Місце соціально-емоційних навичок у професійній діяльності викладача мистецьких дисциплін
Анотація
Питання соціально-емоційного інтелекту є наразі актуальним у всьому світі через спроможність його врегульовувати конфлікти та непередбачувані ситуа ції, які можуть викликати в людини необдумані вчинки та дії. Емоційна нестабіль ність у соціумі – проблема, вирішення якої зумовлює подолання багатьох викликів як окремої особистості, так і людства на соціальному та системному рівнях. У статті зазначено, що спільність функцій соціального та емоційного інте лекту призвела до того, що ці види інтелекту останнім часом розглядають нероздільно. Соціально-емоційний інтелект – це здатність людини розпізнавати, розуміти, контролювати та ефективно виражати власні емоції, а також виявляти емпатію, будувати та підтримувати здорові міжособистісні стосунки. Викладач мистецьких дисциплін, як і самі мистецькі дисципліни (музика, живопис, скульптура, театр, кіно, хореографія, архітектура та література), покликаний урегульовувати емоційну невизначеність, сприяти емоційному комфорту та інтелігентності через свою професійну діяльність та через продукт своєї професійної діяльності (виконання музичного чи хореографічного твору, живопису, кінострічки, театральної постановки тощо). Визначено перелік соціально-емоційних навичок викладача мистецьких дисциплін, серед яких самосвідомість (здатність розуміти й аналізувати власні емоції, думки, цінності та усвідомлювати їх вплив на поведінку в різних ситуаціях); самоконтроль (здатність контролювати власні емоції й думки в різних ситуаціях та вміння управляти ними з метою досягнення поставлених цілей); соціальна обізнаність (здатність зрозуміти іншу людину, проявляти емпатію, дотриму ючись толерантності у спілкуванні); побудова стосунків з іншими людьми (здатність встановлювати й підтримувати тісний, здоровий контакт з іншими людьми. Вона включає: комунікативну культуру, відкрите спілкування, вміння слухати іншого, довіру, співпрацю, компроміс, лідерство, роботу в команді, розв’язання проблем); відповідальне прийняття рішень (здатність приймати ефективні рішення й поводитись відповідно до ситуації).
Посилання
Avhustiuk, M.M. (2022). Metodychni porady do pidvyshchennia rivnia emotsiinoho intelektu v zdobuvachiv vyshchoi osvity [Methodological tips for increasing the level of emotional intelligence in higher education students]. Ostroh: Vyd-vo Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». URL: http://surl.li/tfing [in Ukrainian].
Basiuk, N. (2024). Tekhnolohiia sotsialno-emotsiinoho navchannia u rozvytku emotsiinoho intelektu maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv ta vykhovateliv hrupy podovzhenoho dnia [Technology of socio-emotional learning in the development of emotional intelligence of future primary school teachers and educators of the extended day care center]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia. No 2(30). P. 6–14. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4914.2(30).2024.313990 [in Ukrainian].
Bashkir, O.I., Zolotukhina, S.T. & Bi Yun (2023). Rol emotsiinoho intelektu v spilkuvanni uchasnykiv osvitnoho protsesu zakladu vyshchoi osvity [The role of emotional intelligence in the communication of participants in the educational process of a higher education institution]. Pedahohichni nauky – Pedagogical Sciences. No 104. P. 22–28. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2413-1865/2023-104-4 [in Ukrainian].
Bashkir, O.I. (2024). Sotsialne partnerstvo yak kompetentnist v osviti doroslykh. Osvita doroslykh: svitovi tendentsii, ukrainski realii ta perspektyvy [Social partnership as a competence in adult education]. Kharkiv: KhNPU imeni H.S. Skovorody. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/ items/3d7dd535-2d9c-4273-99d6-e2a2696004f2 [in Ukrainian].
Hasanova, L. (2024). Rol molodizhnoho tsentru u formuvanni sotsialno-emotsiinykh navychok: praktychni keisy [The role of a youth center in developing social and emotional skills: practical cases]. Sotsialna robota ta sotsialna osvita – Social work and social education. No 1(12). DOI: https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(12).2024.305276 [in Ukrainian].
Hrynko, V., Yevtukhova, T. & Filipova, A. (2022). Teoretychni aspekty rozvytku sotsialno-emotsiinykh navychok v uchniv pochatkovoi shkoly [Theoretical aspects of the development of socio-emotional skills in primary school students]. Profesionalizm pedahoha: teoretychni y metodychni aspekty – Teacher professionalism: theoretical and methodological aspects. Issue 17 (2). Sloviansk. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/ viewByFileId/1742526 [in Ukrainian].
Zhara, H.I. (2020). Rozvytok skladovykh indyvidualnoho zdorovia vchyteliv: sotsialno emotsiini, etychni i kompetentnisni aspekty [Development of teachers’ individual health components: socio-emotional, ethical and competence aspects]. Suchasni problemy zdorovia ta zdorovoho sposobu zhyttia u pedahohichnii osviti – Modern problems of health and healthy lifestyle in pedagogical education. DOI: 10.5281/zenodo.4513831 [in Ukrainian].
Myloslavska, O. V. (2012). Osoblyvosti vzaiemozviazku emotsiinoho intelektu ta sotsialnoho intelektu [Features of the relationship between emotional intelligence and social intelligence]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy – Bulletin of the National Defense University of Ukraine. No 5 (30). P. 240–245 [in Ukrainian].
(2024). Natsionalnyi zvit za rezultatamy mizhnarodnoho Doslidzhennia sotsialno emotsiinykh navychok (DoSEN) v Ukraini (2022–2024) [9. National report on the results of the international Social and Emotional Skills Study (SESS) in Ukraine (2022–2024)]. / kol. avt.: O. Elkin, O. Marushchenko, H. Bychko, V. Tereshchenko, M. Mazorchuk, T. Vakulenko ta in.; za red. O. Elkina, O. Marushchenka, V. Tereshchenka; HO «EdKemp Ukraina». Vol. 1. Kharkiv [in Ukrainian].
Nosenko E. Emotsiinyi intelekt yak sotsialno znachushcha intehralna vlastyvist osobystosti [Emotional intelligence as a socially significant integral personality trait]. URL: http://surl.li/kpiaqw [in Ukrainian].
Starynska, O. (2022). Problema psykholohichnoi sutnosti poniat «sotsialnyi intelekt» ta «emotsiinyi intelekt» [The Problem of the Psychological Essence of the Concepts of «Social Intelligence» and «Emotional Intelligence»]. Naukovi pratsi mizhrehionalnoi akademii upravlinnia personalom – Scientific works of the Interregional Academy of Personnel Management. No 3(56). P. 40–44. DOI: https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.3.6 [in Ukrainian].
Chernyshenko, O.M., Kankaraš, F., Drasgow (2018). Social and emotional skills for student success and wellbeing: Conceptual framework for the OECD study on social and emotional skills. OECD Education Working Papers. No 173, OECD Publishing, Paris. DOI: http://dx.doi.org/10.1787/db1d8e59-en5 [in in French].
Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. New York: Bantam Books [in English].
Переглядів анотації: 0
Авторське право (c) 2025 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.