Теоретико-методологічні засади формування ціннісного ставлення до здоров’я у вихованців закладу позашкільної освіти

  • Пей Ян аспірантка кафедри соціальної педагогіки і соціальної роботи Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0009-0006-8987-504X
Ключові слова: цінності, ставлення, ціннісне ставлення до здоров’я, науковий підхід, заклад позашкільної освіти

Анотація

Актуальність дослідження. Позашкільній освіті належить важлива роль як соціальному інституту суспільства, метою роботи якого є виховання особис тості фізично, психічно і духовно досконалої з універсально-широкими інтересами і стійкими ціннісними орієнтаціями. Педагогічний процес з формування ціннісного ставлення до власного здоров’я у вихованців закладів позашкільної освіти передбачає розкриття істотних зв’язків і залежностей, які існують між станом здоров’я людини та її способом життя, рівнем знань про здоров’я, настроєм, стосунками з іншими людьми. Практика роботи закладів і установ позашкілля тісно пов’язана і базується на науково теоретичних дослідженнях вітчизняних і зарубіжних науковців, які розглядають різні аспекти формування здорового способу життя. В їх роботах ціннісне ставлення до здоров’я тлумачиться як індивідуальні, вибіркові, усвідомлені взаємозв’язки особистості з реальністю, що відображають взаємозалежність потреб особистості з предметами, об’єктами та явищами навколишнього світу, сприяючи формуванню та збереженню здоров’я. Зважаючи на те, що ціннісне ставлення до здоров’я є багатоаспектним і багатовимірним явищем, в науковій літературі представлено ряд наукових до підходів до визначення його сутності і змісту через аналіз і обгрунтування різних способів організації взаємодії між його компонентами. Метою даної статті є – проаналізувати основні наукові підходи до визначення категорії ціннісного ставлення до здоров’я в дослідженнях вітчизняних та зарубіжних науковців. Теоретична важливість проведеної роботи: В статті узагальнено наукові підходи щодо теоретичного визначення суті і змісту ціннісного ставлення до здоров’я вихованців як важливого завдання організації освітньо-виховного простору закладу позашкільної освіти. Практичне значення роботи – матеріали наукової статті можуть бути використані соціальними педагогами, методистами, педагогами-гуртківцями закладу позашкільної освіти в методичній роботі та організації взаємодії з вихованцями та їхніми батьками.

Посилання

Avdieienko, I.M. (2017). Kultura zdorovia studentiv ta seredovyshchnyi pidkhid v umovakh vyshchoho navchalnoho zakladu [Student health culture and environmental approach in a higher educational institution]. Zahalna teoriia zdorovia ta zdoroviazberezhennia. Kharkiv: Vyd. Rozhko S.H. P. 289–293 [in Ukrainian].

Babiuk, T.Y. (2015). Kharakterystyka komponentiv tsinnisnoho stavlennia do zdorovia yak intehralnoho pokaznyka sformovanosti zdorovoho sposobu zhyttia ditei starshoho doshkilnoho viku [Characteristics of the components of the value attitude towards health as an integral indicator of the formation of a healthy lifestyle in children of senior preschool age]. Visnyk Kamʼianets Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka – Bulletin of Kamianets Podilskyi National University named after Ivan Ohienko. Issue 8. P. 69–75 [in Ukrainian].

Bastun, N.A. (2016). Osobystisni tsinnosti yak systemotvirnyi chynnyk zhyttievoi aktyvnosti liudyny [Personal values as a system-forming factor of human life activity]. Aktualni problemy psykholohii. Psykholohiia obdarovanosti – Collection of scientific works of the G. S. Kostyuk Institute of Psychology of the National Academy of Sciences of Ukraine. Current problems of psychology. Psychology of giftedness. Vol. 6. Issue 12. P. 34–42. URL: http://appsychology.org.ua/data/jrn/v6/i12/5.pdf (data zvernennia: 04.08.2024) [in Ukrainian].

Lysenko, O. (2017). Tsinnisne stavlennia do zdorovia yak systemotvorcha skladova tsinnisnykh oriientatsii osobystosti [Value-based attitude to health as a system-forming component of a person’s value orientations]. Osvitnii prostir Ukrainy – Educational space of Ukraine. Issue 11. P. 144–154. URL: https://journals.pnu.edu.ua/index.php/esu/article/view/ 3019/3410 (data zvernennia: 22.06.2024) [in Ukrainian].

Fedchenko, K.O. (2022). Formuvannia tsinnisnoho stavlennia do zdorovia u studentiv universytetiv nauk pro zhyttia ta navkolyshnie seredovyshche [Formation of value attitudes towards health among students of universities of life sciences and the environment]. Doctor’s thesis. Kyiv. URL: https://repository.ldufk.edu.ua/-bitstream/34606048/32041/ 1/Fedchenko_dys_2022.pdf (data zvernennia: 22.06.2024) [in Ukrainian].

Syvokhop, Ya.M. (2015). Osoblyvosti tsinnisnoho stavlennia do zdorov’ia ta zdorovoho sposobu zhyttia uchniv 6–9 klasiv v umovakh pozashkilnykh navchalnykh zakladiv [Peculiarities of the value attitude towards health and a healthy lifestyle of students of grades 6-9 in the conditions of extracurricular educational institutions]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytet – Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Issue 35. P. 169–172. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/11725 (data zvernennia: 18.06.2024) [in Ukrainian].


Переглядів анотації: 0
Опубліковано
2025-03-11
Як цитувати
Ян, П. (2025). Теоретико-методологічні засади формування ціннісного ставлення до здоров’я у вихованців закладу позашкільної освіти. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 131-136. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2024-PP-4-131-136