Педагогічна діяльність викладачів університетів у контексті формування та оцінювання візуальної субкомпетентності майбутніх учителів математики
Анотація
У статті розглядаються питання, пов’язані з візуалізацією навчального мате ріалу в контексті викладання математики, з акцентом на її значення для сучасної педагогічної практики. Анонсовано введення поняття «візуальна субкомпе тентність», яке визначається як інтегративна здатність педагога застосо вувати візуальні засоби для полегшення сприйняття та засвоєння учнями математичних понять. Розглянуто підходи до формування та оцінювання візуальної субкомпетентності майбутніх учителів математики як невід’ємної складової їхньої професійної підготовки, що відповідає вимогам компетент нісного підходу в освіті. Запропоновано певні підходи до оцінювання візуальної субкомпетентності, що передбачають використання кількісних та якісних методів. У статті пропонується враховувати рівень просторового мислення, аналітичного сприйняття візуальної інформації та здатність до креативного використання візуальних засобів у навчальному процесі, що сприяють розвитку наочно-образного мислення учнів. З метою оцінювання рівнів сформованості візуальної компетентності розглядаються такі аспекти як візуальне мислення, що охоплює створення графічних образів; візуальна аргументація для обґрунту вання ідей; відтворення візуальних концепцій як уміння реконструювати зміст; критичний аналіз зображень для оцінки їхньої доречності; конструювання змісту через інтеграцію візуальних і вербальних даних. Указано значення візуальної субкомпетентності для ефективного викладання математичних дисциплін, зокрема її роль та її місце в загальній структурі педагогічної компетентності як частини інформаційної компетентності, що інтегрує цифрові навички. Виокрем лено та описано три рівня сформованості візуальної субкомпетентності із зазначенням їхніх характеристик для подальшого планування підготовки. Окреслено перспективи вдосконалення методик оцінювання, зокрема шляхом інтеграції цифрових технологій, інтерактивних платформ, хмарних сервісів, що покликано сприяти підвищенню якості професійної підготовки майбутніх учителів математики, адаптуючи освіту до сучасних стандартів і потреб учнів.
Посилання
Harna, S., & Shcherbatiuk, V. (2023). Diievi instrumenty dlia stvorennia vizualnoho kontentu urokiv slovesnosti v Novii ukrainskii shkoli. Grail of Science, (29), 297–299. URL: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.07.07.2023.048 [in Ukrainian].
(2023). Doslidzhennia tvorchykh zdibnostei maibutnikh uchyteliv tekhnolohii za metodykoiu Torrensa [Research on the creative abilities of future technology teachers using the Torrens method]. Molod i rynok – Youth and the market. URL: http://mir.dspu.edu.ua/ article/view/293322 (data zvernennia: 01.10.2024) [in Ukrainian].
Drushliak, M.H. (2019). Slovnyk «vizualnoi» osvity: hrafichna kompetentnist i vizualna kompetentnist [Dictionary of "visual" education: graphic competence and visual competence]. Fiz.-mat. osvita – Physical and mathematical education. No 3. P. 59–65 [in Ukrainian].
Karakoz, O. (2023). Vizualizatsiia informatsii u suchasnomu osvitnomu prostori [Information visualization in the modern educational space]. Grail of Science. Issue (24). P. 800 803. URL: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.17.02.2023.149 [in Ukrainian].
Losyeva, N.M. (2024). Innovatsiina diialnist yak neobkhidna skladova rozvytku pedahoha: vlasnyi dosvid: zbirnyk materialiv Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii, prysviachenoi pamiati profesora Vasylia Khrushcha «Suchasni problemy ukrainskoi osvity» (Ivano-Frankivsk, 23 zhovtnia 2024 r.). [in Ukrainian].
Malykhin, O., & Lipchevska, I. (2023). Vizualizatsiia navchalnoi informatsii yak skladova profesiinoi pidhotovky maibutnoho vchytelia pochatkovoi shkoly [Visualization of educational information as a component of professional training of future primary school teachers]. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal – Ukrainian Pedagogical Journal. (4), 59–66 [in Ukrainian].
