Професійна компетентність концертмейстера класичного танцю: розвиток та саморозвиток

  • К. Л. Панчішна Концертмейстер класичного танцю Академії ім. Сержа Лифаря (КМАТ) https://orcid.org/0009-0000-1227-6424
Ключові слова: ізометрія пластично-музичної тканини, пластичний рух, античні ритми, пеан, ямб, хорей, складні логаеди, три затактові ноти

Анотація

У статті розглядається питання розвитку професійної компетентності концертмейстера класичного танцю через дослідження ритмічної взаємодії музики та пластичних рухів балетного екзерсису. Запропоновано авторський підхід до розкриття безперервності хореографічної комбінації шляхом інтеграції позамузичних ритмічних елементів метричної (античної) системи віршування в концертмейстерський репертуар. Такий підхід дозволяє виявити закономірності ритмічного сполучення трьох затактових нот як стимулюючого фактора пластичних рухів із відповідними ритмами основних балетних елементів. Особлива увага приділяється ізометричному узгодженню пластично-музичної тканини, що відіграє ключову роль у професійній діяльності концертмейстера класичного танцю. Розглянуто застосування античних ритмів, таких як пеан, ямб, хорей, а також складних логаедів у побудові ритмічної структури хореогра фічного супроводу. Запропоноване дослідження спрямоване на пошук ефектив них методів синкретичного поєднання «слова-музики-танцю», що є основополож ним принципом концертмейстерської практики. Визначено можливості ритмічного варіювання в межах різних музичних розмірів, що дозволяє досягти гнучкості в адаптації музичного супроводу до специфіки екзерсисів біля станка, на середині залу, у стрибкових комбінаціях та роботі на пуантах. Отже, стаття акцентує увагу на важливості усвідомленого підходу до ритмічної організації музичного матеріалу, що сприяє підвищенню рівня профе сійної компетентності концертмейстера та ефективності навчального процесу в класичному танці. Окремо розглядається вплив тембральних характеристик музичного супроводу на сприйняття ритмічної структури хореографічних комбінацій. Визначено роль динамічних акцентів та артикуляційних особливостей у формуванні музично танцювального діалогу між концертмейстером і виконавцями. Такий підхід дозволяє не лише підвищити якість навчального процесу, а й сприяє розвитку чутливості до музики у майбутніх танцівників. У підсумку, автор підкреслює значення міждисциплінарного підходу до підготовки концертмейстерів класичного танцю, що базується на поєднанні музичної, ритмічної та хореографічної компетентностей.

Посилання

Arystotel. (1967). Poetyka: pamiatky estetychnoi dumky [Poetics: Monuments of Aesthetic Thought]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Ashykhmina, N.V. (2019). Kontsertmeisterskyi klas [Concertmaster class] / un-t im. K. D. Ushyn-skoho. Odesa [in Ukrainian].

Varneke, B.V. (2003). Istoriia antychnoho teatru [History of ancient theater]. Odesa: Studiia Nehotsyant [in Ukrainian].

Huliak, A.B. & Savchenko, I.V. (1997). Osnovy virshuvannia [Basics of poetry]. Kyiv: TOV Mizhnar. fin. ahentsiia [in Ukrainian].

(2020). Kineziolohiia tantsiu [Dance Kinesiology] / L. Androshchuk O. Androshchuk O. Marty-nenko ta in.; Lviv. nats. un-t im. I. Franka. (O.A. Plakhotniuk (Ed.)). Lviv: SPOLOM [in Ukrainian].

Liao Siao Ya. (2020). Evoliutsiia plastychnoi movy klasychnoho tantsiu u zakhidnii yevropi ta SShA u XX – na pochatku XXI st. ta yii vplyv na profesiini yakosti artystiv baletu [The evolution of the plastic language of classical dance in Western Europe and the USA in the 20th and early 21st centuries and its impact on the professional qualities of ballet dancers]. Uman. No 1. P. 121–128 [in Ukrainian].

(2021). Mystetstvo movlennia [The art of speech]. (65 ed.). Kyiv: Andronum. Vol. 2: Rytoryka, kn. 3, hl. 8. P. 183–184 [in Ukrainian].

Molchanova, T.O. (2013). Vykorystannia systemno-funktsionalnoho pidkhodu v roboti baletnoho kontsertmeistera [Using a systemic-functional approach in the work of a ballet accompanist]. Aktualni problemy istorii, teorii ta praktyky khudozhnoi kultury – Current problems of history, theory and practice of artistic culture. Kyiv. No 31. P. 236–247 [in Ukrainian].

Pakhomova, Ye.H. (2018). Synesteziini aspekty kompozytorskoho myslennia Lesi Dychko (na prykladi khorovykh oper «Zolotoslov» ta «Rizdviane Diistvo») [Synesthetic aspects of Lesya Dychko’s composer’s thinking (on the example of the choral operas «Zolotoslov» and "Christmas Event")]. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Slupska, N.V. (2018). Praktychni rekomendatsii ta osoblyvosti roboty kontsertmei stera u klasi khoreohrafii [Practical recommendations and features of the accompanist’s work in the choreography class]. Aktualni problemy istorii, teorii ta praktyky khudozhnoi kultury – Current problems of the history, theory and practice of artistic culture. Kyiv. No 41. P. 224–232 [in Ukrainian].

Slupska, N.V. (2017). Pryntsypy roboty kontsertmeistera u klasi khoreohrafii u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Principles of the work of an accompanist in a choreography class in higher education institutions]. Molodyi vchenyi – Young scientist. Odesa. No 11 (15). P. 679–684 [in Ukrainian].

Suprun, V.O. (2007). Muzychno-movnyi tvir, yak protses sensoutvorennia [Musical and linguistic work as a process of sense formation].Candidate’s thesis. Kharkiv [in Ukrainian].


Переглядів анотації: 0
Опубліковано
2025-03-11
Як цитувати
Панчішна, К. (2025). Професійна компетентність концертмейстера класичного танцю: розвиток та саморозвиток. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 123-130. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2024-PP-4-123-130