Соціально-педагогічна взаємодія дітей, батьків і школи в умовах інклюзивного освітнього середовища як основа педагогіки толерантності
Анотація
У статті розкрито сутність і роль соціально-педагогічної взаємодії дітей, батьків і школи. Велику увагу приділено особливостям і можливостям інклю зивного освітнього середовища, яке є основою ефективної педагогічної взаємодії і толерантного ставлення до різноманіття особистості. У статті автор акцентує увагу на необхідності створення усіх необхідних умов для розвитку дитини. Також у статті особлива увага приділена проблемі формування соціально моральних якостей особистості дитини та формуванню соціальних навичок, адже вони є невід’ємною частиною життя кожної дитини і визначають її здат ність взаємодіяти з оточуючими і будувати стосунки з іншими людьми. Вивчивши наукові джерела та нормативні акти, авторка також визначає сут ність самого поняття інклюзія (від англ. inclusion) як процесу підвищення ступеня участі всіх людей у суспільних відносинах та соціальному житті. Як висновок авторка стверджує, що розвиток навичок впродовж дитинства є важливим завданням для батьків та педагогів, оскільки вони впливають на майбутнє соціальне функціонування дитини. Проаналізувавши співпрацю сім’ї та школи, дослідниця зазначає, що вона об’єд нана в рівноправному партнерстві та взаємодії, і саме ці два положення є основою гармонійних та рівноправних стосунків між батьками, дітьми та школою, а педагогічний колектив, і звісно батьки дитини, є єдиним живим організмом, який об’єднаний спільною підтримкою, гуманними зв’язками та високою відповідаль ністю до дитини, особливо якщо вона з особливими потребами. У статті автор також стверджує, що завдяки розглянутій взаємодії, можна констатувати, що загалом в інклюзивному освітньому середовищі діти вчяться природно сприймати і толерантно бачити людські відмінності або ж недоліки, і тим самим вони стають більш чуйними, співчутливими, доброзичливими, гото вими до взаємодопомоги.
Посилання
Varava, V. (2010). Inkliuzyvna osvita: hotovnist nomer odyn? [Inclusive education: readiness number one?]. Shkilnyi svit – School world. No 15. P. 3–4 [in Ukrainian].
Danylenko, L.I., Yefimova, S.M. (2007). Nalahodzhennia partnerskykh stosunkiv z rodynamy [Establishing partnerships with families]. Inkliuzyvna shkola: osoblyvosti orhanizatsii ta upravlinnia – Inclusive school: features of organization and management. Kyiv. URL: http://www.ussf.kiev.ua/iearticles/93/ [in Ukrainian].
Sabielnikova, S. (2009). Dosvid vprovadzhennia inkliuzyvnoho navchannia v zahalnoosvitnomu navchalnomu zakladi [Experience in implementing inclusive education in a general education institution]. Praktyka upravlinnia zakladom osvity – Practice of managing an educational institution. No 10. P. 15–28 [in Ukrainian].
Sofii, N.Z. & Naida Yu.M. (2007). Kontseptualni aspekty inkliuzyvnoi osvity [Conceptual aspects of inclusive education]. Inkliuzyvna shkola: osoblyvosti orhanizatsii ta upravlinnia – Inclusive school: features of organization and management. (L.I. Danylenko (Eds.). Kyiv [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 0
Авторське право (c) 2025 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.