(2023). Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy [Ministry of Education and Science of Ukraine]. Proiekt Derzhavnoho standartu profilnoi serednoi osvity – Draft State Standard of Specialized Secondary Education. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/ gromadske-obgovorennya/2023/10/30/HO-proyekt.Derzhstandartu.profilnoyi.serednoyi.osvity 30.10.2023.pdf (data zvernennia: 01.02.2024) [in Ukrainian].
(2021). Ministerstvo tsyfrovoi transformatsii Ukrainy. Ramka tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnykh pratsivnykiv: struktura, rivni volodinnia ta pryklady vykorystannia. Kyiv: MTsTU, URL: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2900-2629_frame_pedagogical.pdf (data zvernennia: 23.02.2025) [in Ukrainian].
Pavlenko, V.V. (2020). Problema rozvytku kreatyvnosti u tvorchii spadshchyni Toni Biuzena [The problem of creativity development in the creative legacy of Tony Buzan]. Riga, Latvia: Baltija Publishing [in Latvia].
Rakov, S.A., Vashulenko, O.P., Horekh, V.P., Mylianyk, A.I. & Puzyrev, V.V. (2009). Try vymiry lohikomatematychnoi kompetentnosti [Three dimensions of logical-mathematical competence]. Visnyk Testuvannia i monitorynh v osviti – Bulletin. Testing and monitoring in education. No 12. P. 6–15 [in Ukrainian].
Slovnyk ukrainskoi movy. Akademichnyi tlumachnyi slovnyk [Dictionary of the Ukrainian language. Academic explanatory dictionary]. URL: https://sum.in.ua/s/vizualizacija (data zvernennia 23.02.2025) [in English].
Teoriia kohnityvnoho rozvytku Piazhe – Vikipediia – Piagets theory of cognitive development Wikipedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Piaget% 27s_theory_of_cognitive_development (data zvernennia: 01.02.2024) [in English].
Iakyi typ intelektu u vas? AhaSlides. 2025. URL: https://ahaslides.com/uk/blog/type of-intelligence/ (data zvernennia: 24.02.2025) [in English].
Avgerinou, M. & Knight, E. (2005). Assessing the visual literacy skills and perceptions of pre-Service math teachers. URL: https://www.researchgate.net/publication/ 313469975_Assessing_The_Visual_Literacy_Skills_And_Perceptions_Of_Pre Service_Math_Teachers [in English].
Basilotta-Gómez-Pablos, V., Casillas-Martín, S., Cabezas-González, M., y García Valcárcel, A. (2025). Uso de aplicaciones móviles en contextos educativos de infantil y primaria. RED. Revista de Educación a Distancia, 25(81). http://dx.doi.org/10.6018/red.620841 [in English].
Danial, Hamzah Upu, Hisyam Ihsan, and Andi Kurnia Armayanti. 2024. «Solving Mathematics Problems Based on Visual Information Processing». Asian Journal of Education and Social Studies 50 (3):219-25. https://doi.org/10.9734/ajess/2024/v50i31298 [in English].
Jonassen, David & Strobel, Johannes. (2006). Modeling for Meaningful Learning. 10.1007/1-4020-3669-8_1 [in English].
Langener, A.M., Kramer, A.W., van den Bos, W., & Huizenga, H. M. (2022). A shortened version of Ravens standard progressive matrices for children and adolescents. The British journal of developmental psychology, 40(1), 35–45. URL: https://doi.org/10.1111/ bjdp.12381 [in English].
Losyeva, N. (2018). Introduction of information communication technologies for the development of creative thinking in future educators in Ukraine. Zeszyty naukowe szkoly Wyzczej Rodzin w Warszawie. Seria Pedagogiczna. Zeszyt 16–17, Numer serii 9–10. Warszawa [in English].
Meeuwen, L., Jarodzka, H., Brand-Gruwel, S., Kirschner, P., De Bock, J., & Merriënboer, J. (2014). Identification of effective visual problem solving strategies in a complex visual domain. Learning and Instruction, 32, 10–21. URL: https://doi.org/10.1016/ J.LEARNINSTRUC.2014.01.004 [in English].
Oxford English Dictionary. URL: https://www.oed.com/dictionary/visualization_n? tab=factsheet#15384536 (data zvernennia 23.02.2025) [in English].
Переглядів анотації: 48
Авторське право (c) 2025 Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.