Особливості формування мотивації учнів старшого шкільного віку до занять фізичною культурою в закладах загальної середньої освіти

  • С. І. Матвієнко кандидат педагогічних наук, доцент доцент кафедри дошкільної освіти Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0001-7591-1683
  • П. І. Щербак кандидат педагогічних наук, доцент доцент кафедри географії, туризму та спорту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0009-0001-7604-5876
Ключові слова: мотивація, фізична культура, учні старшого шкільного віку, фізичне виховання, здоровий спосіб життя, навчальний процес

Анотація

У статті аналізується проблема формування позитивної мотивації учнів старшого шкільного віку до занять фізичною культурою в умовах сучасної освіт ньої системи. Розкривається значення фізичного виховання для гармонійного розвитку особистості, включаючи зміцнення здоров’я, підвищення фізичної підготовленості, формування свідомого ставлення до здорового способу життя та розвиток соціальних якостей, таких як дисципліна і вміння працювати в команді. Акцентується увага на ролі мотиваційних факторів у забезпеченні активної участі учнів у фізичній активності та їхньому всебічному розвитку. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури визначено, що формування мотивації до занять фізичною культурою залежить від комплексу зовнішніх і внутрішніх чинників. Важливими аспектами є професіоналізм і майстерність учителя, рівень матеріально-технічного забезпечення закладів освіти, використання сучасних методик та інтерактивних технологій, а також індиві дуальний підхід до учнів. У статті розглядаються основні підходи до формування позитивної мотивації, серед яких розвиток внутрішньої мотивації, стимулю вання соціального визнання, підготовка до дорослого життя та створення умов для самовираження через фізичну активність. Особлива увага приділена роботі з учнями старшого шкільного віку, які пере бувають на етапі активного самовизначення. Фізична культура в цьому віці розглядається як засіб формування стійких звичок до здорового способу життя, розвитку лідерських якостей і самореалізації. У статті запропоновано практичні рекомендації щодо використання мотиваційних стратегій, таких як позитивне підкріплення, створення умов для успіху, урізноманітнення занять і залучення учнів до прийняття рішень. Додатково розглядаються способи адаптації освітнього процесу до потреб учнів старшого шкільного віку, зокрема шляхом впровадження сучасних видів рухової активності. Автор наголошує на важливості комплексного підходу до організації фізичного виховання, що включає психологічні, педагогічні та соціальні аспекти. Визначено перспективи подальших досліджень, спрямованих на вдосконалення освітнього процесу у сфері фізичного виховання та популяризацію здорового способу життя серед молоді.

Посилання

Aksonov, M. (2024). Teoretychni napratsiuvannia shchodo motyvatsii ta ikh vprovadzhennia v osvitu pidlitkiv [Theoretical studies on motivation and their implementation in the education of teenagers]. Vcheni zapysky Universytetu «Krok» – Scholarly notes of the «KROK» University, 3 (75). 295 – 302 [in Ukrainian].

Bezverkhnia, H. V., Tsybulska, V. V., Honchar, H. I. (2016). Motyvatsiia do zaniat fizychnoiu kulturoiu i sportom shkoliariv ta studentiv [Motivation for physical education and sports of schoolchildren and students]. Uman: VPTS «Vizavi». [in Ukrainian].

Bobrovnyk, S. I. Formubannia motyvatsii starshoklasnykiv do zaniat fizychnoiu kulturoiu ta sportom [Formation of high school students’ motivation for physical education and sports]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova – Scholarly journal of M. P. Drahomanov National Pedagogical University, 2 (43), 4-9. [in Ukrainian].

Boiko, O. (2013). Teoretychni aspekty vplyvu motyvatsiinykh skladovykh na pidvyshchennia efektyvnocti zaniat iz fizychnoi kultury [Theoretical aspects of the influence of motivational components on enhancing the effectiveness of physical education classes]. Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorovya u suchasnomu suspilstvi – Physical education, sport and health culture in modern society, 1 (21), 94-98. [in Ukrainian].

Bondarenko, Yu. (2019). Formuvannia motyvatsii do zaniat fizychnoiu kulturoiu u shkoliariv, yak pedahohichna problema [Formation of motivation for physical education among schoolchildren as a pedagogical issue]. Fizychne vykhovannia, sport i zdorovya liudyny: aktualni perspektyvy rozvytku – Physical education, sport, and human health: current issues and development prospects, 1, 28-31. [in Ukrainian].

