Гра як технологія соціально-емоційної підтримки дошкільників, що виховуються у неблагополучних сім’ях та мають негативні прояви у поведінці
Анотація
У статті обґрунтовані аспекти виникнення поведінкових відхилень у дітей дошкільного віку. Окреслене та обґрунтоване поняття «негативні прояви у поведінці» як нестійкі, ситуативні поведінкові відхилення, що виникають у дітей переважно у дошкільному віці під впливом несприятливих для їхнього розвитку факторів: кризами психо-вікового розвитку трьох та семи років, неправильними типами виховання в сім’ї та несприятливою адаптацією до закладу дошкільної освіти. Визначені та обґрунтовані найбільш поширені негативні поведінкові прояви у дітей дошкільного віку: капризування, істерики, впертість, неслухняність, агре сивність, недисциплінованість, нечесність. На основі аналізу міжнародної класифікація поведінкових відхилень, визначені групи детермінант поведінкових відхилень у дітей: медико-біологічні, соціально педагогічні, психо-фізіологічні. Наголошено, що у контексті заявленої проблеми найбільш дієвими для дитини дошкільного віку є саме соціально-педагогічні де термінанти, зокрема, сімейне неблагополуччя та пов’язані з ним неправильні типи виховання у родині. Родина, обґрунтована як персональне соціальне середовище розвитку та важли вий інститут соціалізації особистості. Зосереджена увага на особливостях неблагополучної родини, її типах та неправильних лініях виховання у неблаго получній родині. Обґрунтовані педагогічні можливості гри як провідної діяльність дитини у дошкільному віці та як найбільш вивченої і дослідженої в якості засобу, методу, форми, прийому розвитку і виховання дітей. Проаналізовані сучасні дослідження науковців спільноти The LEGO Foudation, щодо гри на основі наскрізного підходу. Гра як активність дітей, представлена п’ятьма характеристиками (гра радісне, значуща, соціальна, мотивуюча, актив на), що забезпечує нове розширене розуміння і тлумачення її сутності та можли востей у взаємодії педагога з дітьми. Це забезпечує всебічний розвиток дошкіль ника у єдності його фізичної, соціальної, когнітивної, емоційної, креативної сфер.
Посилання
(2017). Bila knyha «Navchannia cherez hru ta diialnisnyi pidkhid: ohliad dokaziv» [White Paper «Learning through Play and Activity-Based Learning: A Review of the Evidence»]. Dzh.M.Zosh, Em.Dzh.Khopkins, Kh.Dzhensen, Kl.Liu, D.Nil, K.Pirsh-Pasek, S.Linnet Solis, D.Vaitbreid. LEGO-Torhova marka LEGO Group. URL: https://drive.google.com/-drive/ folders/1aBKGkGI607NUMD_LLQpIP5UV6OR_Z_om?fbclid=IwAR2OVqC6KrL_TgYKRvV22y QrVp_ZGaYFVyN9ifgEjwQBaOHnJ2pofKFoaTE [in Ukrainian].
(2019). Bila knyha «Fasylitatsiia hry: mystetstvo ta nauka pro zaluchennia ditei doshkilnoho viku do navchannia cherez hru». Khanna Dzhensen, Anhela Pail, Dzhenifer M. Zosh, Khasin B. Ibrahim, Alekhandra Sarahosa Sherman, Zhyrki Riunamo ta Brydzhit K. Khamre-LEGO-Torhova marka LEGO Group. URL: https://www.legofoundation.com/media/ 3296/wp_%D1%84%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D1%6%D1%82%D0%B0%D1%8 6%D1%96%D1%8F-%D0%B3%D1%80%D0%B8_2019_ukrainian-version-2.pdf [in Ukrainian].
(2018). Hra po-novomu, navchannia po-inshomu [Playing in a new way, learning in a different way]. (O. Roma (Ed.)). The LEGO Foundation. Kyiv [in Ukrainian].
Korman, O. (2007). Prohrama kursu «Shkoly batkivstva» [Program of the course «Parenting School»]. Kyiv: IZMN [in Ukrainian].
