Управління професійною адаптацією молодих вчителів до педагогічної діяльності в закладах загальної середньої освіти
Анотація
Стаття присвячена дослідженню процесу управління професійною адаптацією молодих вчителів до педагогічної діяльності в закладах загальної середньої освіти. На основі проведеного аналізу наукової літератури схарактеризовано основні етапи адаптації молодих педагогів, зокрема, первинну адаптацію, формування професійних знань і вмінь, а також період досягнення майстерності. Особливу увагу приділено аналізу факторів, які впливають на успішність професійної адаптації, таких як психологічна підтримка, супервізія, організація професійного розвитку та роль керівництва в процесі адаптації. У статті також визначено ключові методи управління адаптацією, зокрема, система тичне надання зворотного зв’язку, організацію тренінгів та програм підвищення кваліфікації, а також важливість створення сприятливого соціально-психологіч ного клімату в колективі. У статті також розглянуто роль наставництва, професійної підтримки та індивідуального підходу до молодих вчителів, що є важливими складовими їхнього професійного розвитку. Окремо розглянуто інноваційні підходи до управлінських стратегій, які сприяють покращенню ефек тивності адаптаційного процесу. Розроблені рекомендації для керівників закладів освіти щодо вдосконалення системи підтримки молодих вчителів, що дозволить забезпечити їхній професійний розвиток та підвищити якість освіти. Особливої уваги потребує питання вивчення різних моделей наставництва та їх впливу на адаптацію молодих вчителів, а також дослідження психологічних аспектів адаптації, таких як рівень стресу, професійне вигорання та емоційна витрива лість молодих педагогів. Це дозволить розробити психологічно адаптовані стратегії підтримки вчителів, зокрема через програми стрес-менеджменту, психологічну допомогу та тренінги з емоційної інтелігентності. Стаття може бути корисною для педагогічних працівників, керівників закладів освіти та фахівців з управління освітою.
Посилання
Horova O. Profesiina adaptatsiia yak sotsialno-psykholohichna stratehiia osobystosti v protsesi osvitnikh ta suspilnykh reform. Psykholohichni nauky: problemy i zdobutky. Vyp.1. 2017. S. 39–52. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pnpz_2017_10_5 (data zvernennia 25.10.24).
Diachenko N. O. Sutnist poniattia «molodyi vykladach». Molodyi vchenyi. 2017. № 7. s. 280-284. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2017_7_63 (data zvernennia 25.10.24).
Zamiatina O. L. Profesiina adaptatsiia maibutnoho vchytelia pochatkovoi shkoly u protsesi pedahohichnoi praktyky: dys… kandydata pedahohichnykh nauk: 13.00.04 / O. L. Zamiatina. Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka. Kyiv, 2021. 292 s. URL: https://uacademic.info/ua/document/0421U102088 (data zvernennia 25.10.24).
Kaloshyn V. F. Adaptatsiia molodoho vchytelia / Navch.-met. posib. K.: «Shkilnyi svit». 2013. 128 s. URL: https://metod.kpkitp.kiev.ua/wp-content/uploads/2019/12/17.pdf (data zvernennia 25.10.24).
Kulyk S. M. Psykholohichni osoblyvosti upravlinnia profesiinoiu adaptatsiieiu vchyteliv: dys. ... kand. psykhol. nauk: 19.00.05 / Instytut psykholohii im. H.S. Kostiuka APN Ukrainy. Kyiv. 2004. 224 s.
Kutsmand K., Kosse O. Adaptatsiia molodoho vchytelia silskoi shkoly / K. Kutsmand, O. Kosse // Ridna shkola: Shchomisiachnyi nauk.-ped. zhurnal. 04/2011. №4/5. s. 77-80. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2011_4-5_17 (data zvernennia 30.10.24).
Nychkalo N. H. Adaptatsiia profesiina / N. H. Nychkalo // Entsyklopediia suchasnoi Ukrainy. Kyiv: Derzh. holov. pidpryiemstvo resp. VO, 2001. T. 1: «A». s. 179-180.
Pavelkiv O., Shalivska Yu. Problema profesiinoi adaptatsii molodykh pedahohiv u naukovykh doslidzhenniakh. Innovatyka u vykhovanni. Vyp. 11. T. 2. 2020. S. 187–193. URL: https://ojs.itup.com.ua/index.php/iiu/article/view/225 (data zvernennia 02.11.24). zhurnal
Sahach O. Zasadnychi osnovy profesiinoi adaptatsii molodoho vchytelia. Naukovo pedahohichnyi «Osvitni obrii». № 1(56). 2023. S. 30–33. URL: https://journals.pnu.edu.ua/index.php/obrii/article/view/7077 (data zvernennia 05.11.24).
Solodukhova, O.H. Stanovlennia osobystosti vchytelia u protsesi profesiinoi adaptatsii. Donetsk: TOV «Lybid». 1996. 175 s.
Sotska Halyna, Trynus Olena Profesiina adaptatsiia molodoho vchytelia v suchasnykh umovakh. Edukacja zawodowa i ustawiczna. Vydavnytstvo Akademii spetsialnoi pedahohiky u Varshavi. № 5. 2020. S. 89–101. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/ 731198/1/EZU_5_2020_e-book-91-103.pdf (data zvernennia 05.11.24).
Chornobyl, O. V. Formuvannia systemy adaptatsii personalu na pidpryiemstvi: avtoreferat dys. ... kand. ekon. nauk: 08.00.04. PDATU. Kamianets-Podilskyi. 2016. 24 s. URL: https://pdatu.edu.ua/images/naukova-miznarodna-diyalnist/svr/20160319.pdf (data zvernennia 05.11.24).
https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi osviti (data zvernennia 03.11.24).
https://studfile.net/preview/7764261/page:12/ (data zvernennia 03.11.24).
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (data zvernennia 03.11.24).
Переглядів анотації: 0
Авторське право (c) 2025 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.