainian records. Ukrainian folk songs recorded by Zorian Dolenga-Khodakovsky]. Kyiv: Dnipro [in Ukrainian].
12. (25007). Ruska triitsia. Literaturoznavcha entsyklopediia [Russian Trinity. Literary encyclopedia]. (Yu.I. Kovaliv (Ed.)). Kyiv: VTs «Akademiia» Vol. 2: M – Ya. Рр. 361–362 [in Ukrainian].
13. Savchuk, Viktor (2010). Ukrainske kraieznavstvo u pidruchnykakh i pidruchnykh knyhakh 1920–1930-kh rr.: rehionalnyi aspekt [Ukrainian regional studies in textbooks and reference books of the 1920s-1930s: regional aspect]. Kraieznavstvo. No 1–2. Pp. 105–112 [in Ukrainian].
14. Syvachenko, M. (1962) Anatolii Svydnytskyi i zarodzhennia sotsialnoho romanu v ukrainskii literaturi [Anatoly Svidnytskyi and the birth of the social novel in Ukrainian literature] Kyiv: Vyd-vo AN URSR. Рр. 123–152 [in Ukrainian].
15. Skrypnyk, P. I. (2004) Hnatiuk Volodymyr Mykhailovych. Entsyklopediia istorii Ukrainy [Hnatyuk Volodymyr Mykhailovych. Encyclopedia of the history of Ukraine]. V.A. Smolii (Ed.)). Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy. Kyiv: Naukova dumka. Vol. 2. Р. 127 [in Ukrainian].
16. Sokil, Hanna (2008). Folklorystychna diialnist Ivana Franka: orhanizatsiia zbyratsko doslidnytskoi roboty [Folklore activity of Ivan Franko: organization of collecting and research work] Ukrainske literaturoznavstvo. Vol. 70. Pp. 255–262 [in Ukrainian].
17. Sukhomlynska, Lesia (2021). Vidobrazhennia svitu zhyvoho u pidruchnykovii literaturi pochatku KhKh stolittia (doradianskyi i rannoradianskyi period) [Representation of the living world in textbook literature of the beginning of the 20th century (pre-Soviet and early Soviet period)] Innovatyka u vykhovanni. Vol. 14. Pp. 258–269 [in Ukrainian].
18. (2003). Ukrainomovna knyha u fondakh Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni I.V. Vernadskoho, 1798–1923 [Ukrainian-language book in the funds of the National Library of Ukraine named after I.V. Vernadsky, 1798–1923]. Kyiv: Vyd-vo AN URSR. Vol. 1. 667 р. [in Ukrainian].
19. (1974). Ukrainski narodni pisni v zapysakh Zoriana Dolenhy-Khodakovskoho [Ukrainian folk songs recorded by Zorian Dolenga-Khodakovsky]. Kyiv: Nauk. Dumka [in Ukrainian].
20. Tserteliev, M.A. (2015). Shevchenkivska entsyklopediia [Shevchenko encyclopedia] (M.H. Zhulynskyi (Ed.)). Kyiv: In-t literatury im. T. H. Shevchenka. Vol. 6. Рр. 689–690 [in Ukrainian].
21. Ias, O.V. (2012) Porivnialno-istorychnyi metod u doslidnytskykh praktykakh Mykhaila Drahomanova [Comparative-historical method in the research practices of Mykhailo Drahomanov]. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal – Ukrainian historical journal. No 2. Pp.133–58 [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 7
Опубліковано
2024-11-11
Як цитувати
Гордієнко, О. (2024). Історичний аспект проблеми вивчення фольклору студентами – майбутніми вчителями початкової школи у процесі підготовки до проведення уроків літературного читання. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (3), 80-90. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2024-PP-3-80-90