Конфліктологічна компетентність соціального педагога у формуванні гуманістичних відносин учасників освітнього процесу
Анотація
Провідним принципом сучасної освіти є гуманізація і демократизація освітнього простору, що ставить на порядок денний питання формування гуманістичних взаємовідносин учасників освітнього процесу, попередження ескалації напруженості і непорозумінь у вирішенні спірних питань. Виходячи з особливостей освітнього процесу закладу освіти, відмінностями у віці, досвіді, поглядах, цінностях учасників освітніх відносин спілкування між ними потребує своєчасного попередження його деструктивних форм та компетентного вирішення виникаючих протиріч. Здатність соціального педагога конструктивно взаємодіяти в конфліктній ситуації з усіма учасниками процесу визначається рівнем сформованості його конфліктологічної компетентності. Набір методів ефективного вирішення конфліктних ситуацій, що існує в практиці соціального педагога, часто не включає авторитарне втручання. Як наслідок, отримані результати не знімають самої суті протиріччя і тому мають нестійкий характер. Тому, метою даної статті є теоретичне обгрунтування конфліктологічної компетентності соціального педагога як здатності конструктивно взаємодіяти у конфліктній ситуації з метою гуманізації відносин учасників освітнього процесу. Для її реалізації в статті розглянуто зміст і сутнісні характеристики конфліктологічної компетентності соціального педагога закладу освіти. Проаналізовано особливості її реалізації у гуманізації міжособистісної взаємодії учасників освітнього простору установи, охарактеризовано підходи до її реалізації в різних формах практичної діяльності фахівця. У статті теоретично обгрунтовано конфліктологічну компетентність соціального педагога як мистецтво володіння «ключами» комунікації у формуванні гуманістичних відносин учасників освітнього процесу. Матеріали наукової статті можуть бути використані в практичній діяльності соціальних педагогів закладів освіти, інших установах і організація орієнтованих на соціальне виховання дітей та молоді.
Посилання
1. Vashchenko, I.V. & Kliap, M.I. (2013). Konfliktolohiia ta teoriia perehovoriv [Conflictology and negotiation theory]. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].
2. Hirnyk, A.M. (2011). Konfliktolohichna kompetentnist yak skladova profesiinoi kompetentnosti suchasnoho fakhivtsia [Conflictological competence as a component of the professional competence of a modern specialist]. Sotsialno-humanitarni vektory pedahohiky vyshchoi osvity – Social and humanitarian vectors of higher education pedagogy. Kharkiv [in Ukrainian].
3. Kozych, I. (2008). Model formuvannia konfliktolohichnoi kompetentnosti sotsialnoho pedahoha v umovakh mahistratury [A model of the formation of conflict-related competence of a social pedagogue in the conditions of a master's degree]. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu – Bulletin of Zaporizhzhya National University. No 1. Pp. 110–118 Zaporizhzhia [in Ukrainian].
4. Kotlova, L.O. (2014). Formuvannia konfliktolohichnoi kompetentnosti maibutnikh praktychnykh psykholohiv [Formation of conflict-related competence of future practical psychologists]. Praktychna psykholohiia osvity ХХІ st.: problemy ta perspektyvy – Practical psychology of education of the 21st century. Uman [in Ukrainian].
5. Klymentieva, O.S. (2015). Konfliktolohichna kompetentnist yak skladova profesionalizmu maibutnikh pravookhorontsiv [Conflictological competence as a component of the professionalism of future law enforcement officers]. Pedahohika ta psykholohiia – Pedagogy and psychology. Pp. 269–276 [in Ukrainian].
6. Titarenko, I.I. (2018). Pedahohichni umovy formuvannia konfliktolohichnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv z reklamy i zviazkiv z hromadskistiu [Pedagogical conditions for the formation of conflict-related competence of future specialists in advertising and public relations]. Candidate’s thesis. Kyiv. URL: https://docplayer.net/82564050-Titarenko-irina igorivna-disertaciya.html [in Ukrainian].
7. Yahupov, V.V. & Svystun V.I. (2012). Kompetentnisnyi pidkhid do pidhotovky fakhivtsiv u systemi vyshchoi osvity [A competent approach to the training of specialists in the higher education system]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Kyievo-Mohylianska akademiia» – Scientific notes of the National University "Kyiv-Mohyla Academy". Vol. 71. Pp. 3– 8. Kyiv [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 16
Авторське право (c) 2024 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.