Формування комунікативних умінь у дітей із порушенням мовлення на уроках української мови в 5–6-х класах
Анотація
У статті розкрито сучасні підходи до формування комунікативних умінь в учнів 5–6-х класів із порушенням мовлення на уроках української мови, зокрема акценто вано на основних технологіях, що сприяють розвитку їхньої пізнавальної активності. У науковій розвідці схарактеризовано поняття «комунікативна компетент ність» у працях лінгводидактів, подано його різні дефініції, розкрито складові, зокрема виділено когнітивний (пізнавальний), ціннісно-смисловий, особистісний та поведінковий компоненти. Окремо подано визначення «комунікативні вміння» та розкрито їх класифікацію в дослідженнях методистів. Автори проаналізували традиції та новації у виробленні комунікативних умінь у дітей із порушенням мовлення й визначили найбільш ефективні з них, зокрема інноваційно-логопедичні технології, які слугують новітнім підходом до організації освітнього процесу. У статті також подано класифікацію логопедичних технологій (зокрема дифе ренційовано на інформаційно-комунікаційні, дистанційні, інноваційні психокорек ційні, здоров’язбережувальні, педагогічні технології з використанням нетради ційних прийомів тощо), розкрито проблеми їх застосування в корекційній роботі. У науковому дослідженні схарактеризовано модель формування комунікативних умінь в учнів 5–6-х класів із порушенням мовлення, розкрито її компоненти, зокрема змістовий та процесуальний, у межах якого виділено корекційний та методичний. Серед інноваційних методів, які спрямовують на формування та корекцію комунікативних умінь, – метод діалогізації, проєктний, ситуативний тощо. Розроблено методичні рекомендації щодо організації корекційної роботи над виробленням комунікативних умінь у дітей із порушенням мовлення. Вона має бути спрямована на розвиток у школярів умінь користуватися різними стилями, типами й жанрами мовлення в комунікативній діяльності, побудову зв’язних висловлень, а також на створення ситуації успіху для дитини з порушенням мовлення.
Посилання
Haluschenko, V. (2016). Zastosuvannia innovatsijnykh lohopedychnykh tekhnolohij u korektsijnij roboti z dit’my z porushenniamy movlennia [Application of innovative speech therapy technologies in correctional work with children with speech disorders]. Aktual’ni pytannia korektsijnoi osvity. Pedahohichni nauky – Current Issues in Correctional Education. Pedagogical Sciences. Issue 7(1). Pp. 62–70 [in Ukrainian].
Holub, N.B. (2011). Komunikatyvna kompetentnist’ uchniv zahal’noosvitn’oi seredn’oi shkoly: strukturni komponenty. [Communicative competence of students in general secondary schools: structural components]. Naukovyj visnyk KhDU: Pedahohichni nauky – Scientific Bulletin of Kherson State University: Pedagogical Sciences. Kherson. No. 58. Pp. 220–225 [in Ukrainian].
Holub, N.B. (2015). Kontseptual’ni zasady suchasnoi metodyky navchannia ukrains’koi movy v zahal’noosvitnij shkoli. [Conceptual foundations of the modern methodology of teaching the Ukrainian language in general education schools]. Ukrains’kyj pedahohichnyj zhurnal – Ukrainian Pedagogical Journal. No. 1. Pp. 107–108 [in Ukrainian].
Holub, N., Protsenko, L. (2016). Metodyka navchannia leksykolohii ta frazeolohii v shkil’nomu kursi ukrains’koi movy. [Methods of teaching lexicology and phraseology in the school course of the Ukrainian language]: navch. posib. dlia stud. filol. f-tiv – A textbook for students of philological faculties. Nizhyn: Nizhyn Mykola Gogol State University. 223 p. [in Ukrainian].
Holub, N.M. (2006). Rozvytok zv’iaznoho movlennia zasobamy muzyky ta zhyvopysu. [Development of connected speech through music and painting]: dys. ... kand. ped. nauk – Candidate of Pedagogical Sciences dissertation: 13.00.02. Kyiv. 209 p. [in Ukrainian].
Kontseptsiia Novoi Ukrains’koi Shkoly. [The Concept of the New Ukrainian School]. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf. [in Ukrainian].
Kucheruk, O.A. (2013). Linhvodydaktychni zasady formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti uchniv osnovnoi shkoly. [Linguodidactic principles of forming communicative competence in secondary school students]. Visnyk Prykarpats’koho universytetu – Bulletin of the Precarpathian University. Issue 49. Pp. 184–189 [in Ukrainian].
Kucheruk, O.A. (2010). Metody formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti v protsesi dydaktychnoho dyskursu. [Methods of forming communicative competence in the process of didactic discourse]. Visnyk Zhytomyrs’koho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka – Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University (53). Pp. 77–81 [in Ukrainian].
Metodyka navchannia ukrains’koi movy v serednikh osvitnikh zakladakh (2005). [Methods of teaching the Ukrainian language in secondary educational institutions]: Pidruchnyk dlia studentiv filolohichnykh fakul’tetiv universytetiv – A textbook for students of philological faculties of universities, edited by Prof. M. I. Pentyliuk. Kyiv: Lenvit. 400 p. [in Ukrainian].
Navchal’ni prohramy dlia 5–9 (10) klasiv spetsial’nykh zahal’noosvitnikh navchal’nykh zakladiv dlia ditej z tiazhkymy porushenniamy movlennia. Ukrains’ka mova 5 klas (2014). [Educational programs for grades 5–9 (10) in special educational institutions for children with severe speech disorders. Ukrainian language, Grade 5] / compiled by L. I. Trofymenko, Candidate of Pedagogical Sciences, Senior Researcher at the Laboratory of Speech Therapy. Kyiv. URL: https://corr.ks.ua/progr_mov.htm [in Ukrainian].
Ovsiienko, L. (2017). Kompetentnisnyj pidkhid do navchannia: teoretychnyj analiz. [Competency-based approach to learning: theoretical analysis]. Pedahohichnyj protses: teoriia i praktyka (seriia pedahohika) – Pedagogical Process: Theory and Practice (Pedagogy Series). No. 2. Pp. 82–85 [in Ukrainian].
Sosnova, K. (2012). Rozvytok komunikatyvnykh zdibnostej uchniv na urokakh ukrains’koi movy. [Development of communicative abilities of students in Ukrainian language lessons]. Dyvoslovo. No. 7. Pp. 2–9 [in Ukrainian].
Trofymenko, L.I., Ilyana, V.M., Martyniuk, Z.S., Gryban, H.V., & Arkadieva, O.O. (2022). Prohrama z korektsijno-rozvytkovoi roboty «Korektsiia movlennia» dlia 5–10 klasiv spetsial’nykh zakladiv zahal’noi seredn’oi osvity dlia osib z tiazhkymy porushenniamy movlennia. [Program for correctional and developmental work «Speech Correction» for grades 5–10 in special general secondary education institutions for students with severe speech disorders]. Kyiv [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 0
Авторське право (c) 2025 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.