Введення обов’язкових занять з фізичної культури в установах Ніжинської Вищої школи

  • К. Смалій викладач кафедри географії, туризму та міжнародних відносин спорту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0009-0003-8256-2444
Ключові слова: фізична культура, вища освіта, воєнізація, директивне запровадження

Анотація

У статті розглянута проблема пов’язана із обов’язковим запровадженням занять з фізичної культури для студентів різних освітніх установ, що існували в складі Ніжинської Вищої школи в кінці ХІХ – на початку ХХ ст. Проаналізовано ряд невдалих спроб керівництва Історико-філологічного інституту князя Безбородька поширити заняття фізкультурою серед студентів. Дирекція інституту планувало побудувати нову спортивну залу, налагодити спортивну гурткову роботу, ввести до штатного розпису інституту постійну посаду викладача гімнастики та закупити новий спортивний інвентар. В силу ряду суб’єктивних причин, нестачі фінансування, відсутність підтримки даної ініціативи з боку столичного керівництва та нерозуміння більшістю представників професорсько-викладацького складу необхідності фізичного розвитку студентства, ця ініціатива директора інституту Леціуса, так і залишилась нездійсненним проектом. Політикореволюційні події, що охопили Україну в 1917–1921 рр. не дали можливості вирішити дане питання. До нього повернулась влада більшовиків, але з великим запізненням. Тільки на початку 30-х рр. ХХ ст. виходячи з суто утилітарних міркувань, нова влада у наказному порядку впровадила фізкультуру як обов’язковий предмет для всіх закладів вищої освіти. Керівництво Радянської України, копіюючи заходи Москви, видало свої директиви для виконання на місцях. Вони не передбачали, як це було до революції, плюралізму думок викладачів та спеціалістів «на місцях», а запроваджувались жорсткими командними методами. Головний наголос робився на військово-спортивній підготовці студентів, як майбутніх солдат та командирів Червоної армії. Такі адміністративні методи запровадження нової дисципліни призвели до ліквідації індивідуального підходу при підготовці студентів, й поставили знак рівності між спортом, здоровієм, фізкультурою та військовою підготовкою

Посилання

Antykova, V.A. (1996). Optymyzatsyya fyzycheskoho vospytanyya v vysshykh uchebnykh zavedenyyakh [Antikova V.A. Optimization of physical education in higher educational establishments]. Kontseptsyya podhotovky spetsyalystov fyzycheskoy kultury v Ukrayne. Vseukr. nauk.-prakt. konf. Kyev-Lutsk: Vezha [in Ukrainian].

Arefyev, V.H. (2010). Osnovy teoriyi ta metodyky fizychnoho vykhovannya [Arefiev V. G. Basics of theory and methods of physical education]: pidruch. dlya stud. f-tiv (in-tiv) fiz. vykhovannya ped. un-tiv. Kiyv [in Ukrainian].

Bulatova M. (2004). Zdorovya i fizychna pidhotovlenistʹ naselennya Ukrayiny. Teoriya i metodyka fizychnoho vykhovannya i sportu [Bulatova M. Z. Health and physical fitness of the population of Ukraine. Theory and methodology of physical education and sports] / M. Bulatova, O. Lytvyn. – Kyiv. – № 1. – S. 4–9 [in Ukrainian].

Viddil Derzhavnoho Arkhivu Chernihivskoyi oblasti v misti Nizhyni (dali – VDACHON), f. 1105, op. 1, spr. 1833 [in Ukrainian].

VDACHON, f. 1105, op. 1, spr. 1955 [in Ukrainian].

VDACHON, f. 1105, op. 1, spr. 1888 [in Ukrainian].

VDACHON, f. 1105, op. 1, spr. 2266 [in Ukrainian].

VDACHON, f. 6121, op. 1, spr. 41 [in Ukrainian].

VDACHON, f. 6121, op. 1, spr. 1067 [in Ukrainian].

VDACHON, f. 6121, op. 1, spr. 1007 [in Ukrainian].

Volkov L.V. (2002). Teoriya i metodyka dytyachoho i yunatskoho sportu [Volkov L.V. Theory and methodology of children’s and youth sports]. Kiyv [in Ukrainian].

Krutsevych T.YU. (2008). Teoriya i metodyka fizychnoho vykhovannya [Theory and methodology of physical education]. Kyiv: NUFVSU «Olimpiyska literatur» [in Ukrainian].

Motsiyaka P. (2011). Nizhynskyy Istoryko-filolohichnyy instytut knyazya Bezborodka u portretakh yoho dyrektoriv. [Motsiaka P. Nizhinsky Historical and Philological Institute of Prince Bezborodek in the portraits of its directors]. Nizhyn: vydavets P.P. Lysenko M [in Ukrainian].

Nizhynska vyshcha shkola u spohadakh studentiv i vykladachiv: memuary (2015). [Nizhyn Higher School in the memories of students and teachers: memoirs]/ Uklad.: H.V. Samoylenko, O.H. Samoylenko. – Nizhyn: NDU im. M. Hoholya, T. 2: 1920-2010 [in Ukrainian].

Sokolova N. (2012). Rozvytok systemy fizychnoho vykhovannya v navchalnykh zakladakh Ukrayiny u 30-kh rokakh ХХ st. [Sokolova N. Development of the system of physical education in educational institutions of Ukraine in the 1930s]. Fizychne vykhovannya, sport i kultura zdorovya u suchasnomu suspilstvi. № 4 (20). – S. 46-50. [in Ukrainian].

Shyyan B.H. (2000). Teoriya fizychnoho vykhovannya [Shiyan B. G. Theory of physical education] / B. M. Shyyan, V. H. Papusha. Ternopil: ZBRUCH [in Ukrainian].


Переглядів анотації: 0
Опубліковано
2025-03-11
Як цитувати
Смалій, К. (2025). Введення обов’язкових занять з фізичної культури в установах Ніжинської Вищої школи. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 179-187. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2024-PP-4-179-187