Korniienko, A. (2004). Ne sotvory sobi kumyra. Pro naiposhyrenishi pomylky u vykhovanni ditei ta sposoby yikh vypravlennia [Don’t create an idol for yourself. About the most common mistakes in raising children and ways to correct them]. Vashe zdorovia. Medychna hazeta Ukrainy – Your health. Medical newspaper of Ukraine. No 46 (829). P. 4–5 [in Ukrainian].
Kurinna, C.M. (2004). Osoblyvosti sotsializatsii ditei 6–7 rokiv v riznykh umovakh zhyttiediialnosti [Peculiarities of socialization of children 6–7 years old in different living conditions]. Sloviansk [in Ukrainian].
Pykhtina, N.P. (2012). Profilaktyka nehatyvnykh proiaviv u povedintsi ditei [Prevention of negative manifestations in children’s behavior]. Nizhyn: NDU im. M. Hoholia [in Ukrainian].
Pykhtina, N.P. (2020). Vidkhylennia v povedintsi ditei: kharakterystyka, chynnyky vynyknennia ta stratehiia usunennia [Deviations in the behavior of children: characteristics, factors of occurrence and elimination strategy]. Sotsialno-moralnyi rozvytok i vykhovannia dytyny doshkilnoho viku – Socio-moral development and upbringing of a preschool child. (O.Kononko (Eds.)). Nizhyn: NDU im. M. Hoholia [in Ukrainian].
Pykhtina, N.P. (2016). Teoriia i metodyka ihrovoi diialnosti ditei [Theory and methodology of children’s play activities]. Nizhyn: NDU im. M. Hoholia [in Ukrainian].
Pykhtina, N.P. & Kononko, O.L. (2020). Vid nedystsyplinovanosti do dystsyplinovanosti doshkilnyka: diahnostyka vidkhylennia ta optymizatsiia vykhovnoho protsesu [From indiscipline to discipline of a preschooler: diagnostics of deviation and optimization of the educational process]. Sotsialno-moralne vykhovannia doshkilnyka: doslidno-tekhnolohichni aspekty – Socio-moral education of a preschooler: research and technological aspects. (Kononko O.L. (Eds.)). Nizhyn: NDU im. M. Hoholia [in Ukrainian].
Pykhtina, N.P., Pykhtin, M.P. & Fedorchenko, T.Ye. (2018). Psykholoho-pedahohichni ta sotsialno-pravovi aspekty profilaktyky deviantnoi povedinky ditei ta molodi [Psychological, pedagogical and socio-legal aspects of preventing deviant behavior in children and youth]. (V.M. Orzhekhovskoi (Eds.)). (2ed). Kyiv: TOV "KNT" [in Ukrainian].
Prykhodko, V.M. (2006). Pidhotovka maibutnikh pedahohiv do preventyvnoho vykhovannia ditei iz neblahopoluchnykh simei [Preparing future teachers for preventive education of children from disadvantaged families]. Zaporizhzhia: Premier [in Ukrainian].
(2021). Prohrama vsebichnoho rozvytku dytyny vid 2 do 6 rokiv ta metodychni rekomendatsii «Tvortsi maibutnoho» [Program for the comprehensive development of children from 2 to 6 years old and methodological recommendations «Creators of the Future»]. (O.Yu. Roma, I.Yu. Zvonyk, H.V. Malevych). The LEGO® Foundation [in Ukrainian].
Suiatinova, K.Ye. (2016). Sotsializatsiia ditei starshoho doshkilnoho viku v simiakh rozluchenykh batkiv [Socialization of older preschool children in families of divorced parents]. Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Fedorchenko, T. (2015). Prychyny nehatyvnykh proiaviv u povedintsi ditei starshoho doshkilnoho viku, yaki vplyvaiut na formuvannia yii kultury povedinky [Causes of negative manifestations in the behavior of children of senior preschool age, which affect the formation of their culture of behavior]. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly – Psychological and pedagogical problems of a rural school. Issue 52. P. 234–240 [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 0
Авторське право (c) 2025 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.