Епічна драма Б. Брехта «матінка кураж та її діти» у біблійному вимірі та проблеми її шкільного вивчення
Анотація
Стаття присвячена інтерпретації епічної драми Б. Брехта «Матінка Кураж та її діти» у біблійному вимірі та визначенню ролі біблійної компоненти у творі, що має бути врахована у його шкільному вивченні. Автор статті віднаходить у драмі Брехта старозавітні і новозавітні образи (Ковчег Завіту, Тіло Христове) і мотиви: історія обраного народу, благословення Ісаком його синів, Ісусове насичення народу п’ятьма хлібами, мотив Євхаристії (Святого Причастя), мотив про Страсті Христові, – та визначає їх функції. Автор статті робить висновок, що функція біблійного виміру епічної драми Б.Брехта «Матінка Кураж та її діти» полягає в увиразненні її параболічності. Священна історія є онтологічною системою координат, в якій Брехт вибудовує структуру своєї п’єси, у такий спосіб виходячи за часові межі. Біблійний вимір поглиблює ідейний зміст твору, надаючи йому екзистенційного характеру. Образ матінки Кураж набуває у драмі узагальненого значення як вічний образ людини, що мусить обирати між спасінням душі і порятунком власних дітей, Божим Законом та беззаконням суспільства. У долі матінки Кураж та її дітей втілюється не лише ідея про невиправний вплив війни на людське життя, а загалом трагедія людини, що капітулює перед світом та все одно має пройти свій Хресний шлях. На думку автора, подальше врахування результатів дослідження у шкільному вивченні твору поглибить уявлення про її ідейний зміст і сприятиме комплексній реалізації всіх змістових ліній літературного компонента та компетентнісного підходу у навчанні зарубіжної літератури.
Посилання
Brekht, B. Matinka Kurazh ta yiyi dity; per. z nim. M.Zisman [Mother Courage and her children; translated from German by M. Zisman]. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/ Bertolt_Brecht/Matinka_Kurazh_ta_ii_dity.pdf? [in Ukrainian].
Brekht, B (1972). Matinka Kurazh ta yiyi dity; per. z nim. S.Apta. B.Brekht. Poeziyi. Opovidannya.Dramy [Mother Courage and her children; translated from German by S. Apt. B. Brecht. Poetry. Story. Dramas]. M., 1972, Pp. 442-510 [in Russian].
Brekhtivsʹkyy chasopys (Brecht-Heft): statti, ese, pereklady: Zbirn. nauk. pratsʹ (filoloh. nauky) (2023) [Brechtian journal (Brecht-Heft): articles, essays, translations: Collection of scientific works (philological sciences)/ Zhytomyr: Zhytomyrsʹkyy derzhavnyy universytet imeni Ivana Franka. – Zhytomyr: Zhytomyr State University named after Ivan Franko]. No 9. 108 p. URL: http://eprints.zu.edu.ua/38579/1/%D0%91%D1%80%D0%B5%D1%85%D1%82%D1% 96%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%D0%B8%D0%B9%20%D1%87%D0%B0%D1%81%D0 %BE%D0%BF%D0%B8%D1%81_%E2%84%96%209_2023%20%282%29.pdf [in Ukrainian].
Hradovsʹkyy, A.V. (2001) Noyev Kovcheh i vizok Matinky Kurazh. Bibliyne zabarvlennya p’yesy B. Brekhta [Noah’s Ark and Matinka Courage’s cart. Biblical coloring of the play by B. Brecht]. Zarubizhna literatura v navchalʹnykh zakladakh Ukrayiny .- Foreign literature in educational institutions of Ukraine. No. 5. Pp. 44-46 [in Ukrainian].
Hradovsʹkyy A.V. (2009) Osnovni pryntsypy "epichnoho" teatru B. Brekhta. [The main principles of "epic" theater B. Brecht]. Visnyk Cherkasʹkoho universytetu. Seriya Filolohichni nauky. – Herald of Cherkasy University. Philological sciences series. (159). 2009. Pp. 193-202. URL: https://eprints.cdu.edu.ua/id/eprint/1684 [in Ukrainian].
Zarubizhna literatura. 10–11 klasy. Rivenʹ standartu. Navchalʹna prohrama dlya zakladiv zahalʹnoyi serednʹoyi osvity (2022). [Foreign literature. 10-11 grades. Standard level. Curriculum for institutions of general secondary education]. [in Ukrainian].
Koloshuk, N. H. (2022) Chytayemo "Matinku Kurazh" (Pʺyesa B Brekhta v praktytsi vykladannya istoriyi zarubizhnoyi literatury). [We read "Mother Courage" (B Brecht’s play in the practice of teaching the history of foreign literature)]. Visnyk Zhytomyrsʹkoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. – Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University. Vol. 1 (96). URL: https://visnyk.zu.edu.ua/pdf/visnyk96_filolog.pdf [in Ukrainian].
Fedorenko, L. (2021) Brekhtivsʹkyy teatr: zhanrove riznomanittya, osnovni ponyattya i kontseptsiyi. [Brecht’s theater: genre diversity, basic concepts and concepts]. Filolohichnyy chasopys – Philological journal. Vol. 1 (17). URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/ filologichniy-chacopys/2021/1/22.pdf[in Ukrainian].
Fedorenko, L. (2020) (Post)-brekhtivsʹkyy teatr: Lehrstück yak makrosystema. [(Post)-Brechtian theater: Lehrstück as a macrosystem]. Visnyk Universytetu imeni Alʹfreda Nobelya. Seriya «Filolohichni nauky». – Bulletin of Alfred Nobel University. Series "Philological Sciences". Dnipro, 2020. Issue 1 (19). Pp. 113–120 [in Ukrainian].
Fedorenko, L. (2011). Lehrstück yak avtorsʹka intentsiya Bertolʹta Brekhta.. Lehrstück as the authorial intention of Bertolt Brecht. Visnyk Zhytomyrsʹkoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka/ – Bulletin of Ivan Franko Zhytomyr State University. Issue 59. Pp. 193–196 [in Ukrainian].
Chyrkov, O. (2009) Dialektychnyy teatr – teatr epichnyy? [Dialectical theater – epic theater?]. Bulletin of Ivan Franko Zhytomyr State University. Issue 44. Pp. 183–188 [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 0
Авторське право (c) 2025 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.