Адаптація першокурсників до навчання в університеті: з досвіду викладання «Вступу до спеціальності»

  • С. В. Тезікова кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри германської філології та методики викладання іноземних мов Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0001-7094-7505
  • С. В. Петрукович кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри прикладної лінгвістики Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0009-0000-6826-625X
  • О. М. Таран кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри германської філології та методики викладання іноземних мов Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0001-9462-8146
  • Є. О. Плотніков кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри германської філології та методики викладання іноземних мов Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0001-6010-247X
Ключові слова: адаптація першокурсників до навчання в університеті, компетентності, завдання, зміст, форми та методи навчання

Анотація

Стаття присвячена розгляду адаптаційного періоду у першокурсників спеціальностей 014 Середня освіта. Англійська мова та зарубіжна література, 014 Середня освіта. Німецька мова та зарубіжна література, 035 Германські мови та літератури (переклад включно) за бакалаврським рівнем вищої освіти в Ніжинському державному університеті імені Миколи Гоголя. Автори розглядають адаптацію як процес пристосування людини до нових умов середовища, діяльності чи соціальних обставин. На підставі досліджень, власних спостережень, результатів опитувань здобувачів, викладачів університетів та вчителів шкіл вони визначають форми адаптації та описують діяльності в їх межах. У статті також наводиться досвід комплексного підходу до дослідження проблеми, представлений у проєкті Документування ефективної освітньої практики (Documenting Effective Educational Practice (DEEP)) від Центру досліджень післяшкільної освіти (Center for Postsecondary Research) в Університеті штату Індіана (Indiana University). Не применшуючи значимість практики інших колег, автори діляться власним досвідом викладання Вступу до спеціальності для студентів першого курсу згаданих спеціальностей. У статті названі фактори, які спричинили модернізацію змісту навчання зі Вступу до спеціальності: структурні реформи та введення в обіг нових понят; розрив між вимогами вищої школи до рівня академічної готовності першокурсників та реальним її станом у випускників школи; автономією університетів. На думку авторів статті, освітній компонент Вступ до спеціальності має за мету сприяти адаптації студентів до навчання в освітній програмі, яка базується на вивченні іноземних мов, шляхом ознайомлення їх з організацією освітнього процесу та самостійної академічної роботи студентів, профілем спеціальності, перспективами власного професійного становлення та розвитку. Авторами сформульовані завдання, визначено зміст, форми та методи навчання. Автори піднімають проблему зміни алгоритмів визначення компетентностей та програмних результатів, декомпозиції їх, встановлення завдань навчання у відповідності до таксономії Блума. У статті описуються підходи до створення сприятливого навчального середовища, наводяться приклади завдань, розглядаються форми навчання

Посилання

1. Diabel, L.I. (2008). Sotsializatsiia studentiv-pershokursnykiv v umovakh pedahohichnoho universytetu [The Socialization of the first-year students in conditions of the Pedagogical University]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
2. Zdanevych, L.V. (2003). Adaptatsiia studentiv pedahohichnykh uchylyshch do novykh umov zhyttiediialnosti [Student adaptation to the new conditions of living at the pedagogical schools]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
3. Osvitno-profesiina prohrama «Serednia osvita. Anhliiska mova ta zarubizhna literature» pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity [Educational-Professional Program «Secondary Education. English Language and World Literature» of the first (bachelor’s) level of higher education]. URL: https://surl.li/twyezz [in Ukrainian].
4. Osvitno-profesiina prohrama «Serednia osvita. Nimetska mova ta zarubizhna literaturа» pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity [Educational-Professional Program «Secondary Education. German Language and World Literature» of the first (bachelor`s) level of higher education]. URL: https://surl.li/zbnbkg [in Ukrainian].
5. Osvitno-profesiina prohrama «Serednia osvita. Anhliiska mova ta zarubizhna literaturа» pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity [Educational-Professional Program «Germanic Languages and Literature (including translation)» of the first (bachelor`s) level of higher education]. URL: https://surl.li/jvxfki [in Ukrainian].
6. Programma navchalnoi dystsypliny «Vstup do spetsialnosti» [Course Program «Introduction to the Speciality»]. URL: https://drive.google.com/drive/folders/- 1B4A27BlV7jBJU7T0DEtRrUo-ChN_r4fe [in Ukrainian].
7. Honcharova, Ye., Bieliaeva, O., Kostenko, V., Sologor, I., & Efendiieva, S. (2023). Formuvannia adaptatsii studentiv-pershokursnykiv do osvitnoho seredovyshcha zakladiv vyshchoi osvity [Formation of the first-year students’ adaptation to the educational environment of higher education institutions]. Molod i rynok – Youth and the market. No 6–7 (214-215). P. 84– 89. URL: https://repository.pdmu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/b973eba4-9a44-410e-9197- ab18fd522aa7/content [in Ukrainian].
8. Yanovska, T. (2019). Osoblyvosti psykholohichnoi adaptatsii pershokursnykiv do navchannia u zakladi vyshchoi osvity riznykh napriamiv pidhotovky [Peculiarities of the first year students` psychological adaptation to study in different higher educational establishments]. Psykholohiia i osobystist. No 2. Pp 92–103. https://doi.org/10.33989/2226-4078.2019.2.177350 [in Ukrainian].
9. Kuh, G.D., [et al.]. (1st ed.). Student Success in College: Creating Conditions That Matter [in English].

Переглядів анотації: 0
Опубліковано
2025-03-11
Як цитувати
Тезікова, С., Петрукович, С., Таран, О., & Плотніков, Є. (2025). Адаптація першокурсників до навчання в університеті: з досвіду викладання «Вступу до спеціальності». Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 160-168. Retrieved із https://lkp.ndu.edu.ua/index.php/nz/article/view/1231