Підготовка майбутніх учителів у системі вищої освіти як проблема дослідження вітчизняних і зарубіжних науковців

  • О. В. Самойленко кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки, початкової освіти, психології та менеджменту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0002-2622-3064
  • Ю. Г. Новгородська кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки, yпочаткової освіти, психології та менеджменту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя https://orcid.org/0000-0002-7285-5548
Ключові слова: майбутні учителі, професійна компетентність, глобалізація, інтерактивні методи навчання, інновації, впровадження, мобільність, система, вища освіта, інклюзивна компетентність, освітні технології, саморозвиток, якість освіти.

Анотація

У статті розкрито особливості підготовки майбутніх учителів у системі вищої освіти через призму досліджень вітчизняних і зарубіжних науковців, а також проаналізовано напрями її удосконалення в контексті вимог сучасного суспіль ства. Наголошено на тому, що підготовка вчителів є однією з найбільш важливих складових педагогічної системи, адже від професійних якостей педагогів залежить успіх у навчанні та розвитку учнів. В умовах глобалізаційних процесів, швидкого розвитку технологій і зміни соціокультурних парадигм постають нові виклики та висуваються відповідні вимоги до вчителів, що потребують корекції в підготовці педагогічних кадрів. Дослідження показало, що сучасна система вищої освіти зазнає значних змін, які зумовлені не лише технологічним прогресом, а й потребою формування компетентних фахівців, здатних ефективно вико нувати свою професійну діяльність. У цьому контексті особливо важливим є компетентнісний підхід до підготовки майбутніх учителів, який орієнтований не на механічне засвоєння фактів, а на формування навичок, необхідних для роботи в динамічному освітньому середовищі. Це означає, що вчителі повинні не лише володіти знаннями, а й уміти їх застосовувати на практиці, в реальних умовах закладу освіти. У статті наголошується, що однією з ключових проблем сучасної підготовки майбутніх учителів є недостатня практична спрямованість навчання. Також автори акцентують увагу на актуальності формування у майбутніх учителів здатності до безперервного професійного розвитку в умовах швидкої зміни освітніх технологій, методик викладання та соціокультурних умов. Проаналізо вано процес підготовки майбутніх учителів до роботи в умовах інклюзивного навчання. Наголошено на необхідності впровадження інноваційних методів навчання. Детально проаналізовано досвід зарубіжних країн щодо створення ефективної моделі педагогічної освіти, яка базується на тісній співпраці закладів освіти з іншими освітніми установами, інтеграції теоретичних знань із практикою, формуванні культури професійного розвитку. Усі ці аспекти мають бути враховані при реформуванні системи педагогічної підготовки з метою забезпечення високої якості освіти та професійної діяльності майбутніх учителів.

Посилання

Andrushchenko, V. P. (2015). Modernizatsiia pedahohichnoi osvity v konteksti vyklykiv XXI stolittia [Modernization of pedagogical education in the context of the challenges of the XXI century]. Yevropeiski pedahohichni studii. Vyp. 5-6. Рр. 54-63. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/epc_2015_5-6_8 [in Ukrainian].

Antonova, O.I., Maslak, L.P. (2011). Profesiina pedahohichna osvita: kompetentnisnyi pidkhid [Professional pedagogical education: competence approach]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka [in Ukrainian].

Balukh, M. (2022). Teoretychni osnovy profesiinoi pidhotovky maibutnoho vchytelia na osnovi kompetentnisnoho pidkhodu [Theoretical foundations of professional training of the future teacher based on the competence approach]. Pedahohichnyi dyskurs. Vypusk 33. Рр. 81-86 URL: https://www.researchgate.net/publication/376329813_Teoreticni_osnovi_profesijnoi_ pidgotovki_majbutnogo_vcitela_na_osnovi_kompetentisnogo_pidhodu [in Ukrainian].

Vitvytska, S.S. (2011). Osnovy pedahohiky vyshchoi shkoly [Basics of higher school pedagogy]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].

Dubaseniuk, O.A. (2016). Profesiina pedahohichna osvita: metodolohiia. teoriia, praktyka [Professional pedagogical education: methodology. theory, practice]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka [in Ukrainian].

Kalinin, V.O. (2004). Osoblyvosti formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia inozemnoi movy v novii movnii politytsi [Peculiarities of the formation of professional competence of the future foreign language teacher in the new language policy]. Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia inozemnoi movy zasobamy innovatsiinykh osvitnikh tekhnolohii. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I.Franka [in Ukrainian].

Komar, O.A. (2018). Sutnist interaktyvnoi tekhnolohii u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly [The essence of interactive technology in the professional training of future primary school teachers]. Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Pedahohika ta psykholohiia. Issue 1. Р. 140–142. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvmdupp_2018_1_38 [in Ukrainian].

Masiuk, O.M., Partola, V.V., Smolianiuk, N.M. & Tytarenko, L.I. (2023). Formuvannia inkliuzyvnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv [Formation of inclusive competence of future primary school teachers]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Issue 93. Р. 199–202. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/ 123456789/42526/Masiuk_Partola_Smolianiuk_Tytarenko.pdf?sequence=1&isAllowed=y [in Ukrainian].

