Модель формування дискурсивної компетентності менеджерів у сфері освіти
Анотація
У статті обґрунтовано необхідність та здійснено розробку моделі формування дискурсивної компетентності менеджерів у сфері освіти, що є важливим не лише для розвитку саме менеджерів освіти, а й мають далекосяжні наслідки для здорового функціонування та постійного вдосконалення системи освіти в цілому. Розроблено рекомендації щодо підвищення рівня формування дискурсивної компетентності менеджерів освіти у процесі управління. У статті також розкрито такі ключові аспекти: важливість розвитку комунікативних навичок у сучасних умовах реформування освіти; роль менеджера в освітніх установах як комунікатора, що має ефективно взаємодіяти з різними зацікавленими сторонами (учителями, учнями, батьками, владними структурами, громадськістю); виклики, пов’язані з управлінням комунікаційними процесами в освітньому середовищі, включаючи розв’язання конфліктів і проведення публічних виступів; поняття «дискурсивна компетентність» та її складові; основні наукові підходи до формування дискурсивної компетентності (лінгвістичний, психологічний, соціокультурний); взаємозв’язок між дискурсивною компетентністю та професійною діяльністю освітнього менеджера. Представлено огляд моделі формування дискурсивної компетентності в управлінні (як загальноприйнятих, так і специфічних для сфери освіти) та компоненти моделі формування дискурсивної компетентності освітніх менеджерів, а саме: когнітивний компонент (знання про дискурс, управлінські комунікативні стратегії); мовленнєвий компонент (практичні навички усного та письмового спілкування); психологічний компонент (емоційний інтелект, управління конфліктами); соціокультурний компонент (вміння адаптувати комунікацію до різних соціальних та культурних умов), стратегічний компонент (планування та адаптація комунікативних процесів залежно від ситуації). Представлено методи формування дискурсивної компетентності менеджерів: використання інтерактивних методів навчання (рольові ігри, симуляції переговорів, моделювання конфліктних ситуацій); використання цифрових технологій для розвитку комунікативних навичок (вебінари, онлайн-платформи); впровадження тренінгів з розвитку комунікації у навчальні програми для управлінців освітніх установ.
Посилання
Bershadska N.S. (2011) Metodyka formuvannia anhlomovnoi usnoi dyskursyvnoi kompetentnosti u studentiv movnykh spetsialnostei [Methodology of formation of English oral discursive competence in students of language majors]: avtoref. dys. kand. ped. nauk. spets.: 13.00.02. Odesa [in Ukrainian].
Bibik N. (2004) Kompetentnisnyi pidkhid: refleksyvnyi analiz zastosuvannia. [Competency approach: reflective analysis of application] Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovoi dosvid ta ukrainski perspektyvy / pid zah. red. O. V. Ovcharuk. Kyiv: K.I.S. S. 47– 53 [in Ukrainian].
Bobrytska V.I. (2011). Kompetentnisnyi pidkhid u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh vykladachiv vyshchoi shkoly [A competent approach in the professional training of future teachers of higher education]. Problemy osvity. № 66. Ch. 1. S. 39-43 [in Ukrainian].
Horobchenko N.V. (2021). Osoblyvosti formuvannia dyskursyvnoi kompetentnosti starshoklasnykiv za umov zmishanoho navchannia. [Peculiarities of the formation of discursive competence of high school students under the conditions of mixed education] Akademichni studii. Seriia «Pedahohika». Vyp. 3. Ch. 2. S. 172-178 [in Ukrainian].
Delikatna N.M. (2021). Formuvannia konstruktyvno-proiektyvnykh umin u maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly [Formation of constructive and projective skills in future primary school teachers]: dys. kand. ped. nauk. spets.: 13.00.09. Kyiv, 234 s. [in Ukrainian].
Zhelanova V.V. (2013). Kontekstne navchannia maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv: teoriia i tekhnolohiia [Contextual training of the future primary school teacher: theory and technology]: monohrafiia. Luhansk Vyd-vo «LNU imeni Tarasa Shevchenka», 482 c. [in Ukrainian].
