Словесно-образний аналіз літературного твору в школі на подієвій, композиційній та хронотопній основі
Анотація
Виходячи з того, що література є мистецтвом слова, автор статті вважає: словесно-образний аналіз має займати постійне місце в дослідницькій діяльності школярів і бути використовуваним як самостійно, так і в комбінуванні з іншими способами опрацювання художнього матеріалу. Один із варіантів такого комбінування – це дослідження мовної тканини літературного твору на основі його подієвої, композиційної та хронотопної структури. У статті підкреслено, що названий спосіб організації навчальної роботи дозволяє здійснити планомірне осмислення учнями ключових мовно-образний конструкцій, які беруть участь у формуванні змісту художнього джерела, є засобами характеристики його різних художніх сторін: сюжету, позасюжетних елементів (пейзажів, інтер’єрів, екстер’єрів), зовнішньокомпозиційних частин. Автор наукового матеріалу пропо нує використовувати своєрідні «карти-схеми», у яких мають бути відображені ключові семантично марковані словесні одиниці, що мають підвищену змістову та художньо-естетичну виразність. Він демонструє їх застосування у зв’язках із різними сюжетними та позасюжетними елементами, окреслює конкретні види діяльності (різні види читання та переказування, малювання й захист малюнків, «усне малювання», складання заголовків, сюжетних планів із допомогою різних типів речень, приказок та прислів’їв, виявлення мовних одиниць, що унаочнюють конфліктоутворення, систему «викликів», перед якими опиняються персонажі, та відповідних «відповідей» з боку героїв), особливо цінні для того, щоб формува ти в учнів здатність акцентувати увагу на словесних деталях, інтерпретувати їх зміст, пояснювати роль із погляду втілення авторського задуму та харак теристики зображеного. У результаті словесно-образний аналіз, скомбінований з іншими шляхами вивчення літературного твору, створює важливі передумови для концептуального осмислення школярами всієї художньої палітри, створеної письменником.
Посилання
Bondarenko, Y. (2017). Zagalna model shkilnogo navchanna ukrajinskoji literatury [General model of school education of Ukrainian literature]. Nizhyn: NDU im. M. Gogola [in Ukrainian].
Bondarenko, Y. (2010). Metodyka shkilnogo vyvchenna suzhetno-kompozyzhijnoji organizachiji epichnogo tvoru: teorija i praktykum. Nizhyn: [Methodology of school study of the plot-compositional organization of an epic work: theory and practice]. NDU im. M. Gogola [in Ukrainian].
Ivahno N. (223). Metodyka poglyblenogo vyvchenna uchnamy 10-11 klasiv vlasnyh nazv u literturnyh tvorah [Methodology of in-depth study by students of grades 10-11 of proper names in literary works]. Nizhyn: NDU imeni Mykoly Gogola [in Ukrainian].
Ingarden R. (2001). Pro piznanna literaturnogo tvoru. Antologija svitivoji literaturno krytychnoji dumky XX st. [About knowing a literary work. Anthology of world literary and critical thought of the 20th century]. Lviv: Litopys. 832 s.
Petrovska T. (2012). Robota nad ponattamy «hudozhnij obraz», «metafora» na urokah literaturnogo chytanna [Work on the concepts of «artistic image», «metaphor» in the lessons of literary reading]. Ukrajinska literature v zagalnoosvitnij shkoli. № 11. S. 16–17 [in Ukrainian].
Pryvalova S. (2013). Vyvchenna movy hudozhnogo tvoru v zagalnoosvitnij shkoli: Navchalno-metodychnyj osibnyk [Studying the language of an artistic work in a secondary schooli]. Gluhiv: RVV GNPU imeni Oleksandra Dovzhenka. 222 s. [in Ukrainian].
Pryvalova S. (2013). Mova hudozhnogo tvoru [The language of the work of art]. Ukrajinska literature v zagalnoosvitnij shkoli]. Ukrajinska literature v zagalnoosvitnij shkoli. № 3. S. 7-10 [in Ukrainian].
Skoryna L. (2017). Spetcufika analizu epichnogo tvoru: teorija i praktyka [Specifics of the analysis of an epic work: theory and practice.]. Dyvoslovo. № 5. S. 45-50 [in Ukrainian].
Tkachenko A. (1997). Mystetctvo slova (Vstup do literaturoznavstva) [ The art of words (Introduction to literary studies)]: pidruchnyk dla gumanitarijiv. Kyjiv: Pravda Jaroslavychiv. 448 s. [in Ukrainian].
Udovichenko G. (2021). Mova hudozhnogo tvoru jak predmet movnostylistychnogo doslidzhenna [The language of an artistic work as a subject of linguistic stylistic research]. Visnyk Zaporizkogo natcionalnogo universytetu. Filologichni nauky. № 1. S. 170-175 [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 0
Авторське право (c) 2025 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.