Bublei, T. A. (2016). Osoblyvosti planuvannia ta orhanizatsii urokiv z fizhychnoi kultury dlia uchniv z oslablenym zdorovyam: stan ta perspektyvy [Peculiarities of planning and organizing physical education lessons for students with weakened health: current state and prospects]. Naukovyi chasopys – Scholarly journal, 3 (2), Kyiv, 53-55. [in Ukrainian].

Dziubko, L., Hrytsenko, L. (2009). Motyvatsiia navchalnoi diialnosti yak psykholoho pedahohichna problema [Motivation for learning activities as a psychological and pedagogical issue]. Psykholinhvistyka – Psycholinguistics, 4, 33-43. [in Ukrainian].

Krutsevych, T., Ishchenko, O. (2014). Motyvatsiia uchniv 6-9 klasiv do urokiv fizychnoi kultury [Motivation of 6th to 9th grade students for physical education classes]. Sportyvnyi visnyk Prydniprovya – Sports Bulletin of the Dnipro Region, 2, 68-72. [in Ukrainian].

Matviienko, I. (2020). Formuvannia motyvatsii shkoliariv do zaniat fizychnoiu kulturoiu ta sportom u zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Formation of students’ motivation for physical education and sports in general secondary education institutions]. Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia i sportu – Theory and methodology of physical education and sports, 3, 81-85. [in Ukrainian].

Ofitsiinyi sait VOOZ [Official website of the WHO]. URL: http://www.who.int (Last accessed: 18.11.2024). [in English].

Oleksiienko, Ya. Formuvannia motyvatsii do zaniat fizychnoiu kulturoiu u shkoliariv – zaporuka zmitsnennia ikhnoho zdorovya [Forming motivation for physical education among schoolchildren – the key to strengthening their health]. URL: https://www.pdau.edu.ua/np/pdf2/5.pdf (Last accessed: 16.11.2024). [in Ukrainian].

Shapar, V. B. (2007). Suchasnyi tlumachnyi psykholohichnyi slovnyk [Modern definition psychological dictionary]. Kharkiv: Prapor. [in Ukrainian].

Vakhnova, A. P., Smoliar, I. I. (2017). Osoblyvosti motyvatsiinoi skladovoi u formuvanni kultury zdorovya uchniv starshoi shkoly [Peculiarities of the motivational component in shaping the health culture of high school students]. Naukovi zapysky – Scholarly notes. Kyiv: Vyd-vo NTU imeni N. P. Drahomanova, 134, 28-33. [in Ukrainian].

Zhdanova, O., Shevtsiv U. (2015). Vplyv simyi na motyvatsiiu pidlitkiv do zaniat fizhychnoiu kulturoiu [The influence of the family on teenagers’ motivation for physical education]. Moloda sportyvna nauka Ukrainy – Young sports science of Ukraine, 2, 91-95. [in Ukrainian].

Yarova, O. B. (2014). Fizkulturna osvita i sport u pochatkovii shkoli Yevrosiuzu: suchasnyi stan i tendentsii rozvytku [Physical education and sports in primary schools of the European Union: current state and development trends]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii – Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 4, 401 412. [in Ukrainian].

Yazlovetska, O. V. (2024). Problema formuvannia motyvatsii uchniv do zaniat fizychnoiu kulturoiu u zkladakh zahalnoi serednoi osvity v Ukraini [The problem of forming students’ motivation for physical education in general secondary education institutions in Ukraine]. Naukovi zapysky – Scholarly notes, 215, 313-318. [in Ukrainian].

Global Strategy on Diet, Physical Activity and Health. URL: https://www.who.int/ dietphysicalactivity/factsheet_young_people/en/ (Last accessed: 18.11.2024). [in English].

World Health Organization Regional Office for Europe physical activity factsheets for the 28 European Union member states of the WHO European region (2018). World Health Organization URL: https://www.who.int/europe/publications/i/item/EUR-RC71-R14 (Last accessed: 18.11.2024). [in English].


Переглядів анотації: 0
Опубліковано
2025-03-11
Як цитувати
Матвієнко, С., & Щербак, П. (2025). Особливості формування мотивації учнів старшого шкільного віку до занять фізичною культурою в закладах загальної середньої освіти. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (4), 58-69. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2024-PP-4-58-69