Kalinin V.O. (2005). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia inozemnoi movy zasobamy dialohu kultur [Formation of professional competence of the future teacher of a foreign language by means of cultural dialogue]: avtoref. dys. kand. ped. nauk. spets.: 13.00.04. Zhytomyr, 20 s. [in Ukrainian].
Kyrychok I.I. (2019). Teoriia ta metodyka oratorskoho mystetstva vchytelia pochatkovoi shkoly [Theory and technique of oratorical art of a primary school teacher]. Nizhyn, Vyd-vo NDU, 341 s.
Kucheriava O.A. (2008). Formuvannia dyskursyvnoi kompetentsii studentiv filolohichnykh fakultetiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Formation of discursive competence of students of philological faculties of higher educational institutions]: avtoref. dys. kand. ped. nauk. spets.: 13..00.02. Odesa, 24 s. [in Ukrainian].
Luhovyi V.I. (2009). Kompetentnosti ta kompetentsii: poniattievo-terminolohichnyi dyskurs [Competences and competences: conceptual and terminological discourse]. Vyshcha osvita Ukrainy. Temat. vyp.: Pedahohika vyshchoi shkoly: metodolohiia, teoriia, tekhnolohii. In-t vyshchoi osvity APN Ukrainy. Kyiv, S. 8-14. [in Ukrainian].
Nikitina A.V. (2013). Pedahohichnyi dyskurs uchytelia-slovesnyka [Pedagogical discourse of a lexicographer]. Kiyv: Lenvit [in Ukrainian].
Osova, O.O. (2019). Innovatsiini tekhnolohii formuvannia dyskursyvnoi kompetentsii maibutnikh uchyteliv-filolohiv [Innovative technologies of formation of discursive competence of future philology teachers]. Innovatsiina pedahohika. Vypusk 14. T. 2. S. 92-95. [in Ukrainian].
Petrychenko, L.O. (2007). Pidhotovka maibutnoho vchytelia pochatkovoi shkoly do innovatsiinoi diialnosti v pozaaudytornii roboti [Preparation of the future primary school teacher for innovative activities in extracurricular work]: dys. kand. ped. nauk. spets.: 13.00.04. Kharkiv, 237 s. [in Ukrainian].
Khachatrian, Ye.L. (2020). Formuvannia mizhkulturnoi dyskursyvnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv z ekonomiky v protsesi vyvchennia humanitarnykh dystsyplin [Formation of intercultural discursive competence of future specialists in economics in the process of studying humanitarian disciplines]: avtoref. dys. kand. ped. nauk. spets.:13.00.04. Kropyvnytskyi, 24 s. [in Ukrainian].
Shton, O.P. (2022). Formuvannia dyskursyvnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv ukrainskoi movy na pershomu (bakalavrskomu) rivni vyshchoi osvity. [Formation of the discursive competence of future teachers of the Ukrainian language at the first (bachelor) level of higher education]. URL: //dspace.tnpu.edu.ua›bitstream› 21_Shton (data zvernennia: 13.09.2022). [in Ukrainian].
Bruce, I. (2006). Opportunities to develop discourse competence in writing: An analysis of New Zealand English Curriculum documents. New Zealand Journal of Educational Studies. 41(2). P. 205–222 [in English].
Januina, J. & Stephenb, J. (2015). Exploring discourse competence elements in EAP class presentations through document and ethnographic analyses. Procedia-Social and Behavioral Sciences. №208. P. 157–166 [in English].
Mirgiyazova, M. (2021) Discursive Competence and Its Role in Teaching Oral Speech. International Journal of Academic Pedagogical Research (IJAPR).№4 (12). P: 46-47 [in English].
Oskina, N. & Stryga, E. & Avramenko, B. & Piven, V. & Verhun, L. (2021). Development of foreign language discourse competence of students in university education. Laplage em Revista (International). № 7. Р. 125–134 [in English].
Переглядів анотації: 0
Авторське право (c) 2025 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.