Діагностика стану сформованості музично-інтонаційного мислення майбутніх учителів музичного мистецтва

  • О. В. Спіліоті кандидат педагогічних наук, доцент кафедри музичної педагогіки та хореографії Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя
Ключові слова: музично-інтонаційного мислення, діагностика стану сформованості музично-інтонаційного мислення

Анотація

У статті розглядається питання музично-інтонаційного мислення як важливої складової професійної компетентності майбутніх учителів музичного мистецт ва, що забезпечує здатність до сприйняття, аналізу та інтерпретації музичних творів. Музично-інтонаційне мислення ґрунтується на вміннях усвідомлювати та використовувати музичні інтонації як засіб художнього вираження, що є основою творчої діяльності. У сучасному контексті модернізації освітнього процесу та інноваційних методів навчання, потреба у комплексному розвитку цих навичок стає особливо актуальною. Стаття акцентує на необхідності науково обґрунтованої системи діагностики стану музично-інтонаційного мислення, яка б дозволила об’єктивно оцінювати рівень сформованості цього важливого аспекту професійної підготовки майбут ніх педагогів. Відзначається, що сучасна система підготовки студентів до педагогічної діяльності вимагає не лише технічної майстерності, але й глибо кого розуміння музичних процесів. Діагностика дозволяє виявляти індивідуальні особливості мислення студентів, що сприяє кращому налаштуванню навчаль ного процесу та покращенню результатів навчання. У статті представлено чітко визначені критерії для оцінки рівня музично інтонаційного мислення. Вони включають мотиваційний, когнітивний, емоційно аналітичний, операційний та креативний компоненти, кожен із яких супроводжу ється конкретними показниками для оцінювання. Для кожного з компонентів запропоновані методи діагностики: педагогічне спостереження, аналіз резуль татів музичної діяльності, тестування, колоквіуми, анкетування та творчі завдання. На основі цих критеріїв автор пропонує діагностичні методи, що включають різні підходи для отримання максимально об’єктивних результатів. Зокрема, методи тестування та опитування дозволяють виявити рівень мотивації студентів, а також їхнє ставлення до музичної діяльності. Крім того, творчі завдання та аналіз творів допомагають виявити здатність студентів до теоретичного мислення та практичного застосування знань.

Посилання

Afanasiev, Yu.L. & Dzhura, F.O. (2009). Professional Training of a Musician: Lessons from Boleslav Yavorsky. Kyiv: DAKKKiM [in Ukrainian].

Padalka, H.M. (2008). Pedagogy of Art (Theory and Methods of Teaching Artistic Disciplines). Kyiv: Education of Ukraine [in Ukrainian].

Rostovsky, O.Ya. (1997). Pedagogy of Musical Perception: Teaching Methodological Manual. Kyiv: IZMN [in Ukrainian].

Rudnytska, O.P. (2005). Pedagogy: General and Artistic: Textbook. Ternopil: Educational Book – Bohdan [in Ukrainian].

Spilioti, O.V. (2019). Theory and Methods of Forming Musical-Intonational Thinking: Teaching Methodological Manual. Nizhyn: Nizhyn State University named after M. Gogol [in Ukrainian].

Spilioti, O.V. (2011). Musical Portraits: A Cycle of Piano Works. Nizhyn: "Aspect Polygraph Publishing House" [in Ukrainian].

Ship, S.V. (1998). Musical Form: From Sound to Style: Textbook. Kyiv: Zapovid [in Ukrainian].

Shcherbinina, O.M. (2009). Main Musical Instrument (Piano): Collection of Test Tasks for Students of Higher Educational Institutions of Art-Pedagogical Profile. Nizhyn: Nizhyn State University named after M. Gogol [in Ukrainian].

Shcholokova, O.P. (1996). Basics of Professional Artistic-Aesthetic Training of Future Teachers. Kyiv: IZMN [in Ukrainian].


Переглядів анотації: 11
Опубліковано
2025-03-13
Як цитувати
Спіліоті, О. (2025). Діагностика стану сформованості музично-інтонаційного мислення майбутніх учителів музичного мистецтва. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (1), 218-227. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2025-PP-1-218-227