Osvitni innovatsii: vyklyky 2030: elektronnyi zbirnyk naukovykh ese uchasnykiv naukovoho stazhuvannia «Osoblyvosti finskoi systemy osvity» [Educational innovations: challenges 2030: an electronic collection of scientific essays of the participants of the scientific internship «Features of the Finnish education system»]. Zakhidno-Finliandskyi Koledzh, viddil osvity merii m. Huitinnen, Polsko-ukrainska fundatsiia «Instytut Mizhnarodnoi Akademichnoi ta Naukovoi Spivpratsi» [in Ukrainian].

Pidhotovka suchasnoho vchytelia: informatsiino-tekhnolohichne zabezpechennia [Training of a modern teacher: information technology support]. (O.I. Ohiienko Eds.)). Kirovohrad: Imeks-LTD [in Ukrainian].

Potapiuk, L.M. (2023). Osoblyvosti formuvannia inkliuzyvnoi kompetentnosti maibutnikh pedahohiv yak skladovoi profesiinoi kompetentnosti [Features of the formation of inclusive competence of future teachers as a component of professional competence]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka. Issue 2. Р. 127–136. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/domtp_2023_2_15 [in Ukrainian].

Rakitianska, L.M. (2019). Emotsiinyi intelekt yak osobystisnyi chynnyk profesiinoho stanovlennia maibutnoho vchytelia [Emotional intelligence as a personal factor in the professional development of a future teacher]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka. Chernihiv. Issue 1 (157). Р. 162–165. URL: https://elibrary.kdpu.edu.ua/handle/123456789/3279 [in Ukrainian].

Semenoh, O.M. (2005). Profesiina pidhotovka maibutnikh uchyteliv ukrainskoi movy i literatury [Professional training of future teachers of Ukrainian language and literature]. Sumy: VVP «Mriia-1» TOV [in Ukrainian].

Temruk, O.V. (2006). Rozvytok osobystisnoi zrilosti maibutnoho vchytelia u protsesi profesiinoi pidhotovky [Development of personal maturity of the future teacher in the process of professional training]. Candidate’s thesis. Kyiv. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/ handle/123456789/44487/Temruk_dis.pdf?isAllowed=y&sequence=1&utm_source=chatgpt.co m [in Ukrainian].

Teoriia i praktyka profesiinoi maisternosti v umovakh tsilezhyttievoho navchannia: monohrafiia [Theory and practice of professional skills in the conditions of lifelong learning]. (O.A. Dubaseniuk (Eds.)). Zhytomyr: Vyd-vo Ruta [in Ukrainian].

Fihol, N. A. (2020). Inkliuzyvna kompetentnist pedahoha: teoretychnyi aspect [Inclusive competence of the teacher: theoretical aspect]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Issue 77. Р. 199–202. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/33347/Fihol.pdf?sequence=1&isAllowed [in Ukrainian].

Khyzhniak, I. (2018). Kliuchovi rezultaty profesiinoi pidhotovky suchasnoho vchytelia pochatkovoi shkoly u ZVO [Key results of the professional training of a modern primary school teacher at the ZVO]. Profesionalizm pedahoha: teoretychni y metodychni aspekty. DVNZ «Donbaskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet». Issue 8. Р. 5–15. URL: https://journals. indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/522505?utm_source=chatgpt.com [in Ukrainian].

Bransford, J., Derry, S., Berliner, D., & Hammerness, K. (2005). Theories of learning and their roles in teaching. In Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do. San Francisco, CA: Jossey-Bass [in English].

Darling-Hammond, L. (2023). How Teacher Education Matters (Reprint from Journal of Teacher Education, Journal of teacher education. Vol. 74 (2). P. 166–173 [in English].

Hattie, J. (2008). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge. URL: https://doi.org/10.4324/9780203887332 [in English].

Hattie, J. (2012). Visible learning for teachers: Maximizing impact on learning. London: Routledge. URL: https://doi.org/10.4324/9780203181522 [in English].

Helen, S. (2011). Timperley Realizing the Power of Professional Learning. Timperley. McGraw-Hill Education (UK) [in English].

Sahlberg, P. (2010). Educational change in Finland. Second International Handbook of Educatioal Change. New York [in English].

Zeichner, K. Connecting Genuine Teacher Development to the Struggle for Social Justice. Teaching Education, 20(4). Р. 383–395. [in English].

https://learningpolicyinstitute.org/

https://www.nasbe.org/nasbe-names-dr-linda-darling-hammond-as-policy-leader-of the-year/


Переглядів анотації: 22
Опубліковано
2025-03-13
Як цитувати
Самойленко, О., & Новгородська, Ю. (2025). Підготовка майбутніх учителів у системі вищої освіти як проблема дослідження вітчизняних і зарубіжних науковців. Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), (1), 206-217. https://doi.org/10.31654/2663-4902-2025-PP-1-206-217